سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - June 18 2024
کد خبر: 90409
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1403 15:54
یک نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: جلسه بررسی مسائل مربوط به بورس امروز (شنبه) در مجلس برگزار می‌شود.

جلسه رفع مشکلات اخیر بازار سرمایه به دعوت نایب رئیس مجلس شورای امروز (شنبه) در مجلس برگزار می‌شود.

به گزارش تسنیم، جلسه رفع مشکلات اخیر بازار سرمایه به دعوت نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس امروز (شنبه) در مجلس برگزار می‌شود.

منتخب مردم «تربت حیدریه» در مجلس دوازدهم با بیان اینکه جلسه مذکور روز شنبه برگزار می‌شود گفت: متاسفانه وضعیت بازار سرمایه در دو ماه گذشته وضعیت مناسبی نداشته و شاخص‌ها همواره به اصطلاح وضعیت منفی دارد.

وی با اشاره تاثیر تشکیل بازار‌های کم ریسک و یا بدون ریسک اوراق، در مشکلات اخیر بازار سرمایه اظهار کرد: این بازار‌ها سود قابل توجهی داشته و متاسفانه بر بازار سرمایه تاثیرگذار است لذا مسئولین بازار سرمایه یکی از عوامل تاثیرگذار بر مشکلات بازار سرمایه را تشکیل بازار‌های کم ریسک و یا بدون ریسک اوراق قلمداد کرده اند.

زنگنه تاکید کرد: همچنین مسئولین بازار سرمایه اذعان دارند که سیاست‌های بانک مرکزی در این بخش و در یک الی دو ماه گذشته، به بازار سرمایه آسیب زده و ما شاهد خروج پول از بازار سرمایه به سمت بازار‌های کم ریسک و یا بدون ریسک اوراق هستیم.

زنگنه با بیان اینکه در جلسه رسیدگی به مشکلات بازار سرمایه مسائل برشمرده شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت، ادامه داد: در این جلسه گزارشی از وضعیت بازار از سوی رئیس سازمان بورس ارائه خواهد شد. همچنین آقای عشقی تحلیل خود را از وضعیت موجود بازار سرمایه در جلسه فوق ارائه خواهند داد.

این نماینده مجلس دوازدهم با اشاره به دعوت از فرزین، رئیس کل بانک مرکزی برای حضور در جلسه مذکور ادامه داد: به واقع سیاست‌های بانک مرکزی در مقاطعی با حمایت از بازار سرمایه تداخل پیدا می‌کند لذا از رئیس کل بانک مرکزی تقاضا شده تا در این جلسه حاضر شده و تحلیل خود از شرایط موجود ارائه دهد.

زنگنه ادامه داد: به واقع ما اگر تحلیل درستی از مشکلات بازار سرمایه، بازار‌های پولی و بازار‌های موازی که در صدد جذب سرمایه‌های مردمی هستند، نداشته باشیم ممکن است مسیر را به خطا رفته و دچار آسیب‌های جدی‌تری شویم.

وی با اشاره به تکرار شاخص‌های منفی بورسی در ۲ تا ۳ ماه گذشته اظهار کرد: برخی این موارد را به قیمت تمام شده خوراک ارتباط می‌دهند و برخی هم این موارد را به قوانینی که در حوزه مالیات مصوب شده، مرتبط می‌دانند. با این حال پیرو تحلیل‌های صورت گرفته، تصمیماتی اتخاذ شده است. چرا که هم دولت و هم مجلس بنای حمایت از بازار سرمایه را داشته و برای این مسئله تلاش کردند بنابراین اگر ما این بازار را به درستی مورد تحلیل قرار ندهیم، چه بسا که ضرر و زیان در این بازار چند وجهی شود و این بدین معناست که از یک سو ما تصمیمی بگیریم که باعث کاهش درآمد‌های دولت و یا به نحوی هدر رفته منابع کشور شود و از سویی دیگر بازار سرمایه هم تغییراتی نداشته باشد که این مسئله در حقیقت دو سر باخت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما طی چند سال گذشته بار‌ها منابع زیادی را برای حمایت از صندوق‌های بازار سرمایه تخصیص دادیم، گفت: همچنین در زمینه خوراک تصمیماتی در دولت و مجلس گرفته شد، اما بعد از اعتراضی که برخی از فعالان بورس داشتند، این موارد تعدیل شد. همچنین در این بخش بند (س) تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اخیرا مورد اصلاح قرار گرفت که البته برخی دوستان مدعی بودند که علت قرمز شدن شاخص‌های بورسی مربوط به عدم اصلاح بند (س) تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ است که این موضوع در مجلس اصلاح و حتی معافیت‌های بازار بورس افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم «تربت حیدریه» در مجلس دوازدهم ادامه داد: با این حال و با در نظر گرفتن تمامی موارد ما همچنان شاهد وضعیت نابه سامان بازار سرمایه در کشور هستیم بنابراین لازمه این کار این است که هم مجلس و هم دولت دلایل منتج به این مشکلات را مورد واکاوی قرار دهند؛ بنابراین بنده معتقدم این جلسه می‌تواند آغاز خوبی برای رفع مشکلات بازار سرمایه باشد.

زنگنه با اشاره به عدم تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در مجلس دوازدهم ادامه داد: با توجه به عدم تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در مجلس دوازدهم، ما از نواب رئیس مجلس تقاضا کردیم دعوت کننده این جلسه باشند و به دعوت ایشان وزرا و برخی از مسئولین در جلسه مسئول حضور پیدا کنند.

وی تاکید کرد: قطعاً در این راستا از نمایندگان اقتصادی مجلس نیز جهت حضور در این جلسه دعوت به عمل خواهد آمد؛ بنابراین امیدواریم این جلسه، نشست خوبی باشد و نتایج آن موجب هماهنگ کردن سیاست‌های اقتصادی شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر