سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 40433
تاریخ انتشار: 25 آبان 1396 13:45
روزنامه نیویورک تایمز نوشت، دستکم هفده نفر از کسانی که به اتهام فساد در عربستان بازداشت شده اند، به دلیل ضرب و شتم شدید آنها به مراقبت های پزشکی نیاز پیدا کرده اند.
روزنامه نیویورک تایمز نوشت، دستکم هفده نفر از کسانی که به اتهام فساد در عربستان بازداشت شده اند، به دلیل ضرب و شتم شدید آنها به مراقبت های پزشکی نیاز پیدا کرده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از نیویورک تایمز، ولیعهد 32 ساله عربستان با حمایت ضمنی پدرش از خودش چهره ای به عنوان قدرتمندترین فرد در جهان عرب ساخته و به سوی رویارویی همزمان در همه جهات شتاب گرفته است.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دستور بازداشت یازده شاهزاده و حدود دویست شخصیت تجاری را داده و کنترل قدرت در این کشور را آغاز کرده است. او قطر را محاصره کرده، مدعی شده که ایران دست به اقدام جنگی زده و همچنین باعث استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان شده است. او در یمن جنگی را آغاز کرده که بحرانی انسانی را به وجود آورده است.

ولیعهد سعودی چنان به سرعت دست به این اقدامات زده است که مقام های آمریکایی و دیگران را نسبت به اینکه وی منطقه را بی ثبات کند، نگران کرده است. تاثیرات منفی این اقدامات در حال افزایش است.

سرمایه گذاران نسبت به برنامه های او عصبی هستند و پول های خود را از عربستان خارج کرده اند. بن سلمان سعی کرد تا با فشار بر بازداشتی ها و دیگران برای تسلیم دارایی هایشان، با فرار سرمایه از عربستان مقابله کند.

او بازداشت ها را به عنوان مبارزه با فساد جلوه داده است اما اهداف وی (بازداشتی ها) این اقدام را تسویه می نامند. او از یک رئیس امنیتی سابق مصری که در کشورش به خشونت و فساد معروف است، مشاوره گرفته است.

به نوشته نیویورک تایمز، حبیب إبراهیم العادلی رئیس سابق امنیتی در مصر (وزیر اسبق کشور در دوره ریاست جمهوری حسنی مبارک) به بن سلمان مشاوره می دهد. او در دوره مبارک به بی رحمی و شکنجه گری معروف بود. او در مصر به طور غیابی به اتهام فساد به هفت سال زندان محکوم شده است.

با وجود حمایت مشتاقانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از بن سلمان، برخی افراد در وزارت خارجه آمریکا، پنتاگون و آژانس های اطلاعاتی می گویند بیم آن دارند که اقدامات هیجانی وی سبب شود که برنامه هایش را ناکام کرده و منطقه را بی ثبات کند.

فیلیپ گوردون هماهنگ کننده خاورمیانه در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا می گوید: او تصمیم گرفته که محتاطانه کاری انجام ندهد. اگر ولیعهد شمار بیشتری از شاهزاده ها و ارکان دیگر رژیم را منزوی کند، به دنبال مناقشه های منطقه ای پرهزینه باشد و سرمایه گذاران خارجی را مرعوب کند، چشم انداز اجرای اصلاحاتی را که در پی آن است، تضعیف می کند.

تحلیلگران می گویند که بازداشت های فراقانونی، سرمایه گذاران را به قدر کافی وحشت زده کرده و بر طرح های ولیعهد را برای ارائه سهام شرکت نفتی آرامکو در بورس های نیویورک و لندن سایه افکنده است.

در عین حال، تسویه های وی در خانه خطر منزوی کردن بخشی از خاندان سلطنتی و نخبگان مالی افزایش داده است.

به گفته یک پزشک و یک مقام آمریکایی که مسائل جاری عربستان را رصد می کند، هفده نفر از افرادی که به اتهام فساد بازداشت شده اند، به دلیل رفتارهای تند بازداشت کنندگان به درمان پزشکی نیاز پیدا کرده اند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر