سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 43129
تاریخ انتشار: 06 تير 1397 00:05
توقف پرتغال و ابرستاره فوتبال جهان برابر کی‌روش و یارانش

تعبیر یک رویا

فرشته فریادرس/ روزنامه‌نگار
به گزارش راه امروز: تعبیر یک رویا در شب «سارانسک». باورش سخت اما شدنی بود؛ بازی با پرتغال و گرفتن امتیاز از برنده کفش طلای جهان. این رویا اما برای شاگردان «کارلوس کی‌روش» مرد چشم آبی این روزهای فوتبال ایران دور از دسترس نبود؛ شاید کمی مهربانی داور را نیاز داشت. سوت شروع بازی با تشویق تماشاگران ایرانی حاضر در «ورزشگاه «موردوویا آرنا سارانسک»، نوید یک معجزه بزرگ را می‌داد. اما پرتغال با بازیکن فوق ستاره‌اش در برابر دیوار ایران تا لحظات پایانی نیمه نخست نتوانست کاری از پیش ببرد. اما بخت با ما خیلی یار نبود و تنها یک غفلت کافی بود تا «کوارشمایی» پرتغالی پیدا شود و با شوت کات‌دار و دیدنی‌اش در دقیقه ۴۵ دروازده ایران را بلرزاند.
ایران صفر - پرتغال 1. این آن چیزی بود که اسنوبرد ورزشگاه «موردوویا آرنا» نشان می‌داد. تکرار یک داستان تلخ برای ایرانی‌ها. ما تا اینجا بازی را واگذار کرده بودیم اما هنوز یک نیمه دیگر تا تعبیر رویایمان زمان داشتیم. نیمه‌یی سخت و دشوار. 
سوت نیمه دوم زده شد ویاران «کی‌روش» آماده برای نبردی دیگر. نگرانی آنها از ضدحملات پرتغال مانع از این می‌شد تا خودشان را برای رسیدن به گل به آب و آتش بزنند. بازی در جریان بود و صحنه‌های جذاب ودلهره آور کم نداشت. اما یک اتفاق باعث شد تا دلهره مان بیشتر شود؛ دقیقه 52 بازی بود که «کریس» با کمک داور و VAR (کمک داور ویدئویی) توانست یک پنالتی به سود پرتغالی‌ها بگیرد. آزمون سخت «علیرضا بیرانوند» برابر فوق ستاره پرتغالی. او اکنون سنگربان بود و باید سنگر ایران را حفظ می‌کرد. «بیرانوند» اما خارج از زمین بازی برای ستاره پرتغالی کری خوانده بود. کلیپ معروف «چطوری کریس». به نظر می‌رسید، علیرضا با الهام از همین کلیپ، ضربه «کریس» را مهار و دروازه ایران را در میان بهت همگان حفظ کرد. «دوباره ایران». همین اتفاق خوش کافی بود تا ایران دوباره به بازی برگردد با میلیون‌ها هوادار امیدوار. دقایق پایانی بازی چند فرصت شوت زنی نصیب ایران شد؛ اما یکی پس از دیگری از دست رفت. 
عقربه‌های ساعت بازی به ضرر ایران در حال گذر بود. چیزی به سوت پایان بازی نمانده بود که ستاره‌های آسمان «سارانسک» به ایرانی‌ها چشمک زدند؛ «درست دقیقه 90 بازی.» برخورد ضربه سر «سردار» در محوطه جریمه به دست بازیکن پرتغالی، داور نامهربان بازی را وادار کرد تا با کمک گرفتن از «VAR» یک پنالتی را به ایرانی‌ها هدیه دهد. ساعت، دقیقه 2 +90 بازی را نشان می‌داد که «کریم انصاری‌فرد» پشت توپ کاشته شده قرار گرفت تا نخستین پنالتی ایران را در تاریخ جام‌های جهانی به ثبت برساند. اینجا شد که «علیرضا» بدون هراس گل کاشت و ضربه پنالتی را وارد دروازه حریف کرد. 
«شادی به اردوگاه ایران برگشت.» رویایی شیرین، اما سخت یاران تیم ملی فوتبال ایران اکنون در آن سوی مرزها رنگ واقعیت به خود گرفته بود؛ اما بازی هنوز جریان داشت. شاید تنها فرصت‌طلبی مهدی طارمی کافی بود تا ایران در دقیقه 5+ 90 بتواند، گل دوم خود را به ثمر برساند تا رویای فوتبالی ایرانی‌ها در شب «سارانسک» ثبت جهانی شود. اما توپ «طارمی» به کناره دروازه برخورد کرد تا تمام ایرانی‌ها در حسرت این موقعیت از دست رفته بمانند. داور سوت پایان بازی را نواخت و ستاره‌های ایرانی با همه محدودیت‌هایشان، با همه نامهربانی‌هایی که در حقشان شد و حتی با محروم شدن از پوشیدن کفش‌‌های «نایک»، توانستند جانانه بایستاند. 
 اگرچه یوزهای ایرانی موفق شدند تا «کریستیانو رونالدو» و یارانش را متوقف کنند، اما کسب 4 امتیاز برای صعود از این گروه سخت در جام جهانی کافی نبود. حسرتی که اشک شد در چشمان طارمی و بغض شد در گلوی سردار. اما «بیرانوند» خوشحال از مهار پنالتی و «کریس» ناراحت از خراب کردن پنالتی. 
گویا بخت با صاحب 5 کفش طلای جهان یار نبود. او دست خالی زمین را ترک کرد؛ «گل نزد، پنالتی خراب کرد وکارت زرد هم گرفت.» شاید همین‌ها کافی بود تا ابرستاره فوتبال دنیا، پس از سوت پایان بازی بدون آنکه با بازیکنان ایران دست بدهد راهی رختکن شود. حتی اصرار برخی مسوولان تیم پرتغال کارساز نبود تا به میانه زمین برگردد و در مراسم پایان بازی حضور داشته باشد. او با ناراحتی بازوبند را از بازویش درآورد و راهی رختکن شد. 
شاید «رونالدوی مغرور اما فوق‌ستاره دنیای فوتبال» فراموش کرده که جذابیت فوتبال به همین اتفاقاتی که حتی ممکن است برای یک ستاره ناباورانه جلوه کند. بیرون زمین اما «کی‌روش» مرد شماره یک این روزهای فوتبال ایران، به رویای از دست رفته ایرانی‌ها می‌اندیشید. او همه کار کرد و برای فوتبال ایران درجهان اعتبار و احترام خرید. 

«کی‌روش» اگرچه شاگردانش را تحسین کرد اما از نتیجه راضی نبود و از ناداوری‌ها گله داشت. همین ناراحتی از نتیجه و ناداوری موجب شد تا این سخنان بر زبانش جاری شود: «وقتی موضوع داوری است، دما خیلی بالا می‌رود، پس من مجبور می‌شوم کت‌ام را در بیاورم. وقتی پنالتی علیه ما بود، 6 اسلئوموشن پخش شد اما وقتی پنالتی به سود ما بود یک اسلوموشن پخش شد. اما ما نمی‌دانستیم چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد پس رفتم به تونل تا آن صحنه را ببینم. نمی‌خواهم علیه تیم کشورم صحبت کنم اما من عادت کرده‌ام که یک ملت علیه‌ام باشد.»خودش هم می‌دانست، باید مراقب حرفهایش باشد؛ این مرد پرتغالی اما معترض بود به اینکه وقتی یک بازیکن با آرنج ضربه می‌زند، باید کارت قرمز بگیرد و در کتاب قانون نوشته نشده که در مورد «مسی و رونالدو» طور دیگری باید تصمیم گرفته شود. «کی روش» البته فداکاری‌های تیم ایران برای حضور در این تورنمت بزرگ را به «اینفانتنیو» داور بازی ایران و پرتغال نیز یادآوری کرد تا به او بفهماند که اشتباه یک داور می‌تواند، رویای یک ملت را به کام مرگ بکشاند. «کارلوس» اما عذر‌خواهی هم کرد از ملت ایران و مسوولیت این اتفاق تلخ اما جسورانه و غرورآفرین را پذیرفت و درباره همکاری دوباره‌اش با ایران کمی فرصت خواست تا بیندیشد.

 بازتاب جهانی یک بازی
مجله فورفورتو: تیم ملی پرتغال قهرمان اروپا در بازی با ایران به نتیجه تساوی مقابل ایران رسید و با این نتیجه به عنوان تیم دوم گروه B راهی مرحله بعد شد.
فاکس اسپورتس: ایران شجاع مقابل پرتغال ایستاد اما رویای جام جهانی تمام شد. ایران عملکرد هیجان‌انگیزی با تساوی مقابل پرتغال ایجاد کرد اما آنها از جام جهانی کنار رفتند.
تاک اسپورتس: رونالدو در نیمه دوم بازی با ایران پنالتی از دست داد درحالی که می‌توانست با گل کردن آن به تعداد گل‌های هری کین برای کسب عنوان آقای گلی برسد.
سایت فیفا: پرتغال با تساوی دراماتیک در جام جهانی صعود کرد. ایران هم جام جهانی را با ۴ امتیاز تمام کرد هرچند بازی هیجان‌انگیزی از خودش به نمایش گذاشت به خصوص در نیمه دوم.
بی‌بی‌سی: پنالتی کریستیانو رونالدو در بازی با ایران توسط علیرضا بیرانوند گرفته شد.
رویترز: ایران در وقت‌های اضافه پرتغال را با تساوی یک- یک متوقف کرد.
بلیچر ریپورت: پرتغال خیلی خیلی خوش شانس بود. رونالدو پنالتی از دست داد و از کارت قرمز در امان ماند.
کنفدراسیون فوتبال آسیا: پنالتی کریم انصاری‌فرد در وقت‌های تلف شده ایران را به نتیجه تساوی یک- یک مقابل پرتغال رساند اما این برای تیم ملی برای صعود به مرحله بعد کافی نبود.

منبع: روزنامه تعادل
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر