پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - November 21 2024
کد خبر: 91148
تاریخ انتشار: 01 مرداد 1403 14:14
اگر جزو کاربران پر و پا قرص اینستاگرام باشید، احتمالا می‌دانید که یکی از رازهای موفقیت پیج‌های پرمخاطب، برگزاری منظم لایو است. با یک نگاه گذرا به این لایوها، متوجه خواهید شد که گاهی تعداد بینندگان آن‌ها از تعداد دنبال‌کنندگان پیج هم فراتر می‌رود؛ به نظر شما، راز این موفقیت چیست؟ چطور می‌توان مخاطب‌های بیشتری در پخش زنده اینستاگرام جذب کرد؟ با ما همراه باشید تا چند تکنیک عالی برای جذب مخاطب لایو یاد بگیرید.


لایو اینستاگرام چیست؟

لایو (Live) یکی از ویژگی‌های محبوب در پلتفرم اینستاگرام است. کاربران با استفاده از این امکان، می‌توانند ویدئوهای زنده (لایو) را به صورت لحظه‌ای با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک بگذارند و به شکل هم‌زمان، نظرات و بازخوردهای آن‌ها را دریافت کنند.

کاربران اینستاگرام می‌توانند به صورت تکی یا به شکل اشتراکی با یک پیج دیگر، لایو برگزار کنند. همچنین، افراد پس از اتمام لایو، امکان ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری آن به صورت پست یا استوری را خواهند داشت.

این قابلیت، برای پیج‌های حرفه‌ای، فروشگاه‌های اینستاگرامی، بلاگرها و اینفلوئنسرها که به طور مستقیم با کاربران در ارتباط هستند، بسیار مفید است؛ البته در صورتی که شیوه استفاده از آن و ترفندهای جذب مخاطب را به خوبی بدانید.

فواید استفاده از لایو اینستاگرامی


هر نوع محتوا در اینستاگرام، می‌تواند در حوزه خاصی مفید و مؤثر باشد. بسیاری از پیج‌ها، از برگزاری لایو غافل می‌شوند، در حالی که با استفاده از آن می‌توانند از مزایای زیر بهره‌مند شوند:

۱- منحصر به فرد و اختصاصی است

نخستین مزیت لایو اینستاگرام، این است که مخاطبان حضور شما را به عنوان یک شخص واقعی و منحصر به فرد درک می‌کنند. محتوای موجود در لایو، مختص خود شماست و به همین دلیل، می‌تواند اعتماد بسیاری از مخاطبان را جلب کند.

۲- باعث تعامل مستقیم با مخاطبان می‌شود

در هیچ بخشی از اینستاگرام، نمی‌توانید مانند لایو به طور هم‌زمان با تعداد زیادی از مخاطبان خود به طور مستقیم و زنده در ارتباط باشید. در پخش زنده، علاوه بر اینکه مخاطبان شما را می‌بینند، شما هم می‌توانید نظرات آن‌ها را بخوانید و در لحظه به آن‌ها بازخورد دهید.

۳- روشی ارزان برای تبلیغات است

برگزاری لایو یک روش بی‌دردسر برای تبلیغ است. اگر پیج شما روی حالت عمومی (Public) قرار داشته باشد، کاربرانی که شما را دنبال نمی‌کنند نیز می‌توانند لایو را ببینند؛ این امکان، فرصت خوبی برای جذب مخاطبان جدید است. همچنین، می‌توانید با پیج‌های پرطرفدار لایو مشترک برگزار کنید تا دنبال‌کننده بیشتری جذب کنید.

۴- برای محتواهای طولانی مناسب است

در صورتی که قصد دارید از فضای اینستاگرام برای انتشار محتواهای طولانی مانند معرفی محصول، آموزش، پرسش و پاسخ و موارد مشابه استفاده کنید، لایو گزینه مناسبی است. سقف زمانی لایو، ۴ ساعت است و از آن مهم‌تر، می‌توانید آن را ذخیره کنید و مجدداً با مخاطبان به اشتراک بگذارید.

۱۱ تکنیک عالی برای جذب مخاطب بیشتر در لایو

ارزش لایو اینستاگرام، به افرادی است که آن را می‌بینند؛ بنابراین صرفاً با برگزاری پخش زنده، نمی‌توانید از مزایای یاد شده بهره‌مند شوید. اگر می‌خواهید بازدید لایو خود را بالا ببرید و مخاطبان بیشتری جذب کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱- اطلاع‌رسانی به موقع

وقتی یک لایو جدید شروع می‌کنید، اینستاگرام برای مخاطبان شما نوتیفیکیشن می‌فرستد. با این حال، این اطلاع‌رسانی برای جذب مخاطبان کافی نیست. حداقل ۲ الی ۳ روز پیش از برگزاری لایو، درباره آن اطلاع‌رسانی کنید. بهتر است اطلاع‌رسانی به صورت پست یا استوری در پیج خود شما و یا پیج‌های دیگر باشد و در آن، به موضوع، زمان شروع، طول لایو و افراد حاضر در آن اشاره شود.

۲- محتوای مخاطب‌پسند

در لایوهای خود، از محتواهایی استفاده کنید که مخاطبان به آن علاقه دارند و به همان دلیل هم شما را دنبال می‌کنند. در واقع، محتوای لایو باید با اهداف پیج همسو باشد؛ وگرنه مخاطبان ممکن است با مشاهده آن، دچار سردرگمی شوند و حتی شما را آنفالو کنند. سعی کنید درباره محصولات، فعالیت‌ها و اهداف پیج خود حرف بزنید و بیش از اندازه حاشیه نروید. همچنین، استفاده از داستان سرایی برای اینستاگرام، راهکار مفیدی برای تولید محتوای مخاطب‌پسند و جذاب است.

۳- ایجاد چالش و مسابقه

یکی از راه‌های عالی برای جذب مخاطب بیشتر در پخش زنده اینستاگرام، این است که مسابقه و چالش‌های مختلف برگزار کنید. مثلاً می‌توانید در لایو، سؤال‌هایی بپرسید تا مخاطبان به آن‌ها پاسخ دهند. همچنین می‌توانید قرعه‌کشی‌های پیج خود را در بخش لایو انجام دهید تا اعتماد و توجه مخاطبان را به خود جلب کنید.

۴- تعامل حداکثری

سعی کنید در لایوهای خود، تعامل خود را با مخاطبان به حداکثر برسانید. اگر قرار باشد فقط سخنرانی کنید، این کار را می‌توانید در پست، استوری یا ریلز هم انجام دهید! مزیت استفاده از لایو، این است که شما می‌توانید به طور مستقیم با مخاطب خود در ارتباط باشید، بنابراین از این فرصت نهایت استفاده را ببرید. برای افزایش تعامل، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

·   حین صحبت‌های خود، از مخاطبان نظر بخواهید.

·   حتماً با ورود اشخاص جدید، آن‌ها را با اسم صدا بزنید و خوش آمد بگویید.

·   میان صحبت‌های خود، نظرها را بخوانید و از آن‌ها برای ادامه صحبت استفاده کنید.

·   از مخاطبان بخواهید سؤال‌ها و ابهامات خود را بپرسند.

۵- ذخیره‌سازی بخش‌های مهم


یکی از قابلیت‌های بسیار خوب لایو اینستاگرام، این است که می‌توانید آن را برای خود ذخیره کنید و مجدداً در اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی دیگر، به اشتراک بگذارید. برای تأثیرگذاری بهتر، بخش‌های کلیدی و مهم لایو را جدا کنید و در اختیار سایر مخاطبان قرار دهید. به عنوان مثال، اگر لایو شما یک‌ساعته است، نیازی نیست تمام آن را منتشر کنید؛ زیرا اغلب مخاطبان ویدئوهای طولانی را نمی‌بینند. در عوض، ۵ الی ۱۰ دقیقه از بخش‌های جذاب را انتخاب کنید تا مخاطبان با مشاهده آن‌ها، برای شرکت در سایر لایوهای شما ترغیب شوند.

۶- نمایش پشت صحنه پیج

اگر دنبال ایده برای محتوای لایو اینستاگرام خود هستید، می‌توانید از فعالیت‌های پشت صحنه پیج خود صحبت کنید. مثلاً، اگر پیج فروشگاهی دارید، می‌توانید نحوه تصویربرداری از محصولات، تیم تولید محتوا، فرایند بسته‌بندی و ارسال و موارد مشابه را در لایو خود نشان دهید. این کار باعث می‌شود مخاطبان بیشتر در جریان نحوه فعالیت‌های شما قرار بگیرند، احساس صمیمیت بیشتری با شما داشته باشند و اعتمادشان جلب شود. البته در صورتی سراغ این نوع محتواها بروید که مخاطبان به آن علاقه داشته باشند.

هنگام معرفی محصول جدید می‌توانید ویدیو‌های زنده‌ای برای جذب مشتری با مخاطبان به اشتراک بگذارید. یا می‌توانید از پشت‌صحنه فعالیتی که انجام می‌دهید لایو بگیرید؛ مانند اینستاگرام پیج منوتو (Manoto) که پیش از شروع برنامه نیم ساعت از فعالیت‌های کارکنان شبکه لایو پخش می‌کند.

۷- کد تخفیف و جایزه

برای اینکه مخاطبان بیشتری در لایوهای شما شرکت کنند، می‌توانید اعلام جایزه و کدهای تخفیف را در لایو انجام دهید. به عنوان مثال، در پایان لایو معرفی محصول، اعلام کنید که ۱۰۰ نفر اول می‌توانند با تخفیف ۳۰ درصدی محصول را خریداری کنند. همچنین، می‌توانید برای دعوت دیگران به لایو یا مواردی از این قبیل هم جایزه‌های کوچک تعیین کنید تا مخاطبان لایو شما بیشتر شوند.

۸- جلسات پرسش و پاسخ

در صورتی که پیج آموزشی دارید یا حس می‌کنید مخاطبان درباره محصول، خدمات یا فعالیت‌های شما، سؤال‌های زیادی دارند، می‌توانید به شکل دوره‌ای لایوهای پرسش و پاسخ برگزاری کنید. این نوع لایوها، باعث می‌شود فعالیت‌های شما برای مخاطبان شفاف‌تر شود و بهتر بتوانند با شما تعامل برقرار کنند. در این نوع لایوها، می‌توانید آموزش‌ها و دستورالعمل‌های لازم را نیز به مخاطبان خود ارائه دهید.

۹- افزایش کیفیت تصویر

یکی از دلایلی که باعث می‌شود مخاطبان در لایوها شرکت نکنند، کیفیت پایین ویدئوها است. برای اینکه لایوهای شما کیفیت خوبی داشته باشند و کمتر دچار قطعی شوند، از دوربین مناسب و اینترنت پرسرعت استفاده کنید. همچنین از مخاطبان خود بخواهید در ساعت برگزاری لایو، اینترنت خود را روی بهترین حالت ممکن تنظیم کنند تا دچار مشکل نشوند.

۱۰- برگزاری لایو مشترک


استفاده از لایوهای مشترک با پیج‌های دیگر، تأثیر زیادی در جذب مخاطب به صورت متقابل دارد؛ یعنی هم مخاطبان شما می‌توانند با پیج مقابل آشنا شوند و هم مخاطبان آن پیج در صورت علاقه‌مندی، شما را دنبال خواهند کرد. در لایوهای مشترک می‌توانید تبادل نظر کنید، درباره مسائل مشترک حرف بزنید یا از طرف مقابل بخواهید به برخی پرسش‌های شما پاسخ دهد. بهتر است برای برگزاری این نوع لایوها سراغ پیج‌هایی بروید که حوزه فعالیت مشترکی با شما دارند و البته، در حد شما یا حتی بیشتر از شما مخاطب دارند.

۱۱- لایوهای دوره‌ای و منظم

اگر می‌خواهید مخاطبان در لایوهایتان شرکت کنند، در برگزاری آن‌ها نظم مشخصی داشته باشید. به عنوان مثال، می‌توانید در روزهای خاصی از هفته یا ماه لایو برگزار کنید. اگر پیج آموزشی دارید، ۱ الی ۲ لایو در هفته برای پاسخ به سؤال و ابهامات موجود بسیار مفید است. در صورتی که پیج شما پتانسیل بالایی برای برگزاری لایو ندارد، می‌توانید تعداد لایوها را به ۱ الی ۲ بار در ماه محدود کنید تا محتواها تکراری و حاشیه‌ای نشوند.

خلاصه اینکه؛

برگزاری لایو در اینستاگرام، روشی عالی برای جذب مخاطب، تبلیغات کم‌هزینه، آموزش نکات جدید و پاسخگویی به سؤال‌ها است؛ البته همه این‌ها در صورتی است که تکنیک‌های لازم برای پخش زنده مفید و باکیفیت را بدانید. امیدواریم تکنیک‌های موجود در این مقاله، در برگزاری لایو موفق به شما کمک کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر