سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 42250
تاریخ انتشار: 19 ارديبهشت 1397 00:00
پایان تلخ؛ شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گردانم

«ترامپ» فرمان خروج آمریکا از برجام را صادر کرد

رییس‌جمهور آمریکا در سخنانی در کاخ سفید به طرح ادعاهای واهی علیه ایران پرداخت و با جوسازی علیه کشورمان گفت: من می‌خواهم دنیا را مطلع کنم از اقداماتی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای.
به گزارش راه امروز: دونالد ترامپ با طرح این ادعا که ایران حکومت پیشتاز در عرصه تروریسم است و مشغول صادر کردن سلاح‌های خود به گروه‌های تروریستی و مجهز کردن آنهاست، ادامه داد: ایران از گروه‌های تروریستی و شبه نظامی در منطقه از جمله حزب‌الله، حماس و القاعده حمایت کرده و در طول سال‌های گذشته سفارتخانه‌های آمریکا را در نقاط مختلف جهان مورد حمله قرار داده،‌ به تاسیسات نظامی حمله کرده و صدها خدمه نظامی ما را ربوده و مورد شکنجه قرار داده است.

ترامپ با طرح این ادعا که حکومت ایران هرج و مرج خود را تحت حمایت مالی از این گروه‌ها و غارت اموال مردم کشورش به پیش برده، اظهار کرد: ایران دست به اقدامات خطرناکی زده است و از همه آنها خطرناک‌تر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

به گزارش ایسنا،ترامپ گفت: در سال‌های گذشته دولت‌های قبلی وارد توافق هسته‌ای با ایران شدند تحت عنوان برجام. بر روی کاغذ این توافق قرار بود از آمریکا و متحدان ما در برابر یک جنون هسته‌ای از طرف ایران حفاظت کند. سلاحی که فقط باعث به خطر افتادن ایران و دنیا می‌شد. اما این توافق کمک کرد به ایران که هسته‌ای شود و به آستانه هسته‌ای شدن برسد.

وی با بیان این ادعا که این توافق باعث رفع تحریم‌های فلج‌کننده بدون گذاشتن هیچ محدودیتی بر روی رفتارهای سوء ایران در یمن، سوریه و دیگر نقاط شد، گفت: در جایی که آمریکا نهایت اهرم فشار را در دست داشت و این توافق فاجعه‌بار شکل گرفت تا به این حکومت دست بالا را بدهد و میلیون‌ها دلار پول به این کشور داد و برخی از این پول‌ها نقد داده شد که مایه شرمساری من و شهروندان آمریکا است. توافق هسته‌ای ایران یک افسانه را پرورش داد که یک حکومت جنایتکار می‌تواند به دنبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای باشد اما این غیرممکن است.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: هفته گذشته اسرائیل اسناد اطلاعاتی را منتشر کرد که قاطعانه نشان داد که حکومت ایران در سال‌های گذشته به دنبال سلاح هسته‌ای بوده است بنابراین این توافق هرگز نباید منعقد می‌شد و باعث ایجاد صلح نشد و هرگز هم نمی‌توانست بشود.

ترامپ با بیان این که بودجه نظامی ایران بعد از برجام 40 درصد افزایش یافته است، ادعا کرد: در حالی که اقتصاد ایران در شرایط خیلی بد است و پول‌ها صرف سلاح‌هایی شده است تا از تروریسم حمایت کند و هرج و مرج در منطقه ایجاد کند.

وی گفت: حتی اگر ایران به توافق عمل کند باز حکومتش می‌تواند در آستانه تولید سلاح هسته‌ای باشد. اگر اجازه دهیم این توافق پابرجا بماند چراکه به زودی مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواهیم داشت.

رییس‌جمهور آمریکا مدعی شد: ایران پس از این توافق همواره به بلندپروازی‌های خونین خود در منطقه ادامه داده است و این توافق پوسیده هیچ فایده‌ای برای ایران نداشته است. ما با دوستان‌مان در منطقه و متحدان خود در این باره گفت‌وگو کردیم و ما در درک این خطر که ایران احتمال دستیابی به سلاح هسته‌ای را دارد هم‌صدا هستیم. این توافق یک توافق ناقص است ایران یکی از حامیان اصلی تروریسم در دنیا است.

وی گفت: من اعلام می‌کنم که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج می‌شود و طی چند روز آینده با صدور یک فرمان اجرایی، شدیدترین تحریم‌های هسته‌ای و اقتصادی را علیه ایران باز می‌گردانم. هر کشوری که به ایران کمک کند نیز می‌تواند تحت تحریم‌های ایران قرار گیرد. آمریکا را هیچ کشوری نمی‌تواند گروگان بگیرد.

رییس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما اجازه نخواهیم داد حکومتی که شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، ادامه داد: اقدام امروز ما پیام مهمی دارد، ‌اینکه آمریکا تهدیدهای توخالی نمی‌دهد و وقتی وعده‌ای را مطرح می‌کند به آن عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وزیر خارجه من در راه سفر به کره شمالی است تا زمینه انجام ملاقات بین من و رهبر کره شمالی را فراهم کند، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه در حال انجام است که ما به توافقی با کمک کره جنوبی، چین و ژاپن دست پیدا کنیم تا امنیت و ثبات بر منطقه حاکم شود.

ترامپ با بیان اینکه ما در حالی از این توافق (برجام) خارج می‌شویم که با شرکای خود کار می‌کنیم تا به یک راه‌حل جامع و پایدار در ارتباط با حل موضوع هسته‌ای ایران دست پیدا کنیم و جلوی فعالیت‌های تروریستی و موشک‌های بالستیک ایران را بگیریم،‌ افزود: در واقع ما می‌خواهیم سدی را در برابر اقدامات مخربانه ایران بگذاریم، تحریم‌های قوی‌تری علیه ایران اعمال می‌کنیم، اگر این رژیم به بلندپروازی‌های خود ادامه دهد، تحریم‌هایی که آنها را بیش از هر موقع دیگر با سختی روبرو می‌کند.

وی همچنین در ادامه سخنان خود خطاب به ملت ایران، گفت: مردم آمریکا در کنار شما هستند.

ترامپ با طرح این ادعا که دولتی دیکتاتور 40 سال است که قدرت را در ایران قبضه کرده است، تصریح کرد: در این مدت بیش از 80 میلیون نفر ایرانی هرگز این موضوع را لمس نکرده‌اند که تعاملی مناسب و رو به گسترش با همسایگان خود داشته باشند.

وی در ادامه خطاب به مردم ایران ادامه داد: آینده ایران متعلق به شماست، مردم ایران از فرهنگی غنی برخوردارند و سزاوار حکومتی هستند که بتواند به آرزوهای آنها احترام بگذارد.

ترامپ ادامه داد: رهبران ایران می‌گویند که در مورد یک توافق جدید مذاکره نمی‌کنند، عیبی ندارد، بگذارید بگویند ولی واقعیت این است که آنها به دنبال این خواهند بود که یک توافق پایدار را منعقد کنند و هر وقت آنها بخواهند این کار را بکنند ما آمادگی داریم که این کار را انجام دهیم.

رییس‌جمهور آمریکا در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: اتفاقاتی که در رابطه با ایران رخ داده است به اندازه کافی مرگ و تخریب را در منطقه افزایش داده است، بگذارید این روند به یک نقطه پایان برسد.
برچسب ها: ترامپ ، برجام
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر