سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 46213
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1397 00:12
نهمین دوره از انتخابات پارلمان بخش خصوصی

تقابل دو جریان در انتخابات نهم

27 بهمن‌ماه حداکثر زمانی است که کاندیدای نهمین دوره از انتخابات پارلمان بخش خصوصی تایید صلاحیت و معرفی خواهند شد. حال با توجه به اینکه کمتر از 20 روز دیگر به سوت پایان انتخابات اتاق زمان باقی مانده، جریان‌ها و چهره‌های شاخص انتخابات در یک فضای کاملا آرام و بدون هیجان، در حال رایزنی و لابی برای ارایه لیست مشترک‌شان برای رقابت در کارزار انتخابات پارلمان اقتصادی هستند.
به گزارش راه امروز: فرشته فریادرس طی گزارشی در روزنامه تعادل به تقابل دو ائتلاف بزرگ در نهمین دوره از انتخابات پارلمان بخش خصوصی پرداخته ودر این باره نوشته است:   27 بهمن‌ماه حداکثر زمانی است که کاندیدای نهمین دوره از انتخابات پارلمان بخش خصوصی تایید صلاحیت و معرفی خواهند شد. حال با توجه به اینکه کمتر از 20 روز دیگر به سوت پایان انتخابات اتاق زمان باقی مانده، جریان‌ها و چهره‌های شاخص انتخابات در یک فضای کاملا آرام و بدون هیجان، در حال رایزنی و لابی برای ارایه لیست مشترک‌شان برای رقابت در کارزار انتخابات پارلمان اقتصادی هستند. در همین حال، اخبار غیررسمی نشان شکل‌گیری ائتلاف ائتلاف‌ها دارد. 
اما شنیده‌های موثق حاکی از آن است که در روزهای اخیر، توافق نهایی بین «ائتلاف برای فردا» و «گروه فعالان توسعه» انجام شده و جناح حاکم اتاق تهران موافقت کرده تا در انتخابات پیش رو، اسامی ۸ نفر از افراد شاخص گروه فعالان توسعه را در لیست خود بگنجاند تا این دو گروه اصلی در این دوره در قالب یک ائتلاف و یک لیست مشترک در انتخابات حضور داشته باشند. به نظر می‌رسد با توافق بین این دوگروه، کار برای سایر ائتلاف‌های انتخاباتی بسیار سخت‌تر شود. براساس شنیده‌ها، «مسعود خوانساری و علامیرمحمدصادقی» سرلیست‌های ائتلاف برای فردا به شمار می‌روند.
 از آنسو، اما جناح‌های رقیب نیز بیکار ننشسته‌اند و در حال لابی و رایزنی‌های فشرده برای رسیدن به یک لیست مشترک هستند تا بتوانند در مقابل گروه حاکم اتاق تهران قد علم کنند. از همین رو، شنیده‌ها حکایت از ورود یک لیست جدید به عرصه انتخابات اتاق دارد که قرار است با کنارهم قرار گرفتن برخی از فعالان دوره پیش شکل بگیرد. گروه‌هایی مانند «تحول خواهان»، «پیشگامان وفاق اقتصاد» و«کارآفرینان توسعه گرا» با محوریت افرادی نظیر «اسدالله عسگراولادی، محمدرضا بهزادیان، یحیی آل اسحاق، سیدحمید حسینی، احمد ترک نژاد، مجیدرضا حریری و جمشید عدالتیان» قصد دارند تا با ایجاد ائتلاف و اتحادی سه جانبه، بتوانند بطور قدرتمند با ائتلاف برای فردا رقابت کنند. این ائتلاف سه جانبه با ترکیبی 10 نفره از افراد با سابقه، خوشنام و کارکشته‌های قبلی اتاق تهران و همچنین 30 چهره جدید به توافق رسیده‌اند که دوباره پیشگام تحول در اتاق باشند.
با انتخابات اتاق تا 11 اسفند
بنابر اعلام انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی ایران، 26 بهمن ماه زمان رد یا تایید صلاحیت‌ها مشخص می‌شود و رقابت در انتخابات اتاق بطور رسمی از ساعت ۸ تا ۱۸ روز شنبه ۱۱ اسفندماه ۹۷ کلید خواهد خورد. بنابه اظهارات رییس هیات نظارت بر انتخابات اتاق، در مجموع لیست 185 نفری از کاندیداها به انجمن نظارت ارسال شده است. ابراهیم بهادرانی، در همین حال، از کاهش مهلت تبلیغات به ۷روز و ابطال آراء کاندیداهایی که تبلیغات پیش هنگام می‌کنند، خبر داده است. بنابه اظهارات او، مهلت تبلیغات کاندیداها از سوم تا نهم اسفندماه است و کاندیداها از 24ساعت قبل از انتخابات (یعنی از تاریخ دهم اسفند تا یازدهم که روز انتخابات است) حق تبلیغ ندارند. 
با توجه به اینکه تبلیغات کاندیدا قبل از موعد مقرر ممنوع است، طبق بند 10/5 آیین نامه انتخاباتی، اگر کاندیدای قبل از موعد مقرر هر گونه تبلیغی انجام دهد آراء او شمرده نخواهد شد.  همچنین در این دوره از انتخابات اتاق، ملاک بررسی صلاحیت کاندیداها کارت بازرگانی معتبر است و هر داوطلبی که بیش از 3 سال سابقه کارت بازرگانی داشته باشد و از 6 ماه قبل از ثبت نام عضو هیات مدیره شرکت باشد می‌تواند در انتخابات حضور یابد. براین اساس دارندگان کارت‌های بازرگانی می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و مراجعه به محل‌های تعیین‌شده از سوی اتاق‌های شهرستان‌ها، آرای خود را به صندوق‌ها بیندازند. 
به این‌ترتیب نامزدهای این دوره از انتخابات که هر 4 سال یک‌بار برگزار می‌شود، بعد از تایید صلاحیت مراجع ذی‌ربط زمان کافی دارند تا با تبلیغات، رایزنی و لابی با فعالان بخش‌خصوصی حداکثر آرا برای تکیه بر کرسی‌های پارلمان بخش‌خصوصی را کسب کنند. البته شنیده‌ها حکایت از این دارد که قرار است رای‌گیری در دوره نهم انتخابات اتاق‌های بازرگانی، به صورت الکترونیکی انجام شود. بر این اساس فرد رای‌دهنده باید کد مربوط به هر کاندیدا را در سیستم وارد کرده و پس از رویت نام کامل و عکس وی، اقدام به ثبت رای خود کند. این شیوه اگرچه به لحاظ شفافیت در برگزاری انتخابات بسیار حائز اهمیت است، اما ممکن است منجر به شکل‌گیری صف‌های طولانی در روز انتخابات شود که به نظر می‌رسد برگزار کنندگان باید برای آن فکری کنند.
 از لیست‌ها چه خبر؟
از آن‌سو، اما نگاهی به لیست‌های منتشر شده، نشان می‌دهد شرایط این دوره از انتخابات با دوره قبلی، دستخوش تغییرات زیادی شده است. بررسی چهره‌های نامزد شده در دوره نهم انتخابات اتاق نشان می‌دهد، « اسدالله عسگراولادی بازرگان قدیمی، یحیی آل‌اسحاق رییس سابق اتاق بازرگانی تهران، محمدرضا بهزادیان رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران و غلامحسین شافعی و مسعود خوانساری روسای کنونی اتاق بازرگانی ایران و تهران» از جمله شاخص‌ترین کاندیداهایی هستند که وارد میدان رقابتی انتخابات شده‌اند. البته در این دوره شاهد ریزش برخی از اعضای گروه حاکم بر اتاق یعنی گروه ائتلاف برای فردا بودیم. بطوریکه دو چهره نام آشنا یعنی «محسن خلیلی عراقی پدر صنعت ایران و پدرام سلطانی نایب رییس اتاق ایران» در این دوره از انتخابات حضور پیدا نکردند. 
از سوی دیگر، چهر‌ه‌های دیگری چون مهدی جهانگیری، نایب رییس اتاق تهران و مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران هم از نام‌نویسی در انتخابات صرف‌نظر کردند. در همین فرصت باقی مانده، فعالان بخش خصوصی رایزنی‌ها و فعالیت‌های‌شان را برای انتخابات آینده کلید زده‌اند. اما آنچه مشهود است اینکه حال وهوای نهمین دوره از انتخابات اتاق با دوره‌های قبلی کمی متفاوت‌تر به نظر می‌رسد، چراکه خبری از میتینگ‌ها، نشست‌ها و گردهمایی مختلف، برای جلب آرای بیشتر فعالان اقتصادی نیست. 
این در حالی است که در دوره هشتم اتاق، پنج گروه «ائتلاف برای فردا»، «ائتلاف بزرگ»، «خواستاران تحول»، «کانون کارآفرینان توسعه‌گرا» و «پیشگامان وفاق» برای سکانداری اتاق‌ها اعلام موجودیت کردند. اما در این دوره، به نظر می‌رسد هنوز گروه‌ها به یک جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند و هنوز در حال رایزانی و لابی برای بستن لیست‌های انتخاباتی اشان هستند. البته اخبار غیررسمی و شنیده‌های موثق حاکی از آن است که در روزهای اخیر، ائتلاف ائتلاف‌ها در حال شکل‌گیری باشد. 
شنیده‌های موثق حاکی از آن است که در روزهای اخیر، توافق نهایی بین «ائتلاف برای فردا» و «گروه فعالان توسعه» انجام شده و این دو گروه اصلی انتخاباتی در قالب یک لیست در انتخابات دوره نهم اتاق تهران حضور خواهند یافت. بر این اساس جناح حاکم اتاق تهران موافقت کرده تا در انتخابات پیش رو، اسامی ۸ نفر از افراد شاخص گروه فعالان توسعه را در لیست خود بگنجاند تا این دو گروه اصلی در این دوره در قالب یک ائتلاف و یک لیست مشترک در انتخابات حضور داشته باشند. با توافق بین دو این دوگروه، کار برای سایر سایر متقاضیان و ائتلاف‌های انتخاباتی اتاق تهران بسیار سخت‌تر شود. 
چهره‌های اثرگذار گروه مجمع فعالان توسعه در دوره‌های پیشین انتخابات اتاق بازرگانی افرادی چون «محسن خلیلی عراقی، یحیی آل‌اسحاق، شاهرخ ظهیری، احمد پورفلاح، محمد رضا بهرامن و محمد مهدی راسخ» بودند. این در حالی است که از این افراد تنها «آل‌اسحاق، بهرامن و راسخ» در انتخابات پیش رو حضور دارند و احتمال دارد که این افراد هم به مانند میرمحمد صادقی تصمیم بگیرند به گروه ائتلاف برای فردا، بپیوندند. اگرچه روزهای اخیر گفته می‌شد که «یحیی آل اسحاق» قرار است به لیست اشتراکی ا«ئتلاف برای فردا و فعالان توسعه» بپیوندند، اما برخی منابع موثق احتمال پیوستن وی به این طیف را قویا تکذیب می‌کنند. 
بر این اساس اکنون «علاءالدین میرمحمد صادقی، محمدرضا نجفی منش، رضا نورایی، محمدرضا بهرامن، عباسعلی قصاعی، علی نقیب، حسن احمدیان و هاله حامدی فر» از جمله اعضایی هستند که به جای 10 نفر خارج شده از ائتلاف برای فردا از جمله «پدرام سلطانی، مهدی جهانگیری، حامد واحدی، بهادر احرامیان، مهدی پورقاضی» به شمار می‌روند. شنیده‌ها همچنین حاکی از این است که «مسعود خوانساری و علامیرمحمدصادقی» سرلیست‌های ائتلاف برای فردا هستند.
ائتلاف سه جانبه ٣٠+١٠ هم می‌آید
از آن‌سو، اما شنیده‌ها حکایت از ورود یک لیست جدید به عرصه انتخابات پارلمان بخش خصوصی دارد. این لیست قرار است با کنارهم قرار گرفتن برخی از فعالان دوره پیش شکل بگیرد. با توجه به توافق «ائتلاف برای فردا» با «فعالان توسعه» جهت تهیه لیست مشترک، به نظر می‌رسد این بار نیز ائتلاف حاکم در دوره هشتم اتاق تهران از شانس بالایی برای تصاحب حداکثری کرسی‌های هیات نمایندگان در دوره نهم برخوردار باشد. اما گروه‌هایی مانند «تحول خواهان»، «پیشگامان وفاق اقتصاد» و «کارآفرینان توسعه گرا» با محوریت افرادی نظیر «اسدالله عسگراولادی، مجیدرضا حریری، محمدرضا بهزادیان، سیدحمید حسینی، احمد ترک نژاد و جمشید عدالتیان» قصد دارند تا با ایجاد ائتلاف و اتحادی سه جانبه، بتوانند بطور قدرتمند با ائتلاف برای فردا رقابت کنند. 
در این میان، احتمال پیوستن افرادی نظیر محسن حاجی بابا برای تقویت این ائتلاف سه جانبه هم مطرح می‌شود. از طرفی سید حمید حسینی کاندیدای نهمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی با تایید خبر شکل‌گیری ائتلاف جدید، از رایزنی‌های فشرده برای رسیدن به یک توافق جامع و تهیه یک لیست واحد خبر داده است. اما براساس آنچه که او مطرح کرده، قرار است تحول خواهان به ترکیبی 10 نفره از افراد با سابقه وخوشنام و کارکشته‌های قبلی اتاق تهران و همچنین 30 چهره جدید به توافق برسند که دوباره پیشگام تحول در اتاق باشند.
 بنابراین، تحول خواهان قرار است تا پایان هفته جاری به جمع بندی نهایی رسیده و از لیست جدیدشان رونمایی کنند. از این رو، به نظر می‌رسد، تا پایان این هفته، شاهد رونمایی از توافقات جدید و لیست‌های جدیدی باشیم تا تنور انتخابات گرم‌تر و شفاف‌تر شود. البته این جناح بندی‌ها در حال صورت می‌گیرد، که محسن مهرعلیزاده یکی از مُهره‌های اصلی گروه خواستاران تحول در دوره‌های پیشین انتخابات اتاق بازرگانی، گروه‌بندی‌ها را برای حضور در این دوره از انتخابات اتاق، مهم نمی‌داند و ترجیح می‌دهد یک لیست مشترک 40 نفره از اتاق تهران ارایه شود؛ چرا که این اقدام منجر به وحدت در اتاق برای پیگیری مسائل خواهد شد.
دو نگاه به حضور چهره‌های سنتی
حال با توجه به اینکه در انتخابات پیش رو مانند انتخابات دوره‌های پیشین برخی چهره‌های سنتی از جمله «علینقی خاموشی، علا میرمحمدصادقی، اسدالله عسگر اولادی و یحیی آل اسحاق» کاندیدا شده‌اند، این پرسش قابل طرح است که آیا کهنه کارها و چهره‌های سنتی در این دوره از انتخابات به مانند دوره‌های قبل امکان پیروزی دارند؟ در پاسخ به این دو پرسش دو نگاه وجود دارد. براساس نگاه نخست، برخی از فعالان اقتصادی، معتقدند که این افراد نباید در انتخابات حضور داشته باشند و باید میدان را به جوانان واگذار کنند. به باور آنها، چهره‌های سنتی شانس چندانی برای کسب آرای بالا نخواهند داشت؛ چراکه اعضا نگاه رو به جلو دارند و «آزموده را آزمودن خطاست.» بر همین اساس، این چهره‌های شاخص باید از صندلی‌ها کناره‌گیری کرده تا جوانان صاحب ایده و فکر نو هم فرصت حضور در پارلمان بخش خصوصی را به دست بیاورند.

اما در مقابل نگاهی دیگری در تقابل با نگاه نخست قرار دارد. بر اساس نگاه دوم، برخی از فعالان اقتصادی بر این باورند که سن کاندیداها نمی‌تواند ملاک ومعیاری مناسب برای گزینش افراد باشد. چراکه به باور آنها، سن افراد مهم نیست، بلکه تاثیرگذاری با علم و تجربه است که در تصمیم‌گیری‌ها اهمیت دارد. از این منظر که نگاه کنیم قطعا وجود پیشکسوتان در انجام امور و ماموریت‌های محوله ارزشمند خواهد بود. از این رو، بهره‌مندی از تجربیات ارزنده پیشکسوتان در کنار حضور جوانان با انگیزه و تحصیل کرده و پر انرژی که در حال اداره بنگاه اقتصادی هستند، قطعا می‌تواند اتاقی متفاوت را به ارمغان داشته باشد. حتی نتایج یک نظر سنجی نیز نشان می‌دهد، اغلب اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور بر این باورند که سن کاندیداهای دوره نهم هیات نمایندگان اتاق ایران برای انتخابات اهمیت بالایی ندارد. همچنین از نظر اعضای بخش خصوصی، مهم‌ترین معیار در انتخاب اعضا در دوره نهم، «میزان شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی گذشته» است و «سابقه مسوولیت و فعالیت قبلی در دولت یا مجلس»، بسیار کم اهمیت ارزیابی شده و شاید یک معیار منفی در انتخاب اعضا باشد. براین اساس می‌توان اینطور نتیجه گرفت که ترکیب جوانان و پیشکسوتان، با توزیع جنسیتی متناسب بین زنان و مردان، بهترین ترکیب برای اتاق نهم باشد.
اولویت اتاق نهم چه باشد؟
اما فارغ از هر نوع نگاهی، طیف وسیعی از فعالان اقتصادی بر این باورند که در نهمین دوره از انتخابات اتاق، مهم این است که هر تیم یا فردی که روی کار می‌آید، حرفی برای گفتن داشته باشد و اولویت اتاق نهم «پیگیری مطالبات گروهی و شفافیت در عملکرد» باشد. از این رو، انگیزه قوی داشتن برای پیگیری امور و برطرف ساختن مشکلات اقتصادی از نکات مهمی است که باید در این دوره از اتاق مورد اهمیت قرار گیرد. این در حالی است که عده‌ای تمام تلاش‌شان برای حضور در پارلمان بخش‌خصوصی این است که بتوانند در هیات نمایندگان اتاق مسائل شخصی خودشان را برطرف کنند. این نوع نگاه‌ها، متاسفانه به منافع گروهی و اتاق ضربه می‌زند. بنابراین کسانی که اصلح فعالان اقتصادی هستند و قرار است به عنوان عضو هیات نمایندگان به اتاق راه یابند باید تلاش کنند تا تمام چالش‌های پیش‌روی فعالان اقتصادی را تسهیل کنند. بنابراین اشخاصی که احساس می‌کنند که چنین آمادگی را دارند، اعلام حضور کنند. از آن‌سو، برخی از چهره‌های شاخص اتاق از جمله احمد پورفلاح که در این دوره از انتخابات ورود نکرده، هم از صاحبان تشکل‌ها درخواست کرده که به افراد کارنامه‌دار و با صلاحیت رای بدهند. برخی دیگر هم بر این موضوع تاکید دارند که اتاق از جایگاه اصلی خود که همان مطالبه‌گری از دولت است دور شده و باید به جایگاه اصلی خود دست یابد تا بتواند در تصمیم‌سازی‌های کلان کشور اثر گذار باشد. در مقابل برخی دیگر از فعالان اقتصادی، شعارهای تکراری همچون «تحکیم جایگاه اتاق»، «نقش فعال در شوراهای سیاست‌گذاری»، «تحکیم موقعیت پارلمان بخش خصوصی» و امثال این را در ایندوره از انتخابات اتاق را رویا پردازی عنوان کردند و معتقدند با توجه به بحران‌های پیش روی اقتصاد، زمینه برای پیگیری و اجرای این نوع شعارها وجود ندارد. از نگاه آنها، در چنین شرایطی ضروری است کاندیداها شعارها و اهدافی را انتخاب و بر اجرای آن پافشاری کنند که نخست واقع بینانه و متضمن تحقق منافع بخش خصوصی باشد و دوم اینکه در عمل به عبور از شرایط خطیر کنونی اقتصاد ملی کمک کند.

حالا که پارلمان بخش خصوصی به فصل انتخابات نزدیک شده است، مسوولیت سنگینی را باید پیش روی خود احساس کند. شاید بهترین زمان ممکن برای بررسی کارنامه کاری اتاق در دوره‌های قبلی و تعیین تکلیف انتظارات از اتاق آتی همین حالا باشد. اینکه فعالان اقتصادی فارغ از هر نوع نگاه و جناح‌بندی‌ها با خودشان روراست باشند و ببیند در حل بحران و چالش‌های پیش روی اقتصاد چقدر موفق عمل کرده‌اند و کجاها به خطا رفته اند؟ همچنین ضرورت دارد کاندیداها وجریان‌های اصلی این دوره از انتخابات به این فهم مشترک برسند که برنامه‌شان برای اتاق نهم چیست؟ قرار است چه تغییر و تحولی در پارلمان بخش خصوصی ایجاد کنند؟ آیا می‌خواهند همان رویه‌های ناکارآمد پیشین را در پیش گیرند یا قصد خانه تکانی و تغییر وتحول را دارند؟ از این منظر، کاندیداها و چهره‌های انتخاباتی باید خیلی شفاف بگویند که می‌خواهند مطالبه گر و صدای بخش خصوصی باشند یا اینکه دولت را همراهی کنند. از این رو، در راستای شفافیت بخشیدن به عملکرد پارلمان بخش خصوصی، شاید قدم اول در همین فصل انتخابات، رفع شبهه در مورد کارت‌های غیر مجازی باشد که در بهمن و اسفند سال گذشته صادر شده است. امید است که با انتخاب افراد اصلح شاهد گشایش فصل جدیدی در پارلمان اقتصادی کشور باشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر