سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - June 18 2024
کد خبر: 90343
تاریخ انتشار: 08 خرداد 1403 11:00
سیاستگذار خودرویی محدودیت جدید لحاظ کرد؛

اولتیماتوم «صمت» به متقاضیان خودروی خارجی

آنطور که رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرده، متقاضیان خودرو‌های وارداتی که در اسفند سال ۱۴۰۱ برای خرید این خودرو‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، بهتر است نسبت به انتخاب خودرو‌های خود اقدام کنند، زیرا احتمال دارد سامانه ۱۴۰۱ بسته و اولویت‌ها ابطال شود.

دور جدید ثبت‌نام متقاضیان خودرو‌های وارداتی در حالی از دیروز آغاز شد که به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، در مرحله قبل استقبال چندانی از خودرو‌های عرضه‌شده به عمل نیامده است.

 استقبال ضعیف از خودرو‌های وارداتی عرضه‌شده، اتفاق جدیدی طی یک سال گذشته نیست و زیاد پیش آمده که متقاضیان، مدل‌های عرضه‌شده در مراحل مختلف را نخواسته‌اند و صبر کرده‌اند تا محصولات جدید عرضه شود.

آن‌طور که مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، اخیرا عنوان کرده، در دور قبلی عرضه خودرو‌های وارداتی، هشت‌هزار خودرو عرضه شده، اما تنها سه‌هزار خودرو توسط متقاضیان انتخاب شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که در دور قبل مدل‌هایی از برند‌های معتبر دنیا عرضه شد.

گفته می‌شود استقبال ضعیف از خودرو‌های عرضه‌شده، بیشتر به این دلیل بوده که متقاضیان در انتظار عرضه محصولاتی با حاشیه بازار (اختلاف قیمت مبدا و بازار) بالاتر هستند. در واقع بخشی از متقاضیان با هدف سرمایه‌گذاری اقدام به ثبت‌نام خرید خودرو‌های وارداتی کرده اند و از همین رو منتظرند خودرو‌هایی با بالاترین حاشیه بازار عرضه شود. این در حالی است که با توجه به استقبال ضعیف از خودرو‌های عرضه‌شده تا به امروز و احتمال تداوم این روند، سیاستگذار محدودیت جدیدی لحاظ کرده است.

طبق آنچه رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرده، متقاضیان خودرو‌های وارداتی که در اسفند سال ۱۴۰۱ برای خرید این خودرو‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، بهتر است نسبت به انتخاب خودرو‌های خود اقدام کنند، زیرا احتمال دارد سامانه ۱۴۰۱ بسته و اولویت‌ها ابطال شود. از همین رو وی به متقاضیان توصیه کرده بهتر است هر‌ چه زودتر خودرو‌های خود را از میان برند‌هایی که عرضه می‌شوند، انتخاب کنند.

به عبارت بهتر، اگر متقاضیان نسبت به انتخاب خودرو‌های وارداتی موجود در سامانه اقدام نکنند، به احتمال زیاد اعتبار و امتیاز آن‌ها تا چند هفته دیگر از بین خواهد رفت، بنابراین دیگر امکان انتخاب نخواهند داشت و باید بار دیگر از ابتدا مراحل ثبت‌نام را طی کنند. با توجه به این اولتیماتوم سیاستگذار، این احتمال وجود دارد که بیشتر متقاضیان باقیمانده خودرو‌های وارداتی، ثبت‌نام خود را تا مهلتی که سیاستگذار تعیین کرده (تیر‌ماه امسال) نهایی کنند، زیرا در غیر این صورت امتیاز خود را از دست خواهند داد.

به هر‌ حال با وجود استقبال ضعیف از خودرو‌های عرضه‌شده، وزارت صمت دور جدید عرضه در سامانه را آغاز کرده و به نظر می‌رسد با توجه به اولتیماتوم این وزارتخانه، شاید این بار استقبال بیشتری از مدل‌های عرضه‌شده به عمل بیاید.

طبق اعلام سامانه خودرو‌های وارداتی، افرادی که در اسفند ۱۴۰۱ برای خرید خودروی وارداتی ثبت‌نام کرده و اولویتشان مشخص شده، از دیروز امکان انتخاب خودرو را پیدا کرده اند. این افراد تا ساعت ۲۳:۵۹ فردا، چهارشنبه ۱۴۰۳.۰۳.۰۹ امکان انتخاب خودروی مورد نظر خود را دارند.

در این مرحله متقاضیان می‌توانند سه انتخاب از سبد محصولات اعلامی داشته باشند و در صورت تخصیص هر کدام از سه انتخاب (براساس اولویت متقاضی و ظرفیت خودروی انتخابی) قابلیت لغو سفارش و تغییر خودرو در مراحل بعدی وجود ندارد؛ بنابراین پس از تخصیص خودرو و فراخوان از سمت شرکت عرضه‌کننده، در صورت عدم واریز وجه، متقاضی از لیست سامانه یکپارچه عرضه خودروی وارداتی حذف می‌شود.

هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه صرفا به ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول که در اسفند‌ماه سال ۱۴۰۱ حساب خود را بلوکه کرده‌اند، اختصاص دارد. منظور از قیمت قطعی، قیمت در مبادی ورودی است و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... به آن اضافه می‌شود.

قیمت قطعی خودرو‌های دارای قیمت علی‌الحساب نیز پس از ارائه کلیه مستندات و مدارک مثبته و براساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و متعاقبا در سامانه بارگذاری خواهد شد. عدم واریز وجه در هر یک از مراحل ذکر‌ شده و حداکثر ۵ روز پس از فراخوان صورت‌گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت‌بندی سامانه خودرو‌های وارداتی حذف می‌شود. اما خودرو‌های عرضه شده در دور جدید، شامل تویوتا در مدل‌های لوین و کرولا، هوندا در مدل‌های ویزل و سیتی، سوزوکی جیمنی، نیسان سیلفی و اشکودا سوپر بی است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر