سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - June 18 2024
کد خبر: 2863
تاریخ انتشار: 03 شهريور 1392 12:05

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر ایران، می گوید پس از رسیدن حسن روحانی به ریاست‌جمهوری در ایران، نسبت به آنچه «بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران» خواند، ابراز خوشبینی می کند.


 

به گزارش راه مردم به نقل از سرویس بین الملل انتخاب ؛ او به بی بی سی گفت "آقای روحانی با توجه به واقعیت‌های موجود ایران بهترین بوده" و از اینکه آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود به مسائل حقوق بشری توجه کرده اظهار خرسندی کرد.


 

شهید گفت: "هر چند که تغییرات مثلا ۱۸۰ درجه ای در ارتباط با وضعیت حقوق بشر در ایران ایجاد نشده اما فضای کلی در این کشور نشانگر شفافیت و تعامل بیشتر است" و اظهار امیدواری کرد که در چنین فضایی امکان دیدارش از ایران فراهم شود.


شهید گفت پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی "در مجموع نظرات و صداهایی که از طرف محافل دولتی ایران به گوش می‌رسد کاملا دلگرم کننده است، با وجود این وضع در عمل فرق می‌کند."


او گفت تاکنون دو نامه به حسن روحانی نوشته است، پس از پیروزی آقای روحانی در انتخابات و پس از آغاز رسمی ریاست‌جمهوری او.


شهید در این نامه‌ها نگرانی‌هایی را که درباره مسائل حقوق بشری در ایران وجود دارد شرح داده و خواهان بازدید از ایران شده است.


شهید گفت: "برای اولین نامه من انتظار پاسخی نداشتم چون او هنوز رئیس جمهوری نشده بود، برای دومی هم هنوز خیلی زود است که من جواب رسمی بگیرم اما با توجه به نشانه‌های موجود این احساس را دارم که در ماه‌های آینده شاهد همکاری بیشتری از طرف مقام‌های ایران خواهم بود."


 

او گفت می‌تواند بدون دیدار از ایران نیز گزارش‌های خود را تهیه کند اما با این حال افزود: "دیدار از ایران کمک بیشتری به انجام وظیفه‌ام می‌کند، همانطور که در نهایت کمک بیشتری هم به مقام‌های ایران خواهد کرد."


او اظهار داشت: "من فکر می کنم مقام‌های ایران به تدریج درک خواهند کرد که همکاری با گزارشگران حقوق بشر مانعی برای آنها نخواهد بود"


 

احمد شهید از سال ٢٠١١ توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران انتخاب شده است.


 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر