سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - June 18 2024
کد خبر: 20669
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1394 19:12
مراسم رونمايي فناوري «توربوشارژ» در خودروهاي داخل

غرامت‌خواهي از شريك فرانسوي، بدهي 2600ميليارد توماني خودروسازان به بانك‌ها

صنعت خودرو ايران در حالي روزهاي ركود را به سر مي‌برد كه با وجود كاهش توليد خودرو در سال 94 و جاماندن خودروسازان از برنامه توليد به گفته مديرعامل ايران خودرو، اين شركت طي ۱۱ماه گذشته، به اندازه ۵سال براي مردم خودرو تعويض‌كرده است تا خريداران از خودروسازان «دل چركين» نباشند.

راه امروز، 
اين گفته هاشم يكه‌زارع درحالي است كه دولت در پاييز سال 94، با اجراي طرح بسته خروج از ركود و تخصيص وام 25ميليون توماني به خودروسازان كمك كرد تا بتوانند 110هزار خودرو دپو شده خود را به فروش برسانند. اين در حالي است كه خريداران خودرو همچنان نسبت به كيفيت خودروهايي كه به بازار عرضه مي‌شوند، انتقاد دارند. نكته‌يي كه مديرعامل ايران خودرو نيز به آن اذعان دارد و در اين راستا براي رفع نگراني‌هاي مردم از كيفيت خودروهاي توليدي، شركت متبوعش طرح‌هايي را براي ارتقاي كيفيت خودروها به اجرا گذاشته است؛ چنانچه روز گذشته ايران خودرو با رونمايي از سمند توربوشارژ به جمع صاحبان اين فناوري در سطح جهان پيوست. اين شركت فناوري توربوشارژ را در موتور «اي اف 7» توربوشارژ توسعه داده و اين موتور را روي سورن نصب كرده است.

فناوري توربوشارژ از آخرين روش‌هاي بهبود كيفيت عملكرد موتور است كه با ورود هواي بيشتر به سيستم احتراقي، قدرت و گشتاور بالاتري دارد. گفته مي‌شود از سال آينده اين موتور روي خودروهاي ديگر ايران خودرو از جمله دنا نيز نصب خواهد شد. در حاشيه اين مراسم البته صحبت‌هايي درباره قرارداد اخير و مهم ايران خودرو و پژو ايراد و دريافت غرامت از اين شركت نيز مطرح شد. سفر رييس‌جمهور به فرانسه و انعقاد قرارداد در اين زمينه از جمله موضوعات مورد انتقاد كارشناسان خودرويي بوده است. در اين باره محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در حاشيه مراسم فوق گفت: موضوع دريافت غرامت در قرارداد جديد ديده شده؛ اگرچه اين قرارداد مانند همه قراردادهاي خارجي محرمانه است و جزييات بيشتري قابل طرح نيست.



  تغيير نحوه قيمت‌گذاري خودرو

وزير صنعت همچنين در جريان مراسم رونمايي در خصوص پيشنهاد اخير اين وزارتخانه براي تعيين قيمت خودرو براساس «عرضه» و«تقاضا» و متضاد بودن آن با مصوبه شوراي رقابت گفت: پيشنهاد ما قيمت‌گذاري خودرو بر اساس عرضه و تقاضاست كه اميدواريم اجرايي شود؛ البته ما در اين مورد هنوز كاري نكرده‌ايم و تصميمي گرفته نشده است. وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين سوال‌كه آيا شوراي اقتصاد پاسخي به نامه شما درباره خروج خودرو از انحصار داده است، گفت: خير، پاسخي به ما داده نشده است. نعمت‌زاده همچنين درمورد ابلاغ اصلاحيه قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو گفت: كارشناسي اين موضوع تمام شده و در دستور كار هيات وزيران قرار دارد كه اگر تصويب شود، ابلاغ خواهد شد. وي خاطرنشان كرد: اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو هفته گذشته نهايي شده و تا يك ماه آينده اجرايي خواهد شد.



  تاكيد بر تغيير وجهه خودروسازان

وزير صنعت همچنين پيشنهاد جالبي براي تغيير جلوه اجتماعي خودروسازان داد. نعمت‌زاده در اين باره گفت: از روزي كه كار را در وزارتخانه شروع كردم، گفتم بايد چهره صنعت خودرو را از اين وضعي كه عليه آن جوك درست مي‌كنند، تغيير دهيم. وي با بيان اينكه توليد خودرو مرغوب و قابل رقابت بسيار مشكل است، خاطرنشان كرد: اوايل انقلاب گفتند عده‌يي در ايران‌خودرو حقوق مي‌گيرند، راه مي‌روند و از ما ايراد مي‌گيرند. آنها مسوولان كنترل كيفي بودند كه البته من نيز به معترضان گفتم، آنها حقوق مي‌گيرند كه از شما ايراد بگيرند. وي با ارائه يك پيشنهاد به خودروسازان گفت: بايد روزي هزار نفر از ايران‌خودرو بازديد كنند؛ از جمله دانشجويان و مشتريان؛ در آن صورت ديد جامعه به صنعت خودرو تغيير خواهد كرد. وي افزود: چهره اجتماعي صنعت خودرو بايد تغيير كند. ابتدا بايد كيفيت محصول افزايش يافته و سپس اطلاعات درستي به جامعه منتقل شود. وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: در بخش خدمات پس از فروش جاي كار زيادي وجود دارد؛ اگرچه بخش خصوصي در اين حوزه فعال است، اما بخش‌ها عمدتا تحت مديريت شركت‌هاي خودروساز هستند و بايد به كيفيت كار آنها توجه شود. به گفته اين عضو كابينه دولت يازدهم، در حال حاضر 17ميليون خودرو در كشور در حال تردد است كه براي ارتقاي اين صنعت بايد به فكر نوآوري باشيم.


  كاهش بدهي به قطعه‌سازان

مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو نيز در اين مراسم گفت: در شهريور ماه 1392 كه ايران‌خودرو را تحويل گرفتم، طلب قطعه‌سازان بالاي 700 روز بود و تعداد 80هزار دستگاه خودرو ناقص در كف كارخانه بود كه ارزش ريالي آن حدود 2000ميليارد تومان بود. هاشم يكه‌زارع با بيان اينكه در آن زمان در نخستين اقدام، توليد خودرو منظم شده و به بالاي 2400دستگاه رسيد، خاطرنشان كرد: طلب قطعه‌سازاني كه برخي از آنها مجبور به تعديل نيرو شده بودند نيز به 120 روز كاهش يافت. يكه‌زارع ادامه داد: در آن زمان مشكل تعداد بسيار زياد خودروهاي ناقص توليدي علاوه بر كمبود قطعه از جمله مشكلات مديريت بود؛ چنانچه ‌بيش از 2هزار ميليارد تومان سرمايه راكد ايران خودرو به صورت خودرو ناقص در كف كارخانه بود و ما به دنبال تسهيلات دولت بوديم اما با كامل كردن خودروها توانستيم سرمايه قابل توجهي را به توليد تزريق كنيم.



  سهم 56درصدي از بازار

يكه‌زارع در ادامه به كاهش هزينه‌هاي صورت گرفته اشاره كرد و گفت: در زمينه مصرف ورق و هزينه‌هاي مالي صرفه‌جويي قابل توجهي صورت گرفت و در سال 93 توانستيم بيش از هزار ميليارد تومان كاهش هزينه را به ثبت برسانيم. علاوه بر آن در اين سال ميزان بدهي به بانك‌ها از 3700ميليارد تومان به 2600ميليارد تومان كاهش يافت. يكه‌زارع با بيان اينكه بعد از چند سال زياندهي در سال 93 شركت سودده شد، تصريح كرد: شهريور 92 سهم بازار ايران‌خودرو 46درصد بود، در حالي كه هم‌اكنون به 54 تا 56درصد افزايش يافته است. وي گفت: ‌طبق افق ترسيم شده 1404 توليد 3ميليون دستگاه خودرو هدف‌گذاري شده و يك‌سوم آن نيز به صادرات اختصاص خواهد داشت و طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته 60درصد از ميزان 3ميليون دستگاه خودرو توليدي در كشور در سال 1404 از سوي ايران‌خودرو توليد خواهد شد. وي افزود: در زمينه طراحي بدنه،‌تريم داخلي و كفي در خودروسازي و قطعه‌سازي به توانايي‌هاي بالايي دست يافته‌ايم و در حال حاضر نيز تمركز اصلي‌مان بر طراحي پلتفرم است كه البته طراحي پلتفرم بدون توجه به قواي محركه سخن بيهوده‌يي است.


  «رقابت‌پذيري» كليدواژه صنعت خودرو

«صنعت خودرو بايد تا حدي پيشرفت كند كه نيازي به تعرفه نداشته باشيم و مردم خودروهاي داخلي را انتخاب كنند.» حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري نيز با اعلام اين موضوع در مراسم فوق گفت: در مجلس پنجم اين بحث مطرح بود كه خودرو خارجي وارد بشود يا نشود زيرا اگر مردم ناگزير باشند تنها خودرو داخلي را مصرف كنند، جلو پيشرفت و تكامل گرفته شده است. وي با بيان اينكه رقابت باعث تكامل است، خاطرنشان كرد: با اين حال در آن زمان مي‌گفتيم اگر خودرو خارجي بي‌حساب وكتاب وارد شود هم مشكل‌ساز خواهد شد. وي ادامه داد: در مجلس پنجم عنوان شد كه تعرفه واردات خودرو خارجي را 90درصد افزايش داده و سالانه 10درصد كاهش دهيم تا به تدريج كيفيت داخلي افزايش يافته و رقابت‌پذير شود. وي افزود: امروزه دوره انفجار اطلاعات است و مصرف‌كنندگان جزييات‌ خودروهاي داخلي را با خودروهاي خارجي مقايسه مي‌كنند و بايد كيفيت را افزايش دهيم. وي با بيان اينكه صنعت خودرو پيشرفت كرده اما نبايد قانع باشيم، تصريح كرد: در دنيا تنوع در مدل‌هاي خودرو بسيار زياد است و شركت‌هاي بزرگ دنيا با خودروهاي جديد وارد بازار مي‌شوند، بنابراين نمي‌توانيم لاك‌پشتي حركت كنيم.



  ورود فناوري توربوشارژ به ايران

قائم‌مقام معاون توسعه محصولات جديد ايران خودرو نيز گفت: توليد انبوه سورن مجهز به موتور توربوشارژ، يك جهش صنعتي و نماد علم و فناوري روز جهان به شمار مي‌رود. كيوان وزيري با اشاره به بهره‌گيري خودروسازان روز جهاني از فناوري توربوشارژ در توليد قواي محركه گفت: ورود 30برابري هواي بيشتر به محفظه احتراق و بهبود 40درصدي راندمان موتور از جمله موارد مهم در اين فناوري به شمار مي‌رود. مدير پروژه موتور توربوشارژ افزود: موتور توربوشارژ با مصرف 3/7 ليتر در 100كيلومتر، 155 اسب بخار توان و 215 نيوتن متر گشتاور دارد و با حجم 1700 سي سي معادل 2400 سي سي كار مي‌كند و سطح آلايندگي آن برابر يك موتور 1600 سي سي است. وي استاندارد اين موتور را يورو4 ذكركرد و گفت: 36 تا 40 درصد افزايش توان، 40 درصد افزايش گشتاور، 7درصد كاهش مصرف سوخت و 13درصد كاهش آلاينده‌هاي خروجي از ديگر نتايج بهره‌گيري از موتور توربوشارژ است.



سمانه عابدی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر