شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 9193
تاریخ انتشار: 08 دی 1392 11:34
در راستاي نامه 12 نماینده به سران‌ قوا درباره بابک زنجانی؛

آیا تنها بابك زنجاني خلافكار و مفسد است؟! / چو دزدي با چراغ آيد؛ گزيده تر بَرد كالا

به گزارش راه مردم، آقايان نماينده  باورکنید كه هيچ كس در راس دولت بدون كسب مجوز‌هاي لازم، شهامت انجام دادن تخلف را ندارد و هرشخصي كه قصد سوء استفاده و دست اندازي به امكانات و بهره برداري ازمنابع دولتی یا ملی را داشته باشد،  قبل ازانجام دادن هر فعلي بايد مجوز‌ لازم را كسب ‌نمايد، حال این يقه سفيدان و متخلفين چگونه اين مجوزها را كسب کرده اند؟ و در اين رابطه ضرب المثلي داريم " چو دزدي با چراغ آيد؛ گزيده تر بَرد كالا "، آيا اين چراغ در دست دزد  همان مجوزي نيست كه يقه سفيدان از آن بهره برداري مي‌كنند؟ يقه سفيدان و متخلفين با چه مجوزی این تخلفات را مرتکب شده اند؟


نمايندگان محترم اجازه دهید با نگاهي به گذشته و كمي انصاف موضوع را بررسي كنيم، تقريباً ازاوائل دهه هفتاد به بعد ساختار و سيستم سازمانهاي مختلف و نگرش مسئولين در جامعه ما تغيير يافت. بخشي از تغييرات در زمينه انتخاب ‌نمايندگان يا انتصاب مديران و مسئولين در هر سازمان اجرايي و نظارتي بود. بطوريكه معيار‌ها و شرايط خاصي كه فاقد توجيه قانوني، شرعي و منطقي بود، دراولويت قرار گرفت. و باگذشت زمان به عنوان عرف درجامعه تثبيت گرديد.


بعضي از معيارها و ملاك‌هاي مهم براي انتخاب نمايندگان يا انتصاب مديران؛ وابستگي به گروه‌ها، جناح‌ها و اشخاص‌ متنفذ يا قدرت مالي‌ (مثلا : توانايي تامين هزينه‌هاي ميلياردي تبليغات براي كانديدا‌هاي نمايندگي مجلس) و مدرك گرايي بود.


پس بديهي است درچنين جامعه‌اي شرايط، ضوابط و قوانين بويژه اخلاق و شايسته سالاري و تخصص حقيقي نمي‌تواند معياري يراي انتخاب‌ و انتصاب‌ها تلقي گردد. درنتيجه اين قبيل نمايندگان و مديران به علت عدم تخصص كافي‌ و نداشتن اشراف و تسلط برمحدوده وظايف خويش، نتوانستند، برنامه‌ها و سيستم‌هاي‌اجرايي‌و نظارتي صحيح، منطقي ‌و آينده‌نگر را طراحي و تصويب و اجرا نمايند، در نهايت فعاليت اكثر آنها به روش هيئتي يا حجره‌اي يا آزمون و خطا يا بر اساس سليقه و اراده جناح و گروه وابسته بود.


اكنون در پاسخ به سوال فوق بايد گفت كه مجوز لازم براي توليد و تكثير متخلفين و يقه سفيدها براساس يكي از حالت‌هاي ذيل صادر مي‌گردد.


حالت اول : عدم آگاهي و نداشتن شايستگي و تخصص مديران و نمايندگان موجب كاشته شدن بذر فساد و عاملي براي تقويت انگيزه اشخاص بي اخلاق و ظاهر ساز درگرايش بسمت سوء استفاده از امكانات و منابع گرديد، همين ضعف‌ها و عدم آگاهي‌هاي و ناتواني مديران و نمايندگان و خلا‌ هاي موجود در سيستم هاي اجرايي و نظارتي، زمينه سو استفاده زياده خواهان و علت اساسي براي كسب مجوز و توليد و تكثير آنها گرديد.


حالت دوم :  متخلفين به‌نحوي به صاحب منصبان، نمايندگان يا گروه‌ها يا جناح‌هاي مختلف وابسته‌اند، و به همين علت از چشم پوشي و حمايت آنها بهره‌‌مند شده و قدرتي وراي قانون، درنهايت مجوز انجام دادن تخلف و ثروت اندوزي را دریافت ‌نمودند.


حالت سوم : تعدادي ازاين قبيل نمايندگان يا مديران به علت آگاهي ازعمركوتاه دوران فعاليتشان، سعي مي‌نمودند با استفاده از خلا‌هاي قانوني حتي الامكان ازفرصت بدست آمده بهره‌برداري، و در راستاي ثروت اندوزي خود، وابستگان و همفكران خويش تلاش نمايند. همين افراد نيز به منظور باج دهي، مجوز خطاي ديگران را صادر نمودند.


حال با كمي انصاف و دقت مي‌توان به اين واقعيت رسيد كه جزايري‌ها و زنجاني‌ها و متهمين پرونده‌هاي بيمه، اختلاس سه هزار ميلياردي، زمين خواران و آنهايي كه هنوز به جامعه معرفي نشده‌اند‌ ، چگونه رشد نموده‌اند. موضوع دردناك تر آن است كه درجامعه اسلامي ما زياده‌خواهي ، دست در جيب همديگر نمودن ، خالي نمودن جيب مردم به هر طريق ممكن؛ در همه سطوح ، صنوف ، دستگاه‌هاي اجرايي، و سازمان‌هاي مختلف مانند سازمان آب و برق، گاز و تلفن ، شهرداري و...به يك فرهنگ تبديل شده، فرهنگي كه زمينه تعطيلي كار و توليد وگسترش دلالي و بانكداري و...را درجامعه پديد آورده است.


پديد آورندگان و تسري دهندگان اين فرهنگ مبتذل در جامعه كسي نبود جزآن گروه از مديران و نمايندگان متخلف و زياده خواه و حاميان آنهاكه با شعار اسلام خواهي وارد عرصه قدرت شدند و مخالفين خود را با انگ‌ها و تهمت‌هاي مختلف ازصحنه خارج و با اعمال خودشان بداخلاقي و دين زدايي در جامعه  را اشاعه دادند موجبات سلب اعتماد مردم به مديران و نمايندگان صادق و خدمتگزار را فراهم نمودند،  آنهايي كه روزگاري به پابرهنگي مفتخر بودند و امروز با بيمار نمودن اقتصاد كشور و بهره برداري از آن ثروت ؛ با كاخ نشيني و تجمل پرستي بر ضعيفان فخر مي‌فروشند.


نمایندگان محترم شما كه تجربه‌اي اندوخته‌ايد و بسترهاي فساد را مي‌شناسيد و اعلام نمودیدکه، " سال‌ها مماشات با فسادمالی، متاسفانه امروز کشور را به فساد سیستمی رسانده است." بايد با آينده نگري و تلاش خود و تهيه طرح‌هاي زيربنايي و اصولي، ساختارها و بسترهاي زمينه ساز فساد را حذف  و دادخواستي براي محاكمه و محكوم نمودن این حرکت فاسد این گونه افراد و اشاعه دهندگان آن تهيه و تنظيم  و به بزرگترين دادگاه جامعه يعني ملت ارائه نمائيد. چه بسا که متهمين پرونده‌هاي بيمه، اختلاس سه هزار ميلياردي، زمين‌خواراي و آقايان جزايري‌ها و زنجاني‌ها و...  در صورت عدم محاکمه، موجبات  این نوع فسادهای مالی را توسط برخی از فرصت طلبین درجامعه فراهم کند.


علی اصغر عزیزیان

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر