يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - September 29 2024
کد خبر: 90157
تاریخ انتشار: 28 ارديبهشت 1403 21:54
با کاهش تنش‌ها و هیجانات، زمزمه‌ گشایش‌های ارزی و همچنین مداخلات هوشمندانه بانک مرکزی در بازار ارز، نرخ دلار در بازار کاهشی شده و آرامش به بازار‌ها بازگشته است.

 به گزارش راه امروز: از ابتدای فروردین‌ماه قیمت دلار در بازار آزاد روند صعودی به خود گرفت و پس از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی اسرائیل، نرخ ارز در بازار غیررسمی از مرز ۷۰ هزار تومان هم عبور کرد اما از دو هفته گذشته و  پس از اتمام ریسک‌های سیاسی و کاهش احتمالات مربوط به تشدید درگیری‌های منطقه‌ای، قیمت شاخص‌های ارزی افت چشمگیری را تجربه کرد.

رفت و برگشت دلار

در همین راستا نرخ دلار آزاد با عبور از چند کانال قیمتی به بازه ۶۰هزار تومان رسید. در چند روز گذشته نیز با تشدید سیگنال‌های مثبت در رابطه با ایجاد آتش‌بس در غزه و وجود احتمالاتی مبنی بر مذاکره ایران با غرب نرخ اسکناس آمریکایی به کانال پایین تر از ۶۰ هزار تومانی رسید.

در ادامه روند کاهشی نرخ دلار در بازار ارز غیررسمی، نرخ دلار آزاد به سمت حمایت کانال ۵۸ هزار تومانی حرکت کرد و یورو نیز در کانال ۶۳ هزار تومانی معامله شد. ب

به عقیده تحلیلگران ارزی فشار روند کاهشی کمتر شده، اما همچنان جهت بازار منفی است و چشم‌اندازی برای رشد نرخ ارز وجود ندارد. بررسی ‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار آزاد از قله قیمتی سال جاری(محدوده ۶۷هزار تومانی) تا روز گذشته حدود ۱۲درصد افت نرخ را تجربه کرده است.

مجموعه‌ای از سیگنال‌های مثبت در کنار حمایت‌های رسمی و غیررسمی بانک مرکزی از پول ملی سبب شده نرخ ارز روندی کاهشی را تجربه کند. برخی از تحلیلگران بازار ارز تهران نیز معتقدند که بازار به دنبال سیگنال سیاسی مثبت است و علت تغییر رویه نرخ، عدم مخابره سیگنال مذکور به بازار است. این افراد آینده نرخ ارز را با فرض شکل‌گیری آتش‌بس کاهشی می‌دانند.

سیگنال های مثبت بانک مرکزی به بازار

به گزارش راه امروز، البته همزمان با انتشار اخبار مختلف در رابطه با بهبود روابط خارجی و همچنین سیگنال‌هایی در رابطه با مذاکرات رفع تحریم‌ها، بانک مرکزی نیز از طرق مختلف اقدام به حمایت از ریال کرده است.

برخی رسانه‌ها از افزایش عرضه ارز در بازار کشور‌های همسایه مانند عراق و امارات خبر می‌دهند. از سوی دیگر مقامات رسمی بانک مرکزی نیز با اعلام سیاست‌های ارزی جدید خود سیگنال کاهش قیمت را به بازار مخابره کردند.

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز  در تازه‌ترین اظهارنظر ارزی خود گفته است: «برای پیش‌بینی‌پذیر کردن و ایجاد تعادل و پایداری در بازار ارز، تالار ارز اشخاص یا همان بازار ارز توافقی در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود.»  به گفته  محمدرضا فرزین، «با راه اندازی سامانه تبادل ارز اشخاص در مرکز مبادله، صادر کنندگان خرد بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی در این بازار رسمی و ضابطه‌مند عرضه کنند.»

پیش از این نیز معاون ارزی بانک مرکزی، افزایش استفاده از ارز اشخاص در تامین ارز مورد نیاز واردات را یکی از سیاست‌های اصلی بانک مرکزی در سال جاری عنوان کرده و افزوده بود: سال گذشته از محل ارز اشخاص ۱۷ میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفت که بخشی از آن، صرف تامین مصارف بنگاه‌های اقتصادی شد و مابقی برای تامین نیاز وارداتی تخصیص یافت. به گفته آرام،  در قالب نرم افزار مورد نظر، دو ویژگی اساسی پیش بینی شده که شامل مچینگ (انطباق) و اتاق تسویه است. با راه اندازی این نرم افزار، هم ارز اشخاص توسعه می‌یابد و هم، محصولاتی که هیچ ارز ترجیجی دریافت نمی‎کنند، مورد معامله قرار گیرد.

به گفته کارشناسان درصورت عملی شدن این اتفاق بخشی از تقاضای بازار خرد به این تالار منتقل شده و در نتیجه از قدرت جریان‌سازی بازار آزاد کاسته می‌شود. در مجموع می‌توان گفت که جهت بازار ارز فعلا کاهشی است و چشم‌اندازی در جهت رشد نرخ وجود ندارد.

ورود بانک مرکزی  به بازار سلیمانیه برای کنترل نرخ ارز

البته برخی شنیده ها نیز حاکی از این بود که به زودی بانک مرکزی ایران برای کنترل نرخ ارز به بازار سلیمانیه ورود خواهد کرد.  ورود بانک مرکزی ایران به بازار ارز سلیمانه و امارات، باعث می شود تا شاخص ارزی با تعدیل همراه شود؛ پیش بینی‌ که سرانجام محقق شد و از آغاز هفته تا به امروز، فعالان بازار ارز نظاره گر روند نزولی نرخ ارز به ویژه دلار در دادوستد‌های ارزی هستند، به گونه‌ای که اکنون قیمت هر اسکناس دلار آمریکا در بازار تهران با کاهش به کانال ۵۸ هزار تومان، بدون خریدار است و حتی شنیده شده که دلار در محدوده چهارراه استانبول بیش‌ از رقم ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری ندارد.

دیدگاه کارشناسان درباره مدیریت بازار ارز  

پیش از این نیز برخی کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی، کاهش قیمت ارز در بازار را پیش‌بینی کرده بودند  و معتقد بودند نوسانات موقتی و هیجانی است. اما کارشناسان درباره نرخ  ارز در روزهای آتی چه می گویند؟  فرهاد رمضان کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر تاثیر مثبت اقدامات بانک مرکزی بر بازار ارز بیان می‌کند: در انتهای سال گذشته ما با نوسان قیمت ارزهای پرتقاضا مواجه بودیم اما خوشبختانه بانک مرکزی با سیاست‌گذاری‌هایی که انجام داد تلاش کرد این نوسانات را به حداقل برساند که موفق هم شد و توانست از رشد قیمت‌ها جلوگیری کند. رمضان در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین می‌افزاید: سیاست بانک مرکزی در زمینه حراج سکه و شمش در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در جذب نقدینگی‌های سیال جامعه موثر بوده و این موضوع تاثیر خوبی بر کاهش التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز داشته است.

او در مورد وضعیت بازار ارز در روزهای آینده می‌گوید: برای ماه‌های پیش رو برآورد می‌کنیم که با روندی که بانک مرکزی در پیش گرفته است بدون شک در آینده نزدیک و در ماه پیش رو با کاهش بیشتر قیمت دلار مواجه خواهیم بود و با کاهش قیمت دلار، قیمت سایر ارزها هم با ریزش همراه می‌شود.

مرتضی افقه استاد اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصادی هم  با بیان اینکه اقتصاد کشور به میزان فروش نفت؛ ارتباطات خارجی و مسائل سیاسی وابسته است، به تسنیم گفته است:  درگیری‌های سیاسی ایران و همچنین تنش‌های منطقه باعث افزایش انتظارات تورمی و در نهایت رشد نرخ ارز شد؛ اما زمانی که مردم و فعالین اقتصادی از کاهش تنش و شوک‌ها سیاسی اطمینان پیدا کردند نرخ ارز روند نزولی خود را آغاز کرد. به گفته این تحلیلگر مسائل اقتصادی، بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوریکه دلار به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدودها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست.

او می گوید:  افزایش یا کاهش نرخ ارز در بلند مدت به احتمال وقوع یا عدم وقوع شوک‌های سیاسی بستگی دارد، البته خوشبختانه طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی مراجع رسمی فروش نفت افزایش یافته؛ بنابراین دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز است.  افقه همچنین بر این باور است که  بانک مرکزی در سمت عرضه با مشکلی مواجه نیست؛ بنابراین می‌تواند سیاست‌های مناسبی را در بازار ارز اتخاذ کند؛ البته هم‌اکنون نیز با اقدامات خوب بازارساز و کاهش تنش‌های سیاسی شاهد اُفت قیمت دلار هستیم.

قیمت دلار در بازار آزاد همچنان تداوم کاهش قیمت خود را حفظ کرده و طبق تحلیل کارشناسان این حوزه «اگر قیمت دلار از مرز ۵۷ هزار تومان به پایین کاهش قیمت داشت، قطعا دلار در بازار آزاد کانال ۵۲ هزار تومان را نیز تجربه خواهد کرد.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر