شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 9101
تاریخ انتشار: 05 دی 1392 11:15
دولت ترکیه در آستانه فروپاشی؛

اردوغان کابینه جدید معرفی کرد

 

دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به سبب فسادی که مدت هاست به جان آن افتاده است در حال فروپاشی است.

به گزارش  راه مردم به نقل ازسرویس بین الملل انتخاب، این ماجرا تا آنجا پیش رفته است که وزرای اقتصاد، کشور و محیط زیست این کشور از مقام های خود استعفا کردند.

وزیر محیط زیست که آخرین وزیر مستعفی است از اردوغان خواست از مقام خود استعفا کند زیرا همه طرح هایی که در ماجرای فساد مالی به آنها اشاره شده، با اطلاع کامل وی صورت گرفته است.

بوی فسادی که از دولت اردوغان به مشام می رسد به سرعت پخش می شود و از عمق رسوایی هایی که در پیکره دولت وی رخنه کرده و نقل مجالس شهروندان ترک شده است پرده بر می دارد. اولین گام های فروپاشی دولت اردوغان با استعفای چند تن از وزرای کابینه وی برداشته شده است.

این روند ادامه دارد و مردم ترکیه خواستار کناره گیری اردوغان هستند که می کوشد با ادعای وجود توطئه خارجی علیه خود از شدت این ماجرای فساد و رشوه خواری که ارکان دولت وی را به لرزه در آورده است، بکاهد. این در حالیست که دولت وی از هیچ اقدامی علیه دولت های دیگر بخصوص سوریه دریغ نکرده است.

اردوغان تلاش کرد با رسوایی فساد نیز مثل ماجرای گزی پارک در ژوئن گذشته تعامل کند. در آن زمان نیز سفرهای خود را به مغرب، الجزایر و تونس لغو نکرد و این باره نیز بر انجام سفر خود به پاکستان اصرار کرد و این در حالیست که فساد همچنان وی را دنبال می کند. نکته قابل توجه این که برخی از وزرای متهم به فساد مثل وزیر اقتصاد که از مقام خود استعفا کرد نیز جزء هیأت همراه اردوغان بودند و این در حالیست که اسم وی جزء فهرست فساد بود. این بدان معناست که نخست وزیر اصرار دارد با آنچه آن را توطئه می نامد مقابله کند.

به گفته منابع رسانه ای ترکیه، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز در این پرونده فساد دست دارد. در همین حال مبالغ زیادی پول نیز از منزل فرزند وزیر کشور به دست آمده است و این بدان معناست که ماجرا همچنان ادامه دارد و کشف ابعاد مختلف فساد همچنان ادامه دارد و استعفاها نیز همچنان ادامه دارد.

نگاهی به اوضاع داخلی ترکیه از شکنندگی دولت این کشور و گسترش فساد که تازه بخش اندکی از آن فاش شده است، پرده بر می دارد. این اوضاع بحرانی به مردم ترکیه امکان می دهد دولت فاسد را کنار بگذارند و ترکیه را از چنگال دوران حکومت اردوغان که به جایگاه ترکیه و نقش منطقه ای و جهانی آن لطمه وارد کرده است، نجات دهند.

سیاست جدید اردوغان، آیا قدرت حفظ می شود؟

از سوی دیگر و ساعاتی پیش، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه پس از استعفای سه وزیر در رابطه با تحقیقات درباره فساد مالی گسترده در ترکیه، فهرست کابینه جدید خود را تقدیم عبدالله گل رئیس جمهور این کشور کرد.

اردوغان امیدوار است با این سیاست جدید، بتواند مقابل خشم افکارعمومی ایستادگی کرده و قدرت را در انتخابات بعدی، همچنان در اختیار داشته باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر