شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 903
تاریخ انتشار: 14 تير 1392 23:33

مانند بیشتر روزهای اخیر، دولت آینده و سیاست‌های آن از جمله مهمترین مسائل روزنامه‌های امروز است. در کنار رئیس جمهور منتخب، برنامه تلویزیونی رئیس جمهور احمدی‌نژاد و آینده سیاسی وی و البته برنامه‌های این روزهای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص اخبار مهم امروز روزنامه‌های کشور هستند.



هاشمی رفسنجانی از استقبال متفاوت در مشهد تا انتخاب شهردار تهران


روزنامه اعتماد در ادامه سلسله اخبار خود در مورد شهردار و شورای شهر آینده تهران، نوشته است: در هفته ابتداي تابستاني كه در آن در حال عرق ريختن هستيم، شهر و مديريت شهري، دستخوش رايزني هاي فراواني درباره تعيين و احيانا تغيير شهرداران در شهرهاي بزرگ و همچنين ساير شهرهاي ايران است. كلانشهر تهران نيز نه تنها از اين قاعده، مستثني نبود، بلكه بحث بر سر ماندن يا رفتن قاليباف، در روزهاي اخير به اوج خود رسيد. از جمله اينكه دو طيف اصلاح طلب و اصولگرايي كه در شوراي چهارم توانستند نام شان را از صافي راي مردم بگذرانند، در روزهاي اخير برخي از گمانه زني ها را درباره حضور چهره هاي محبوب خود در مسند شهردار تهران، ادامه دادند. باز هم در اردوگاه اصلاح طلبان، نام هايي مانند محسن هاشمي، مطرح شد و در اردوي اصولگرايان نيز بر سر ماندن يا رفتن قاليباف از شهرداري تهران، گمانه زني هاي زيادي شد. با توجه به اينكه براي آينده سياسي قاليباف، هنوز هم برخي از نظرات و حدس هاي رسانه يي مطرح است، بي گمان تصميم گرفتن براي اصولگرايان بر سر ماندن يا نماندن او، سخت است، زيرا ممكن است قاليباف در آينده سياسي خود، پست هاي ديگري را تجربه كند، از جمله اينكه هنوز مشخص نيست آيا رييس جمهور منتخب براي او و ساير نزديكانش جايي در كابينه در نظر گرفته يا آيا سال آينده با پايان يافتن دوره دوم رياست ضرغامي بر صدا و سيما، گذر قاليباف به خيابان جام جم مي افتد يا نه. با اين حال، برخي از اصلاح طلبان اهل شورا كه با« اعتماد» گفت وگو كردند، گفتند در روزهاي اخير بيشتر سعي كرده اند روابط خود را با بزرگان اين جريان، بيشتر كنند. از جمله اينكه اصلاح طلبان شوراي چهارم در نشست هاي مشتركي با آيت الله هاشمي رفسنجاني، محمد خاتمي و محمدرضا عارف درباره اهميت شوراي شهر چهارم و شهردار آتي تهران، به گفت وگو نشستند ولي تا اين لحظه، هنوز خبر رسمي دال بر توافق بر سر چهره يي كه بتواند كباده شهرداري تهران را بكشد، مخابره نشده است.


این در حالی است که آرمان نزدیکترین روزنامه به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که « علم‌الهدی به دیدار آیت‌الله رفت» از پایان دوره تندروی خبر داده است و به پوشش سفر هاشمی رفسنجانی به مشهد پرداخته است. آرمان در این باره نوشته است: شهر مشهد از عصر سه‌شنبه مهمان ویژه‌ای دارد؛ مهمانی که آیت‌ا... واعظ طبسی تولیت آستان قدس‌رضوی و فروزان‌مهر استاندار خراسان‌رضوی و علوی قائم‌مقام آستان قدس‌رضوی و جمعی از مسئولان ارشد اجرایی و فرماندهان نظامی استان خراسان‌رضوی به استقبال او در فرودگاه رفتند. این مهمان کسی نبود جز آیت‌ا... ‌هاشمی‌ که چنان مورد استقبال مردم مشهد قرار گرفت که شاید بتوان آن را بی‌سابقه ارزیابی کرد. استقبال مردمی از رئیس مجمع تشخیص مصلحت از آنجا اهمیت مضاعف پیدا می‌کند که تا پیش از این آنچنان اطلاع‌رسانی‌ای درمورد سفر آیت‌ا... ‌هاشمی به مشهد نشده بود. این نکته را هم باید ذکر کرد که تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری فضای اعتدال‌هراسی از سوی برخی تندروها در شهرهای مختلف در جریان بود چنان‌که این‌گونه القا می‌شد، حضور افرادی مانند آیت‌ا... ‌هاشمی‌ سبب اخلال در شهر می‌شود و تشویق می‌کردند تا مانع از انجام چنین سفرهایی شوند اما با پیروزی مرد اعتدال که دانش‌آموخته مکتب صبر بود این پروژه یعنی اعتدال‌هراسی رنگ باخت و استقبال مردم مشهد از آیت‌ا... ‌هاشمی نشان داد که دوره تندروی به پایان رسیده است.


به هر حال آیت‌ا... به مشهد رفت و پس از استقبال پرشوری که از او شد، دیدارهای خود را آغاز کرد. آیت‌ا...‌‌هاشمی‌ در دومین روز حضورش در مشهد، دیداری با آیت‌ا... واعظ طبسی داشت و طی آن، آگاهی از شرایط استان خراسان‌رضوی را از اهداف خود برای سفر به مشهد عنوان کرد. آیت‌ا...‌هاشمی‌ که بعدازظهر سه‌شنبه وارد مشهد شد، در فرودگاه ‌هاشمی‌نژاد مشهد طی گفت‌وگوی کوتاهی در پاسخ به پرسشی درباره هدفش از سفر به شهر مقدس مشهد گفت: اولین هدف، زیارت حضرت امام رضا(ع) است که برای همه مشتاقان یک آرزوست و در مرحله دوم دیدار با بهترین دوست خود یعنی جناب آقای آیت‌ا... واعظ طبسی است و سوم اینکه آمده‌ام تا شرایط استان را ببینم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین خاطرنشان کرد: در این سفر برنامه خاصی جز آنچه اعلام کردم، ندارم.




گمانه‌هایی دیگر در باره آینده احمدی‌نژاد


آینده سیاسی احمدی‌نژاد و همراهانش در کنار برنامه تلویزیونی دیشب وی، امروز هم مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. ایران روزنامه دولت، از این برنامه، تیتر «اشرافیت دولتی را در هم شکستیم» را برای صفحه اول خود انتخاب کرده است. این روزنامه در صفحات میانی خود آورده است که اسفنديار رحيم‌مشايي در واكنش به خبر تاسيس بنياد بهار از سوي دکتر محمود احمدي‌نژاد پس از دوران رياست‌جمهوري گفت: از چنين موضوعي بي‌اطلاعم. دبير جنبش عدم تعهد پس از برگشت از سفر روسيه در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه آيا تاسيس بنياد بهار از سوي رئيس‌جمهور و شما پس از پايان دوره رياست جمهوري احمدي‌نژاد صحت دارد يا خير، گفت: دولت برنامه‌اي براي تاسيس چنين بنيادي ندارد هر چند ممكن است گروه‌هايي از مردم بخواهند چنين كاری كنند و من از آن بي‌اطلاع هستم. رحيم مشايي در پاسخ به سوال ديگري كه گفته مي‌شود ساختمان اين بنياد هم خريداري و تجهيز شده است، ادامه داد: من از موضوع تاسيس آن بي‌اطلاع هستم و خبري ندارم.


روزنامه اعتماد هم از سخنان دیشب احمدی‌نژاد در تلویزیون جملات زیر را مهم‌تر دانسته است:


*احزاب با من خوب نبودند




*مدتي است كه در قضيه هسته يي دخالتي ندارم




*رابطه احزاب و جناح ها با من رابطه خوبي نبود و من نيز با آنها رابطه خوبي نداشتم




* در سال 84 مطمئن بودم صددرصد راي مي آورم بسياري، از يارانه ها ثروتمند شدند




* كار ديگري كه دولت كرد، هدفمندي يارانه ها بود




* با كسي به خاطر انتقاد از دولت برخورد نشده است




* 38 ميليون نامه اين دولت از مردم دريافت كرد




*معوقات بانكي مربوط به بخش خصوصي است




* به مردم وعده پرداخت پول ندادم



اعتماد در مطلبی دیگر به آینده سیاسی احمدی‌نژاد و احتمال ایجاد تشکل سیاسی توسط وی پرداخته است. صادق زيباكلام، تحليلگر سياسي و استاد علوم سياسي دانشگاه تهران طي گفت وگويي كه با «اعتماد» داشته درباره آينده سياسي احمدي نژاد گفته: «من تصور مي كنم كه آقاي احمدي نژاد بعد از اتمام دوره رياست جمهوري شان كه چند روزي هم به پايان آن نمانده است به دانشگاه علم و صنعت باز مي گردند. البته من هم مانند خيلي هاي ديگر درباره آقاي احمدي نژاد تصورات ديگري داشتم و اصلافكر نمي كردم كه ايشان به اين سادگي ها حاضر به پياده شدن از قطار قدرت باشند. اما الان فهميدم كه اشتباه كردم البته شايد برخي ها همچنان تصور ديگري داشته باشند اما الان بنده به اين نتيجه رسيده ام كه در اين مورد اشتباه كردم و الان براي من روشن شده كه برخلاف آن چيزي كه من تصور مي كردم آقاي احمدي نژاد خيلي هم قدرت نداشت. درباره آينده سياسي ايشان هم بايد بگويم كه به نظرم آقاي احمدي نژاد بعد از رياست جمهوري ممكن است در يكي از نهادهايي كه اعضاي آن را منصوبان رهبري تشكيل مي دهند يك پست تشريفاتي داشته باشند و در صورتي كه ايشان همچنان ساكت باشند و دست از پا خطا نكنند و اقداماتي انجام ندهند كه نهادهاي قدرت در كشور را به چالش بكشانند احتمال اينكه به مجمع تشخيص مصلحت نظام هم بپيوندند وجود دارد. يكي ديگر از گمانه هايي كه در اين خصوص اخيرا مطرح شده است مساله همكاري آقاي احمدي نژاد با دولت آقاي روحاني است كه بنده به هيچ وجه اين مساله را جدي نمي دانم. خيلي بعيد مي دانم كه آقاي روحاني چنين پيشنهادي براي آقاي احمدي نژاد داشته باشند و حتي در اين صورت هم فكر نمي كنم آقاي احمدي نژاد حاضر به پذيرش آن شوند چراكه آقاي احمدي نژاد اساسا ميانه يي با كار جمعي از طرفي و با اعتدال و ميانه روي از طرف ديگر ندارند و بر فرض كه يك پست مشاورتي هم به ايشان پيشنهاد شود و ايشان هم قبول كنند خيلي بعيد مي دانم كه چيزي بيش از يك پست تشريفاتي و ظاهري باشد. گمانه ديگري كه در اين خصوص اخيرا مطرح شده احتمال تشكيل يك حزب توسط آقاي احمدي نژاد است كه بايد بگويم اين احتمال را هم خيلي ضعيف مي دانم چراكه به باور من آقاي احمدي نژاد در طول دوران رياست جمهوري شان نشان داده اند كه به هيچ وجه روحيه كار جمعي ندارند و اصلامدل ايشان مدل دستوري است: به اين معنا كه ايشان عادت دارند دستور دهند و ديگران اجرا كنند. به همين دليل است كه فكر مي كنم اصولاآقاي احمدي نژاد آن خميرمايه لازم براي تشكيل حزب را ندارند و كار گروهي و حزبي اساسا با مزاج ايشان سازگار نيست. در صورتي هم كه چنين اقدامي انجام دهند و حزبي را تاسيس كنند بعيد به نظر مي رسد كه ساز و كار حزبي در آن رعايت شود و چيزي بيش از يك دور هم جمع شدن بي ثمر و تشريفاتي نخواهد بود.»



احمد نقيب زاده، تحليلگر سياسي و استاد دانشگاه نيز طي گفت وگو با «اعتماد» در پاسخ به سوالي درباره آينده سياسي احمدي نژاد گفته: «آقاي احمدي نژاد براي هميشه به تاريخ پيوست و هيچ اثر خيري هم از او نخواهد ماند. بنده براي آقاي احمدي نژاد هيچ آينده سياسي اي متصور نيستم. درباره احتمال تاسيس يك حزب توسط ايشان كه اخيرا در برخي گمانه زني ها مطرح شده هم بايد به دو نكته توجه كرد: اول اينكه تجربه هشت ساله رياست جمهوري آقاي احمدي نژاد نشان مي دهد كه ايشان فردي هستند كه به صورت فله يي و غير تشكيلاتي كار مي كنند كه بارها در رفتار خود هم نشان داده اند كه هيچ اعتقادي به كار تيمي و تشكيلاتي ندارند و علاوه بر آن، اين مساله را بارها بر زبان آورده اند و بر آن تاكيد كرده اند. اما ظاهرا بعد از هشت سال تكيه زدن بر مقام رياست جمهوري تازه ايشان با اهميت حزب و كار تشكيلاتي آشنايي پيدا كرده اند. نكته دوم اينكه در صورتي كه آقاي احمدي نژاد بخواهند اقدام به تاسيس يك حزب كنند بايد از ايشان پرسيد با كدام پشتوانه مردمي و پايگاه اجتماعي مي خواهند اين كار را انجام دهند و مهم تر از آن حزبي كه ايشان مي خواهند موسسش باشند، قرار است بر پايه چه مرام و گفتماني ايجاد شود؟ اساسا آقاي احمدي نژاد در طول دوران هشت سال رياست جمهوري شان به جز بيان يكسري سخنان درهم و برهم و جملات گنگ و مبهم چه مرام و گفتماني را نمايندگي كرده اند يا درصدد تبيين آن بوده اند؟»




خيز افراطيون براي مصادره کابينه اعتدال!


عبارت بالا، عنوان مورد استفاده روزنامه کیهان برای پرداختن به مسائل ترکیب دولت آینده است. کیهان که یادداشت روز خود را هم به مساله مشابهی اختصاص داده است، در خبری ویژه با عنوان « خيز افراطيون براي مصادره کابينه اعتدال » آورده است: ترکيب کابينه جديد و نامزدهاي احتمالي در کنار تيم مشورتي تهيه‌کننده فهرست گزينه‌ها، موضوع مورد توجه محافل سياسي است.


آنچه در اين ميان بيش از همه به چشم مي‌آيد،برخورد دوگانه مدعيان اصلاح‌طلبي است که از يک سو مي‌گويند بايد دست رئيس‌جمهور را براي انتخاب همکاران باز گذاشت و حتي تصريح مي‌کنند که اگر روحاني يک چهره اصلاح‌طلب نيست، اما از ديگر سو به فشارهاي پنهان و آشکار براي گرفتن سهم در کابينه شدت بخشيده‌اند. اين در حالي است که رئيس‌جمهور منتخب بر لزوم در پيش گرفتن اعتدال و نفي افراطيون تاکيد کرده است.


در همين حال علي‌اکبر اوليا رئيس ستاد انتخاباتي دکتر عارف در مصاحبه با آريا مدعي شد: روحاني بايد به پيمان نانوشته [!؟] توجه داشته باشد.


او هر چند مي‌گفت که «خاتمي و عارف اعلام کرده‌اند سهمي از روحاني نمي‌خواهند» اما، هشدار داد: روحاني نبايد با بي‌اعتنايي به وزن اصلاح‌طلبان و خاتمي و عارف، به چينش اعضاي کابينه مبادرت کند.


اين در حالي است که در آخرين نظرسنجي‌ها که منجر به کنار گذاشتن عارف از سوي اصلاح‌طلبان شد، وي 7 درصد راي داشت و در انتخابات شوراي شهر تهران نيز نفر اول فهرست اصلاح‌طلبان (مسجدجامعي) تنها 10 درصد کل آراي ماخوذه (280 هزار راي از مجموع 2 ميليون و هشتصد هزار راي) را به خود اختصاص داد.


این در حالی است که روزنامه‌ ابتکار در باره سخنرانی دیروز رئیس جمهور منتخب، درخواست وی برای پرهیز رسانه‌ها از گمانه‌زنی درباره تشکيل کابينه يازدهم را مورد اشاره قرار داده است و نوشته: در حالي که گمانه زني‌ها پيرامون تشکيل کابينه يازدهم بلافاصله پس از پيروزي دکتر حسن روحاني آغاز شد و در هفته‌هاي گذشته در صدر خبرهاي داخلي وخارجي قرار داشت و به دنبال آن تحليل‌ها و البته شايعاتي نيز در فضاي سياسي ورسانه اي مطرح شد، روز گذشته رئيس جمهور منتخب ضمن انتقاد از اين گمانه زني‌ها و شايعات منتشر شده به نحوه تشکيل دولت خود اشاراتي داشت.


حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني صبح ديروز در ديدار با تعدادي از علما و روحانيون که در سالن وزارت کشور برگزار شده بود از همه فرهيختگان و دلباختگان نظام اسلامي خواست که به دولت يازدهم در آستانه تشکيل آن ياري برسانند و اظهار کرد: برخي امروز با گمانه زني‌ها هم خود و هم ديگران را خسته مي‌کنند و گاهي هم توقعات نابجا در جامعه به وجود مي‌آورند که اين گمانه زني‌ها و سخنان با اخلاق اسلامي سازگار نيست.امروز شاهديم يک رسانه، فردي را به عنوان نامزد يک وزارت‌خانه معرفي مي‌کند و رسانه‌ي ديگر او را نقد مي‌کند و رسانه‌ي ديگر نيز براي او شرط مي‌گذارد. اين اعمال رسانه‌ها موجب خستگي مردم مي‌شود.


دیگر جملات مهم این سخنرانی به روایت روزنامه اعتماد به قرار زیر است:


* هيچ كس نبايد خود را قيم مردم بداند


* مردم ايران به تغيير و تحول اميد بسته اند


* دولت قوي به معناي مداخله در زندگي خصوصي مردم نيست


* افراط و تندروي بايد كنار گذاشته شود


* بايد جوانان را جذب كرد و اين كار با لحن تند امكان پذير نيست


*مردم صداقت را مي خواهند


* اگر اشكالي در برخي گرايش ها مي بينيم با حكمت به آن بنگريم نه با انگ و اتهام


* فارغ ازگرايشات حزبي، كابينه ام را مي چينم

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر