چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 89713
تاریخ انتشار: 20 فروردين 1403 15:00
فرجی تهرانی نایب رئیس اتاق اصناف تهران خواستار شد

نظارت بر بازار را به اصناف واگذار کنید/ روزهای خوش بازار را می‌سازیم

نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: در صورتی که نظارت با قدرت اجرایی به اصناف داده شود، این قول را می‌دهیم که اتفاقات خوشی برای بازار رقم خواهد خورد.

به گزارش راه امروز: محمدرضا فرجی تهرانی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران در رابطه واگذاری نظارت بازار به اصناف به راه امروز، گفت: دولت بیشتر مایل است از ریش‌ سفیدی اصناف در نظارت بر بازار بهره ببرد؛ چرا که نظارت بدون قدرت اجرایی فایده‌ای ندارد. درخواست ما این است که در سال جاری در رابطه با اموری که مربوط به وزاتخانه‌ مربوطه است، اصناف را نیز در تصمیم‌گیری‌ها دخیل کنند. اگر نظارت بر بازار به اتاق اصناف واگذار شود، بی‌شک حال مملکت از شرایط فعلی بهتر خواهد شد. 

وی با اشاره به قوانین متعددی که در سال برای تجارت و بازار تعیین می‌شود و آثار آن بیان کرد: هر بار قوانین بسیاری تعیین و پس از مدتی با دریافت نتایج منفی لغو می‌شود. متاسفانه تجار و تولیدکنندگان موش آزمایشگاهی آزمون‌ و خطاهای قوانین متعدد شدند که بسیاری از آنها تا مدت‌ها تاثیر مخربی بر بازار خواهد گذاشت.

فرجی با تاکید بر اینکه اصناف گرانفروشی نمی‌کنند، افزود: البته مردم باید با برخی از اصطلاحات آشنا شوند؛ گران فروختن با گرانفروشی متفاوت است. در برخی مواقع ممکن است کالایی  با قیمت ارزان‌تر به مشتری فروخته شود  اما از دیدگاه کاسب گرانفروشی رخ داده چرا که جنس تقلبی به مشتری فروخته شده است. گران فروختن نیز به معنای این است که  کاسب کالای خود را بر حسب پارامترهایی که کنار کالا دارد، می‌فروشد.

حل اختلافات با ریش سفیدی

به گزارش راه امروز: نایب رئیس اتاق اصناف تهران با تاکید بر لزوم تخصص در نظارت به اصناف بیان کرد: معتقدیم نظارت اصناف از تعزیرات بهتر است. چرا که اصناف نسبت به صنف خود آگاهی بیشتری دارند و می‌توانند کم فروشی و گران‌فروشی را کنترل کنند. برای مثال در برخی از کالاها مانند نان، شکر و ... که نظارت وظیفه اتاق اصناف و سازمان‌ها مانند تعزیرات است، بی‌شک اصناف بسیار بهتر از تعزیرات ورود پیدا کرده است. اصناف هر صنفی را که گرانفروشی کرده یا گزارش تخلفی داشته، پلمپ کرده است.

البته گاهی ممکن است به ندرت تخلف یک فرد صنفی نادیده گرفته شود و ترجیح دهند اختلاف را با ریش سفیدی حل کنند اما با تکزار تخلف به این نتیجه می‌رسند که نباید به دلیل تخلف یک فرد، همه صنوف زیر سوال برد.

وی با اشاره به اینکه نظارت‌های کاغذی تاثیری در بهبود شرایط بازار ندارد، افزود:نظارت سازمان‌های دولتی با نظارت اصناف متفاوت است چرا که اتق اصناف بنا تجربه و تخصص این روند را طی می‌کند. اگر نظارت را با قدرت اجرایی به اتاق اصناف بدهند، بی‌شک با نتایج خوبی روبرو خواهیم شد.

اعتماد کنید

فرجی با توصیه‌ای به مردم گفت: مردم نسبت به این موضوع خوش‌بین باشند و به بخش خصوصی اعتماد کنند. در صورتی که نظارت با قدرت اجرایی به اصناف داده شود، این قول را می‌دهیم که اتفاقات خوشی برای بازار رقم خواهد خورد. چرا که قیمت‌گذاری نیز  بر حسب عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.
    

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر