چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 15 2024
کد خبر: 90032
تاریخ انتشار: 12 ارديبهشت 1403 16:00
نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران در گفت وگو با راه امروز:

نابسامانی سامانه تجاری/ارز ترجیحی به چه کالاهایی داده شد؟

نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با انتقاد از عملکرد سامانه جامع تجاری گفت: باید مشخص شود که ارز ترجیحی به چه کسانی، به چه میزان و به چه کالاهایی داده شده است؟ در اینصورت می توان جلوی توزیع رانت و هدر رفت ارزی را گرفت و شاهد فساد در چرخه تخصیص ارز و واردات کالا نباشیم.

به گزارش راه امروز: «سامانه‌ جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، سامانه‌ شناسه کالا، سامانه‌ اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری، پرتال ارزی یا نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی نیما، سامانه جامع حمل‌ونقل سامانه‌ جامع امور گمرکی و سامانه همتا» از جمله زیرسامانه‌های سامانه جامع تجارت هستند که با کسب‌وکار انبوهی از فعالان اقتصادی ارتباط مستقیم دارد. اما ناهماهنگی بین این سامانه ها، موجب شده تا مشکلاتی برای فعالان اقتصادی به وجود آید و به جای اینکه کار آنها با سرعت بیشتری انجام شود، موجب اخلال جدی در فرایند تجارت خارجی کشور شود.

کار با سامانه وقت گیر است

امیر یوسفی  نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران درباره کندی کار با سامانه های تجاری، گفت:  براساس قانون، تمامی دستگاه‌های دخیل در فرآیندهای تجارت داخلی و خارجی کشور موظف شدند در عملیات فرآیندهای تجاری خود، تنها از طریق سامانه جامع تجارت با بازرگانان و تجار، تبادل اطلاعات داشته باشند، اما عدم‌ همکاری دیگر سامانه‌‌‌‌‌‌‌ها منجر به شکل‌گیری ارتباط مستقیم میان دستگاه‌های خارج از بستر سامانه جامع تجارت و انجام عملیات به‌صورت دستی و دخالت کاربر انسانی در فرآیند انتقال داده، شده‌ است.

به گفته این فعال اقتصادی، اگر سامانه جامع تجارت به‌سر هدف اصلی خود نرسیده به این دلیل است که تکالیف خود را انجام نداده یا اینکه تکالیف باقی‌مانده دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها هنوز تکمیل و به این سامانه ارسال نشده است.

او با انتقاد از عملکرد سامانه تجاری عنوان کرد: این سامانه به جای اینکه دسترسی و روند فعالیت فعالان اقتصادی را سرعت ببخشد، بیشتر مانع ایجاد کرده است. مجموعه این موانع هم باعث شده که بازرگانان در فرایند تولید و فروش چه برای ثبت سفارش کالا و چه برای دریافت ارز  با مشکل مواجه شوند.

این فعال اقتصادی در ادامه افزود: وقتی سامانه‌‌‌ها بدون کیفیت لازم کار می‌کنند، چطور می‌‌‌توان از انتظار داشت که تجارت سرعت بگیرد و توسعه یابد؟ متاسفانه هر کسی برای خودش کار می‌کند، هر سازمانی یک سامانه درست کرده است و این سامانه‌‌‌ها ارتباطی با یکدیگر ندارند. در این شرایط نه‌‌‌تنها تولید و وضع اقتصادی کشور بهبود نمی‌‌‌یابد، بلکه بدتر هم می‌شود.
نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه کار با سامانه بسیار وقت گیر است، اظهار کرد:  به دلیل اینکه باید با چندین سامانه درگیر هستیم، این احتمال وجود دارد، در یک سامانه مشکل مان برطرف شود، اما رای ورود به سامانه های بعدی دچار مشکل شویم؛ چرا ارتباطی قوی بین سامانه ها وجود ندارد و کسی هم نیست که پاسخگوی مشکل ما باشد.

وزارت صمت و جهاد پاسخگو باشند


او در ادامه عنوان کرد: وزارت صمت و جهاد کشاورزی هم توپ را به زمین بانک مرکزی می اندازند و بانک مرکزی هم می گوید که مقصر من نیستم و کار من تخصیص ارز بر اساس کد تایید لیست های ارسالی از وزارتخانه هاست.

این فعال بخش خصوصی در ادامه گفت: از دیگر مسائلی که با آن مواجه  هستیم این است که کارشناسان این وزارتخانه ها مدام اسناد و مدارک جدیدی برای ثبت سفارش، گرفتن ارز و دیگر موارد مطالبه می¬کنند، اما کار هیچ وقت جلو نمی رود. گویا فقط هدفشان این است که از خود رفع تکلیف کرده باشند، بدون اینکه نتیجه مثبتی برای فعال اقتصادی در بر داشته باشد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران تاکید کرد: روند ثبت سفارش کالاها و تخصیص ارز باید شفاف شود. باید مشخص شود که ارز ترجیحی به چه کسانی، به چه میزانی و به چه کالاهایی داده شده است؟  تنها در اینصورت می توان جلوی توزیع رانت و هدر رفت ارزی را گرفت و شاهد فساد در چرخه تخصیص ارز و واردات کالا نباشیم.

یوسفی در پایان گفت: بازرگانان به دلیل تحریم‌ها به میزان کافی از خدمات مناسب تجارت خارجی محروم شده‌اند، بنابراین انتظار می رود، حد‌اقل پاسخگویی در مورد مشکلات تجار در سامانه جامع تجارت وجود داشته باشد و کارشناسان مطلع بتوانند نیازمندی واردکنندگان را برطرف کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر