پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 89626
تاریخ انتشار: 18 فروردين 1403 01:31
بازار خودرو در ميانه فروردين؛

دلار با خودرو چه کرد؟

در پي تشديد تنش‌ها در منطقه و افزايش نرخ دلار تا كانال ۶۲ هزار و ۸۰۰ تومان، ساير بازارهاي موازي نيز رشد قيمت هيجاني را آغاز كردند و همين موضوع باعث افزايش غيرمنطقي قيمت در خودروهاي داخلي و برخي از مونتاژي‌ها شد. به‌طور نمونه، قيمت دنا پلاس توربو اتوماتيك نسبت به اسفندماه سال گذشته با رشد ۵۰ ميليون توماني به قيمت ۱ ميليارد و ۳۰ ميليون تومان فروخته مي‌شود.
هنوز تب خريد و فروش خودرو در سال جديد داغ نشده و به اعتقاد فروشندگان خودرو اين افزايش قيمت‌ها متوجه جو رواني افزايش قيمت دلار است و به صورت مقطعي خواهد بود. به‌طوريكه با آغاز معاملات ديروز، اندكي از هيجان بازار فروكش كرده و نرخ دلار در ساعات ابتدايي روز حدود ۴۰۰ تومان افت داشت. با اين حال فعالان بازار خودرو مي‌گويند: قيمت خودرو در سال ۱۴۰۳ نيز به ميزان تامين نياز بازار و همچنين نرخ تورم بستگي دارد، اگر نرخ تورم كاهشي شود قيمت خودرو هم كاهش پيدا مي‌كند.

بازار خودرو در ميانه فروردين

قيمت انواع خودرو‌هاي داخلي و مونتاژي در هفته دوم سال ۱۴۰۳ افزايش غير منطقي پيدا كرده است .البته ز آنجايي كه كشور دچار اقتصاد تورمي بوده و پيش‌بيني مي‌شود كه با شرايط موجود، حداقل ۴۰ درصد الي ۶۰ درصدي تورم وجود داشته باشد. علاوه‌بر آن در نيمه دوم سال جاري، انتخابات آمريكا انجام مي‌گيرد كه فارغ از هر نتيجه‌اي مي‌تواند تأثير بسياري بر شرايط اقتصادي و سياسي كشور بگذارد. بنابراين در صورتي كه دونالد ترامپ برنده اين دوره از انتخابات آمريكا باشد، احتمال مي‌رود كه سال ۱۴۰۳ يكي از سال‌هاي پرچالش براي بازار خودرو باشد.

 نكته مهم ديگر، بحث تغييرات نرخ ارز خواهد بود كه شواهد نشان مي‌دهد هر لحظه ممكن است از كانال معاملاتي خود خارج شده و گران‌تر شود. علاوه‌بر آن عواملي همچون واردات خودرو در مقياس گسترده كه مي‌تواند قيمت خودرو يا شيب صعودي آن را كاهش دهد، با توجه به تجربه سال گذشته، منابع محدود سال جاري و شرايط كلي كشور بعيد به نظر مي‌رسد در سال جديد نيز به صورت مرتب انجام بگيرد؛ بنابراين به احتمال قوي در سال جديد نيز قيمت خودرو افزايش خواهد داشت. 

در همين حال. سعيد موتمني، فعال بازار خودرو نيز مي‌گويد: بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ رونق نداشت و ركود مطلق حاكم بود؛ اما قيمت خودرو به دليل عدم فاكتور خودرو، افزايشي بود. وي توضيح داد: ابتداي سال ۱۴۰۲ بازار خودرو افزايش قيمت داشت و به شكل توفاني آغاز به كار كرد، اما از اواخر ارديبهشت سال گذشته كه خودرو فاكتور شد، قيمت خودرو ۲۰ تا ۲۵ درصد و در برخي مدل‌ها تا ۳۰ درصد كاهشي شد؛ اين وضعيت تا اواخر مرداد ماه ادامه داشت و از آن به بعد به دليل محدوديت عرضه، روند افزايش قيمت به آرامي شروع شد. به گفته موتمني، ميزان افزايش قيمت خودرو از شهريور تا اسفند ۱۴۰۲ چه در خودروهاي داخلي و چه در مونتاژي و وارداتي بين ۲۵ تا ۲۷ درصد بوده است.

 به گفته وي، وعده‌هاي وزارت صمت مبني بر افزايش توليد خودرو از يك سو و واردات خودرو به صورت گسترده از سوي ديگر براي تامين نياز بازار عملي نشد؛ ضمن اينكه واردات خودرو محدود بوده و به چشم نمي‌آيد، بعضي خودروهاي وارداتي ۲۲ هزار دلاري با قيمت ۸۲ هزار دلاري به دست مشتري مي‌رسد. موتمني بيان كرد: در خودروهاي داخلي نيز شاهد اختلاف قيمت ۵۰ تا ۸۰ درصدي ميان قيمت خودروهاي كارخانه‌اي و بازار آزاد هستيم و اين نشان مي‌دهد كه نياز بازار تامين نشده است؛ ضمن اينكه محصولات ارزان‌تر سايپا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد و ماشين‌هايي مانند دنا و ۲۰۷، حدود ۸۰ درصد با نرخ كارخانه، اختلاف قيمت دارند. 

وي افزود: اگر خودرو به صورت مرتب و روزانه فاكتور و در بازار عرضه مي‌شد، فاصله قيمتي فعلي ميان قيمت خودروهاي كارخانه‌اي و بازار وجود نداشت و اين فاصله در نهايت ۵ تا ۱۰ درصد بود و ۸۰ درصد نبود. رييس سابق اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به اقتصاد آنلاين گفته است: خودرو كالاي مصرفي است، اگر به اندازه كافي توليد شود كه جوابگوي نياز بازار باشد، هيچ موقع چنين فاصله قيمتي ايجاد نمي‌شود و از نوسانات ارزي و نرخ تورم هم تاثير نمي‌پذيرد؛ چون خودرو كالاي سرمايه‌اي شده نرخ تورم روي آن اثر مي‌گذارد. موتمني گفت: نياز بازار را بايد خودروساز داخلي تامين كند، اگر نمي‌توانند و توانايي ندارند، بايد اجازه دهند كه از طريق واردات انجام شود كه انجام نشد؛ اين كار وظيفه وزارت صمت بود كه متاسفانه كوتاهي كرد.


قيمت خودرو داخلي و مونتاژي

قيمت خودروهاي داخلي نسبت به ساير خودروهاي بازار، رشد بيشتري دارند. داده‌هاي وب‌سايت ايران جيب، محصولات ايران خودرو را پرچم‌دار رشد قيمت در بازار معرفي مي‌كند كه شاين مكس، خودروي وارداتي اين شركت با افزايش ۹۰ ميليون توماني، بيشترين رشد را نسبت به ساير محصولات دارد. وانت آريسان يكي از كم‌نوسان‌ترين محصولات ايران خودرو محسوب مي‌شود كه از ابتداي روز گذشته بيشترين درصد افزايش قيمت را دارد و با رشد ۲۵ ميليون توماني به كانال ۴۹۸ ميليون تومان رسيده است. به اين ترتيب وانت آريسان در يك قدمي كانال نيم ميليون تومان قرار گرفت. در حال حاضر قيمت دنا پلاس توربو اتوماتيك نسبت به اسفندماه سال گذشته با رشد ۵۰ ميليون توماني به قيمت ۱ ميليارد و ۳۰ ميليون تومان فروخته مي‌شود. قيمت دنا پلاس توربو اتوماتيك (آپشنال) هم به ۱ ميليارد و ۱۸۰ ميليون تومان رسيده است. اطلس جديدترين محصول سايپا به شمار مي‌رود كه از ابتداي روز گذشته ۹ ميليون تومان گران‌تر از روز ماقبل خود و با نرخ ۵۸۴ ميليون تومان معامله مي‌شود. 

دنا پلاس ۶ سرعته نيز رشد عجيب ۹۵ ميليون توماني را به ثبت رسانده بود، ديروز هم ۲۰ ميليون تومان ديگر بالا رفت و به كانال ۹۰۰ ميليون تومان رسيد. شاهين G يكي ديگر از محصولات اين شركت نيز چهار ميليون تومان افزايش قيمت دارد و با ۷۶۰ ميليون تومان قابل خريداري است. قيمت خودروهاي مونتاژي بازار تا زمان نوشتن اين گزارش تغيير چنداني ندارند. كي‌ام ‌سي X۵ محصول تازه وارد كرمان موتور و فيس‌ليفت جك S۵ به شمار مي‌رود كه رشد ۱۰ ميليون توماني نسبت به روز گذشته دارد و با يك ميليارد و ۷۶۰ ميليون تومان به فروش مي‌رسد. 

كي‌ام‌سي T۸ يكي از پرفروش‌ترين پيكاپ‌هاي مونتاژي بازار است كه از ابتداي ديروز ۴۰ ميليون تومان افزايش يافت و به كانال يك ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان رسيد. فيدليتي پرايم پنج نفره يكي از كراس‌اوورهاي محبوب بهمن موتور بوده كه از ابتداي روز چهاردهم فروردين ماه ۲۵ ميليون تومان افزايش يافته و با يك ميليارد و ۹۳۰ ميليون تومان معامله مي‌شود. لاماري ايما يكي ديگر از محصولات مونتاژي محبوب در بازار محسوب مي‌شود. اين خودرو نيز ۳۵ ميليون تومان نسبت به روز‌هاي گذشته گران‌تر شده و با دو ميليارد و ۳۰ ميليون تومان قابل خريداري است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر