پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 88993
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1402 20:10
رییس کل سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات ستانی از خودروها و املاک لوکس گفت: آن چیزی که در قانون تعیین می‌شود اخذ مالیات از خانه‌ها یا خودروهای گران قیمت با یک عدد مشخص است. در سال ۱۴۰۲ برای خانه‌های گران قیمت رقم ۲۰ میلیارد تومان بود اما برای سال آینده ۳۵ میلیارد تومان است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سال ۱۴۰۰ گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزار واحد مسکونی لوکس شناسایی شد که ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین شد. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ هزار واحد لوکس شناسایی شد که ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود. در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۶۰ هزار واحد شناسایی شد که مالیات تعیین شده آنها حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان است. این مالیات در فرآیند وصول است و تا بهمن ماه فرصت پرداخت این مالیات وجود دارد. اگر افرادی مالیات را پرداخت نکنند عملیات اجرایی را آغاز می‌کنیم.

محمد مهدی سبحانیان اعلام کرد: تا امروز حدود ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از محل خانه های گران قیمت وصول شده است.

وصول ۱۵۰۰ میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس

وی درباره مالیات خودروهای گران قیمت نیز گفت: در سال ۱۴۰۰ برای ۱۷۷ هزار خودرو گران قیمت ۲۰۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین شد. در سال ۱۴۰۱ برای حدود ۲۵۲ هزار خودرو ۲۳۰۰ میلیارد تومان مالیات در نظر گرفتیم و در سال ۱۴۰۲ برای ۱۶۲ هزار خودرو ۲۸۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین شد که تا انتهای بهمن مهلت پرداخت دارند. تاکنون از کل این ارقام ۱۵۰۰ میلیارد تومان وصول شده است، زیرا نقل و انتقال خودرو سریع‌تر از مسکن انجام می‌شود.

تعیین ۴۸۰۰ میلیارد تومان مالیات از خانه‌های خالی


رئیس کل سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی باید هر ساله اطلاعات خانه های خالی را به ما اعلام کند. اطلاعات خانه‌های خالی ۱۴۰۱ باید تا خرداد ۱۴۰۲ به دست ما می‌رسید که با تاخیر به ما واصل شد. ابتدا ۱۹ هزار واحد مسکونی خالی در آذرماه سال جاری ارائه کردند و ششم دی ماه نیز ۵۹ هزار واحد خالی را معرفی کردند. حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومان برای این واحدها مالیات تعیین شده است. البته دشوارهایی برای شناسایی خانه های خالی برای وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که با اصلاحات چند باره در مکانیزم شناسایی همراه می‌شود.

رئیس کل سازمان امورمالیاتی درباره نگرانی‌ها از مالیات اصناف در سال آینده گفت: ما اصناف را رتبه‌بندی می‌کنیم. قدم اول این است که تعامل مثبتی با مودیان از جمله اشخاص حقیقی داشته باشیم. هیچ موقع تا این حد سطح تعامل بین سازمان امور مالیاتی و اصناف تا این حد گسترده نبوده است. قانون‌گذار در پی آن است که دایره شمول افرادی که به سامانه مودیان متصل می‌شوند افزایش دهد اما قصد نداریم کسانی که علاقه مند به انجام تکالیف خود هستند را جریمه کنیم. اطلاع رسانی را هم در دستور کار داریم. البته برای برخی صنوف مثل پزشکان و طلافروشان استدعا کردیم که از این ابزارهای نوین مالیاتی استفاده کنید.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر