پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 88967
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1402 08:00
مهدی طارمی، روز گذشته در تمرین تیم ملی حاضر بود. با وجود آنکه در دیدار قبل اخراج شده و امروز بزرگ‌ترین غایب تیم ملی فوتبال است، ولی در کنار سایر بازیکنان با روحیه بالا مشغول تمرین‌کردن است. «کت؟ تن تو». این پاسخی است که یکی از خبرنگاران به او می‌دهد.

شرق نوشت: به سمت خبرنگاران می‌چرخد و از دور می‌پرسد «فردا کُت تن کیست؟». ابتدا تعدادی متوجه پرسشی که مهدی طارمی دارد، نمی‌شوند. این بار با صدای بلندتری سؤالش را تکرار می‌کند. حالا به وضوح مشخص است اشاره مهاجم سه‌گله تیم ملی ایران در این تورنمنت به بازی با ژاپن است. مهدی طارمی، روز گذشته در تمرین تیم ملی حاضر بود. با وجود آنکه در دیدار قبل اخراج شده و امروز بزرگ‌ترین غایب تیم ملی فوتبال است، ولی در کنار سایر بازیکنان با روحیه بالا مشغول تمرین‌کردن است. «کت؟ تن تو». این پاسخی است که یکی از خبرنگاران به او می‌دهد. با سر اشاره می‌کند که از پاسخ راضی نشده است. یکی دیگر می‌گوید «فردا که کت قطعا تن سردار آزمون است». مهدی طارمی دوباره با علامت دست این پاسخ را رد می‌کند؛ او به پیراهن تیم ملی که به تن دارد اشاره می‌کند و می‌گوید «فردا کت تن ماست».

فردای مهدی طارمی، همین امروز است. درست در زمانی که هنوز مشخص نیست ظهر است یا بعدازظهر شروع شده، تیم ملی باید در حساس‌ترین بازی‌اش در این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به مصاف ژاپن برود. ژاپنی‌ها پیش از این دیدار، تیم اول آسیا در رنکینگ هستند و ایران تیم دوم. پس طبیعی است که عنوان شود این بازی «فینال زودرس» است. شاید اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رفت و ژاپن آن شکست غیرمنتظره مقابل عراق در مرحله گروهی را متحمل نمی‌شد، این بازی در فینال شکل می‌گرفت، ولی خوب یا بد، عراق، ژاپن را به این سوی جدول فرستاد تا جدال حساس ایران – ژاپن در مرحله یک‌چهارم نهایی این جام برگزار شود؛ دیداری که با توجه به تمرکز رسانه‌ای که یکی، دو روز گذشته روی آن وجود داشته، می‌توان گفت مهم‌ترین بازی تا به اینجای رقابت‌هاست.

ژاپن رقیب سرسخت و قابل احترامی برای فوتبال ایران است. دوره پیش که ایران با کارلوس کی‌روش مصمم شده بود تا هر طور شده به فینال برسد، همین ژاپن از راه رسید و در نیمه‌نهایی یقه تیم ملی را گرفت. شکست در آن بازی آن‌هم با نتیجه سنگین ۳ بر صفر چیزی نیست که بشود از یاد برد. حالا اسمش را انتقام یا انگیزه هم بگذارند، در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند، چون تیم ملی برای رسیدن به جمع چهار تیم برتر آسیا چاره‌ای به غیر از شکست‌دادن سامورایی‌ها در این دیدار ندارد. کار، ولی حسابی سخت است. ژاپن نه‌تن‌ها در تاریخ جام ملت‌های آسیا به ایران نباخته بلکه اجازه نداده که حتی برای یک بار هم که شده دروازه‌اش باز شود. این دو تیم پیش از این چهار بار در همین تورنمنت مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که نتیجه به قدر کافی یک‌طرفه از آب درآمده است: ژاپن هر چهار دیدار را برده و گلی هم از تیم ملی ایران نخورده است.

 شاید مرور همین آمار به خوبی بیانگر شرایط سخت تیم ملی فوتبال ایران در مواجهه با این تیم آسیای شرقی که تا به الان چهار بار قهرمان آسیا شده، باشد، ولی مسئله اینجاست که اگر قرار باشد طلسم ۴۸ سال قهرمان‌نشدن ایران در جام ملت‌ها شکسته شود، باید این کابوس تلخ ژاپنی‌ها هم محو شود. بدیهی است اگر چنین اتفاقی رخ دهد آن وقت آمار بد تیم ملی در جام ملت‌ها مقابل ژاپن، اندک میلی به سمت بهبود پیدا می‌کند.

 به‌ویژه اینکه ژاپنی‌ها در این دوره از مسابقات تمرکز کافی را در خط دفاعی نداشته‌اند و در هر چهار دیدار قبلی‌شان گل خورده‌اند. ژاپن علاوه بر عراق از تیم‌هایی نظیر اندونزی، ویتنام و بحرین هم گل خورده تا این امید نزد مهاجمان تیم ملی ایران شکل بگیرد که بالاخره طلسم گل‌نزدن در جام ملت‌های آسیا مقابل این تیم آسیای شرقی شکسته شود. اگر چنین شود و طلسم اول شکسته شود آن وقت رسیدن به اولین پیروزی در جام ملت‌های آسیا مقابل همین تیم هم در دسترس خواهد بود. درست است که ایران در این بازی مهدی طارمی را در ترکیب ندارد و جای خالی‌اش در خط حمله حس خواهد شد، این هم درست که ژاپن در ترکیبش ستاره‌هایی دارد که این روز‌ها در اشتوتگارت، مونشن‌گلادباخت، آرسنال، لیورپول، برایتون، سوسیه‌داد و... بازی می‌کنند، ولی همان‌طور‌که علیرضا بیرانوند می‌گوید، نباید از کنار قدرت تیم ملی ایران و بازیکنانی که این روز‌ها در ترکیب حضور دارند، به سادگی عبور کرد.

 «بازی می‌توانست در فینال باشد و حیف است که یکی از این دو تیم حذف شوند. ژاپن نشان داده که پیشرفت کرده و بازیکنان بزرگی دارد که در تمام تیم‌های مطرح دنیا بازی می‌کنند، ولی ما هم برای موفقیت به اینجا آمده‌ایم و می‌خواهیم اتفاق مهمی برای مردممان رقم بزنیم. دعای ۸۰، ۹۰ میلیون ایرانی پشت سر ماست و می‌خواهیم کاری کنیم که دل مردم شاد شود».


منبع: روزنامه شرق

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر