چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 88695
تاریخ انتشار: 16 دی 1402 17:52
رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران خبر داد

با این دو راهکار قیمت تن ماهی افزایش نمی یابد

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران می گوید: با حفظ شرایط کنونی اگر مالیات بر ارزش افزوده این کالا حذف شود قیمت کنسرو ماهی ۱۰ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. اما مسیر دیگری که به تعدیل قیمت این محصول در بازار کمک می کند: تسهیل واردات تون ماهی است.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در پاسخ به این پرسش «تعادل» در اظهاراتی با بیان اینکه قیمت هر کیلو ماهی تون وارداتی از ماهی تون داخلی کمتر است. عنوان کرد که تن ماهی مشمول قیمت گذاری پیشینی نبوده ولی مشمول قیمت‌گذاری دستوری است یعنی سازمان حمایت و وزارت جهاد متولی قیمت‌گذاری هستند.  مسعود بختیاری راهکار کاهش قیمت علاوه بر حذف مالیات بر ارزش افزوده را تسهیل روند واردات عنوان کرد و گفت:  امسال میزان صید تون ماهیان داخلی کاهش پیدا کرده و بخشی از آن باید با واردات تامین شود.

مختاری مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات، هم با تاکید بر اینکه  قیمت تمام‌شده ماهیان وارداتی ارزان‌تر از ماهیان تن تولید داخل است، دلایل  این اتفاق را وجود دلالی و واسطه‌گری عنوان می کند و می گوید: پس از صید ماهی‌ها دلالان و واسطه‌ها با نفوذ خود قیمت را تا 155 هزار تومان افزایش می‌دهند.

او تأکید کرد: برخی از این افزایش‌ها به دلیل ناتوانی صیادان در ذخیره و نگهداری اینگونه ماهیان به دلیل کمبود نقدینگی است. به گفته این مسؤول، قیمت تمام شده یک کیلوگرم ماهی تن 89 هزار و 500 تومان است که با احتساب 40 درصد حاشیه سود کیلویی 115 تا 125 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود، اما با وجود دلالان گاهی تا 155 هزار تومان هم بالا می‌رود.

این مقام دولتی با بیان اینکه سازمان شیلات در حوزه دلالی نمی‌تواند دخالتی داشته باشد، گفت:‌اما تدابیری برای کاهش قیمت در بازار داریم از جمله به سازمان میادین میوه و تره‌بار پیشنهاد می‌کنیم که با عرضه گسترده در غرف، 15 درصد تخفیف بگیرند.

مختاری در ادامه راهکار کاهش هزینه تمام شده تن ماهی را ارائه تسهیل واردات عنوان کرد و گفت:‌در این زمینه مشکلات تأمین ارز وجود دارد و اخیرا بنا به پیشنهاد اتحادیه‌های کنسرو قرار شده که ارز اختصاصی به واردات ماهیان تن تغییر یابد.

 رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در نشست با خبرنگاران عنوان کرد:  در ادامه گفت:به دنبال این هستیم  که کنسرو ماهی با قیمت های مناسب تری به دست مصرف کنندگان برسد. زیرا قبلا مصرف کنندگان ما اقشار کارگری و کارمندی و دانشجویی بودند اما این کالا با افزایش قیمت به تدریج در حال خروج از سبد از غذایی این اقشار است.

بختیاری با بیان اینکه در با دو پدیده گرانی و گرانفروشی مواجه هستیم، گفت: معتقدیم باید با هرگونه گرانفروشی برخورد شود اما گرانی ناشی از اتفاقاتی است که خارج از توان تولیدکننده بوده و وقتی عوامل موثر در قیمت تمام شده افزایش می یابد یا کیفیت تحت الشعاع قرار می‌گیرد، یا تولید کننده از قیمت‌های دستوری تمکین نمی‌کند و یا تولیدکننده باید کارخانه خود را تعطیل کند.
به گفته بختیاری باید قیمت تمام شده هر کیلو ماهی صید داخل را به دست بیاوریم و با قیمت‌های جهانی مقایسه کنیم و اگر راهی برای کاهش قیمت هست تدبیر شود.

او افزود: کنسرو ماهی از جمله کالاهایی است که در تمام فصول و در تمام مناطق قابل دسترس است و ارزش غذایی بالایی دارد. از طرفی در صنعت کنسرو ماهی به دلیل وجود فرآیند حرارتی خاص از ماده نگهدارنده در تولید محصولات استفاده نمی شود.

این فعال بخش خصوصی در پایان گفت: با پیشنهاد سازمان شیلات و همکاری سندیکای کنسرو سازی همایش تون ماهیان در روز ۲ بهمن ماه برگزار می شود. بنا داریم در این همایش مسائل و مشکلات صنعت کنسرو ماهی را عنوان و نمایشگاه های جانبی نیز با حضور تولیدکنندگان برگزار کنیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر