چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 88440
تاریخ انتشار: 26 آذر 1402 14:14
ایران پس از 46 سال میزبان مجمع عمومی اجلاس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کشورهای اسلامی شد. امسال (2023) میزبانی این اجلاس با کشور قطر بود و طبق توافق اعضا در دوحه، سال آینده (2024) این اجلاس در تهران برگزار خواهد شد.
اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کشورهای اسلامی، 10 سال پس از تاسیس سازمان همکاری های اسلامی که پیش‌تر نامش سازمان کنفرانس اسلامی ( 1969 ) بود،  تشکیل شد. اکنون حدود ۴۵ سال از عمر این اتاق می گذرد، اعضا آن همه  ۵۷ کشور مسلمان هستند. اعضا در سی و نهمین مجمع عمومی اجلاس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کشورهای اسلامی در دوحه بالاخره با برگزاری اجلاس آتی در ایران موافقت کردند.

پیشنهاد میزبانی ایران را تیر ماه 1402، حسین سلاح ورزی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کشورهای اسلامی در جلسه پیشین هیات مدیره در باکو پایتخت آذربایجان داده بود. در جلسه اخیر  همزمان با تایید درخواست تهران،  سلاح ورزی به تشکیل بازار مشترک اسلامی که مورد تأکید و تأیید اجلاس سران OIC بود؛ پرداخت.

 البته در اجلاس مورخ سپتامبر سال 2000 هم مجدداً بر این موضوع تأکید و اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو تشویق شدند تا از ابتکار خود برای ایجاد این بازار استفاده کنند.

سلاح ورزی در این نشست با اشاره به «سیستم تعرفه ترجیحی» یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد. پروژه ای که پروتکل آن توسط 16 کشور ازجمله ایران به امضا رسید . از سال 2002 هم لازم‌الاجرا شد و از سال 2010 جدول زمانی برای اجرای آن تدوین شد. اما  در سال 2019 تنها چند کشور لیست امتیازات خود را به‌روزرسانی کردند. درنهایت این پروژه بعد از این مدت طولانی به اجرا درنیامده است، که ازجمله دلایل آن به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، میزان اندک تجارت میان کشورهای اسلامی و میزان ناچیز سرمایه‌گذاری میان کشورهای عضو است.

به همین دلیل او  پیشنهاد کرد،  برای ایجاد یک بازار واحد و اجرای سایر توافقنامه‌های تجاری، یک کمیته کارشناسی مشورتی در کنار سازمان همکاری اسلامی تشکیل شود تا برای بررسی ساختار حکمرانی ازجمله شورای سیاست‌گذاری، دبیرخانه، تعیین مراجع حقوقی موردنیاز و کمیته‌های فنی اقدام کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر