پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 88175
تاریخ انتشار: 30 آبان 1402 10:18
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: قانون جدید بانک مرکزی به زودی ابلاغ می شود

وزارت بازرگانی می شود/رئیسی و قالیباف توافق کردند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از احتمال تشکیل وزارت بازرگانی در نیمه اول زمستان امسال خبر داد.


محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در هشتمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تصویب کلیات تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: وزارت بازرگانی در اوایل زمستان سال جاری احیا می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر از توافق نهایی محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی بر سر تشکیل سریع‌تر وزارت بازرگانی داد. پورابراهیمی اعلام کرد، بعد از تکمیل بررسی لایحه برنامه هفتم بررسی تشکیل وزارت بازرگانی نهایی و برای شورای نگهبان ارسال خواهد شد و در نهایت احتمالا در زمستان امسال وزارت بازرگانی فعالیتش را شروع می‌کند.


در بخشی از این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از توافق نهایی محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی بر سر تشکیل سریع‌تر وزارت بازرگانی خبر داد. پورابراهیمی اعلام کرد، بعد از تکمیل بررسی لایحه برنامه هفتم، بررسی تشکیل وزارت بازرگانی نهایی و برای شورای نگهبان ارسال خواهد شد و در نهایت احتمالا در زمستان امسال وزارت بازرگانی تشکیل و فعالیتش را شروع می‌کند.

او در این نشست به عملکرد دولت و بانک‌مرکزی در حوزه ارزی انتقاد کرد و گفت: باید حتما سیاست‌های ارزی بانک مرکزی اصلاح شود . چون در حال حاضر به دلیل رفتار دستوری بانک مرکزی ۷۰ درصد صادرکنندگان حرفه‌ای و قدیمی ما از عرصه تجارت حذف شده‌اند. پورابراهیمی گفت: به رغم اینکه ارزش پول کاهش یافته است، صادرات ما کاهشی بوده و به تبع آن تراز تجاری ما در هفت ماه اخیر به طور پیوسته منفی مانده است.

او در بخش دیگر اعلام کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد مشکلات به نرخ بازگشت ارزی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، بر می‌گردد.  در برنامه هفتم قرار است قیمت گذاری دستوری بانک مرکزی در ۴ گروه کالایی کالاهای حوزه دانش بنیان، فنی مهندسی، کشاورزی و صنایع دستی حذف شود و به دنبال الزام بانک برای اجرای این بند هم هستیم.

به گفته پور ابراهیمی در واقع بازگشت ارز چهار گروه بالا بر اساس آنچه خود بخش خصوصی مایل است انجام خواهد شد و الزامی برای بازگشت ارز طبق خواسته بانک مرکزی نخواهد بود تا شاهد رشد صادرات کالا باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به درخواست صادرکنندگان در خصوص توقف کامل سیاست پیمان سپاری ارزی گفت:  به دلیل شرایط تحریمی، «پیمان‌سپاری» ارزی تحت هیچ شرایطی حذف نمی‌شود.  او افزود:  الان ۹۰ درصد مشکلات پیمان سپاری درخصوص نرخ بازگشت ارز  صادراتی است که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود. پس باید شرایط زمان و نرخ ارز بازگشتی را اصلاح کنیم.

او در بخشی دیگر از اظهاراتش به دفاع از عملکرد دولت رئیسی پرداخت و عملکرد 8 ساله دولت روحانی را زیرسوال برد و گفت: در دو ساله اخیر دولت رئیسی شاهد رشد اقتصادی بودیم. رشدی که در دولت روحانی تجربه نکردیم.

پورابراهیمی اعلام کرد ما ناترازی در برق را کاهش دادیم. موضوعی که صالحی عضو کمیسیون برق اتاق در واکنش به آن اعلام کرد: ما در بخش خصوصی می توانیم موضوع ناترازی برق و گاز را ظرف دو سال و نیم به طور کامل برطرف کنیم؛ فقط لازم است پایش را از این ماجرا کنار بکشد و اجازه دهد ما کار کنیم.

او افزود: درحالی که شما می گوید شرایط تغییر کرده ما تغییر در عمل نمی بینیم دست فرمان همان دست فرمان قدیمی است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر