پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 87443
تاریخ انتشار: 17 مهر 1402 12:16
دود فشار دولت بر خودروسازان، سرانجام به چشم متقاضیان رفت

کلاه گشاد خودروسازان بر سر مردم

برخی از متقاضیان که اکنون انصراف داده‌اند می‌گویند نه‌تنها پول‌شان بلوکه‌شده و سودی به آن تعلق نگرفته، بلکه خودروسازان اعلام کرده‌اند که خودرو براساس دستگاه‌های موجود در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، آن هم با قیمت بازار آزاد و مابه‌التفاوت هم از آن‌ها گرفته می‌شود! البته این تمام ماجرا نیست و حتی اگر پشیمان شوی و انصراف بدهی هم بانک برای بازگشت پول چندان همراه نیست و از پرداخت پول‌های بلوکه‌شده خودداری می‌کند.
هم‌میهن نوشت: داستان از این قرار بود که قرعه‌کشی خودرو جمع شود. چنین نشد که هیچ، وزیر سابق صمت با ایجاد یک سامانه، بازی جدیدی به راه انداخت که در انتها چیزی شبیه به همان قرعه‌کشی خودرو از آب درآمد. نکته آنکه اکنون راه بازگشتی وجود ندارد و متقاضیان برای آنکه بیش از این کلاه بر سرشان نرود، فرار را بر قرار ترجیح داده و انصراف دادند.

اخیراً مجری طرح واردات خودرو در این رابطه خبر داد که از میان ۳۴ هزار نفری که در قرعه‌کشی شرکت داده شده بودند، حدوداً ۳۰ هزار نفر در نوبت دریافت هستند و الباقی انصراف داده‌اند و این یعنی چهار هزار نفر ترجیح دادند عقب‌نشینی کنند تا زیان بیشتری نصیب‌شان نشود. از اسفندماه سال گذشته که با وعده پیش‌ثبت‌نام خودرو، بسیاری از مردم با هدف سود حاصل از تفاوت قیمت بازار آزاد و کارخانه، برای دریافت خودرو در سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کردند تا امروز، خبرهای عجیبی به گوش می‌رسد.

برخی از متقاضیان که اکنون انصراف داده‌اند می‌گویند نه‌تنها پول‌شان بلوکه‌شده و سودی به آن تعلق نگرفته، بلکه خودروسازان اعلام کرده‌اند که خودرو براساس دستگاه‌های موجود در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، آن هم با قیمت بازار آزاد و مابه‌التفاوت هم از آن‌ها گرفته می‌شود! البته این تمام ماجرا نیست و حتی اگر پشیمان شوی و انصراف بدهی هم بانک برای بازگشت پول چندان همراه نیست و از پرداخت پول‌های بلوکه‌شده خودداری می‌کند. موضوعی که شبیه به یک فریب عمومی بود و برخی شائبه‌ها مبنی بر جبران کسری بودجه دولت از طریق آورده بلوکه‌شده متقاضیان و همچنین جبران خروج نقدینگی از بانک‌ها که ماحصل اعتراضات سال گذشته بود، مطرح می‌شود.

یکی از متقاضیان که اکنون انصراف داده می‌گوید: «قرار بود اسفندماه سال قبل برای خرید خودرو پیش‌ثبت‌نام، در قبال آن، ۱۰۰ میلیون تومان بلوکه کنیم و بعد از اینکه یکی دو ماه پول بلوکه ماند، سامانه باز شود و خودروها را انتخاب کنیم. آن زمان به تصور سود چند میلیونی تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد ثبت‌نام کردم، اما حالا زنگ زده‌اند که همه پول را قبل از تحویل خودرو واریز کنم و در زمان تحویل هم، مابه‌التفاوت پیش‌پرداخت با قیمت روز خودرو را از ما می‌گیرند! گفتم نمی‌خواهم و انصراف دادم، اما به سختی توانستم پولم را از بانک پس بگیرم.»

تجربه‌ها در این زمینه تقریباً یکسان است. یکی دیگر از انصراف‌دهندگان به «هم‌میهن» می‌گوید: «۱۴ ماه قبل پولم را برای خرید خودرو بلوکه کردند. از زمان اعلامی تحویل هم گذشته و هنوز خودرویی به من تحویل نداده‌اند. وقتی تماس گرفتند که باید همه پول را واریز کنم، مجبور شدم خودروی زیر پای خود را بفروشم. حالا گفته‌اند که مابه‌التفاوت هم می‌گیرند! گفتم پولم را بدهید، به سختی قبول کردند آن هم فقط اصل پولم را می‌دهند!»

مهلت دوروزه به متقاضیان خودروی وارداتی

در آخرین خبرها در این باره، سامانه یکپارچه خودرو در اطلاعیه‌ای جدید اعلام کرد: آن دسته از ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای چانگان وارداتی که هنوز از سوی سایپا پیامک دعوتنامه دریافت نکرده‌اند، از یکشنبه ۱۶ مهرماه به مدت دو روز فرصت دارند تا در صورت تمایل خودروی چانگان خود را با خودروهایی که در مراحل بعدی عرضه می‌شوند، تغییر دهند؛ در غیر این صورت در لیست انتظار شرکت سایپا باقی می‌مانند‎.

سامانه یکپارچه تخصیص خودروها، در اطلاعیه‌ای جدید اعلام کرد: مشتریان چانگان‎ cs۳۵‎ plus ‎ (تیپ ۲ و ۳) در اولین مرحله عرضه خودروهای وارداتی (در اسفندماه ۱۴۰۱) که هنوز از سوی شرکت سایپا دعوتنامه دریافت نکرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل به دریافت سایر خودروها در عرضه‌های بعدی، نسبت به لغو سفارش خود طی امروز و فردا (۱۶ و ۱۷ مهرماه) دو روز اقدام کنند؛ در غیر این صورت متقاضیان خودرو چانگان‎ CS۳۵‎ plus ‎در لیست انتظار شرکت سایپا باقی خواهند ماند‎. در این اطلاعیه ضمن چهار تبصره، نکاتی مورد توجه قرار گرفته است:

«‎تبصره ۱- تا زمانی‌که متقاضیان فعلی خودرو چانگان‎ CS۳۵‎ plus ‎را تحویل نگرفته‌اند عرضه جدیدی برای این خودرو صورت نخواهد گرفت‎.

تبصره ۲- امکان تغییر اولویت از تیپ ۲ به ۳ برای متقاضیان خودرو چانگان‎ CS۳۵‎ plus ‎مهیا می‌شود‎. ‎

تبصره ۳- در صورت لغو سفارش قبل، انتخاب خودروی جدید وعدم امکان تخصیص خودروی جدید با توجه به ظرفیت موجود اولویت آن‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند‎.

تبصره ۴- در صورت لغو سفارش قبل، انتخاب خودروی جدید و تخصیص به آن‌ها در صورت‌عدم تکمیل وجه در زمان مقرر، اولویت آن‌ها در سامانه حذف می‌شود‎.»

فعلاً ثبت‌نام جدید خودرو نداریم

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز با اعلام انصراف چهار هزار نفر از سامانه یکپارچه خودرو، از برنامه تحویل خودروهای فروخته‌شده خبر داد. مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو اعلام کرد: سایت سامانه عرضه خودروهای وارداتی برای آن دست از مشتریانی که در مرحله اول (در اسفندماه سال گذشته) ثبت‌نام کرده و دارای اولویت هستند، در هفته جاری برای انتخاب خودروی مورد نظر فعال و بازگشایی می‌شود.

در این مرحله ثبت‌نام جدیدی صورت نخواهد گرفت و تنها خودروهای جدید برای مشتریان دارای نوبت، عرضه خواهد شد. ضیغمی در رابطه با تداوم فروش خودروهای وارداتی (ثبت‌نام برای افراد جدید) و مسیر ثبت‌نام آن تصریح کرد: برنامه فعلی ما تحویل خودروهای فروخته‌شده است. اینکه در فاز بعدی ثبت‌نام‌های جدید، از مسیر سامانه یکپارچه باشد یا از طریق بورس کالا یا حتی مسیری دیگر، هنوز مشخص و قطعی نیست‎.

همان زمان که ثبت‌نام خودروسازان به زور دولت برای ایجاد آرامش در بازار خودرو و جبران کمبود نقدینگی در بانک‌ها در دستور کار قرار گرفته بود هم به نظر می‌رسید که دولت قصد دارد برای گذران شب عید، با پول‌های کلان مردم، زمان را بخرد. اینکه سرانجام این ماجرا چه می‌شود هم هنوز روشن نیست، اما اینکه تاوان بی‌اعتمادی به دولت و خودروسازان را چه کسی قرار است بدهد، کاملاً روشن است؛ کلاهی که هر بار بر سر مردم می‌رود!
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر