چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 85977
تاریخ انتشار: 27 تير 1402 12:13
رییس اتاق ایران در نشست هیات‌مدیره اتاق بازرگانی اسلامی در باکو، گفت: ظرفیت اقتصادی اعضای اتاق اسلامی بسیار فراتر از تجارت این کشورهاست و اقداماتی نظیر راه‌اندازی بازار مشترک اسلامی به فعال‌سازی این ظرفیت‌ها کمک می‌کند.
رییس اتاق ایران در نشست هیات‌مدیره اتاق بازرگانی اسلامی در باکو، گفت: ظرفیت اقتصادی اعضای اتاق اسلامی بسیار فراتر از تجارت این کشورهاست و اقداماتی نظیر راه‌اندازی بازار مشترک اسلامی به فعال‌سازی این ظرفیت‌ها کمک می‌کند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق اسلامی را صدای جمعی فعالان اقتصادی کشورهای اسلامی، مرجع حمایت از منافع تجاری جهان اسلام و مروج همکاری و تجارت بین‌المللی در میان بخش‌های خصوصی کشورهای اسلامی دانست و گفت: چنانکه در دین ما نیز به آن سفارش شده است، هر اندازه همکاری اقتصادی و تجاری میان کشورها رونق بگیرد، صلح و امنیت بیشتری در میان دولت‌ها و ملت‌ها برقرار خواهد بود.

حسین سلاح ورزی، در سی و پنجمین اجلاس هیات‌مدیره اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی اسلامی که در باکو برگزار شد، افزود: تجارت عادلانه و حلال یکی از راه‌های دوستی ملت‌ها، ممارست در همکاری و عمل به تعهدات متقابل است که در دین اسلام نیز فوق‌العاده دارای اهمیت است. او ادامه داد: از نگاه آمار و ارقام، جمعیت کشورهای عضو اتاق اسلامی و سازمان همکاری اسلامی بالغ‌بر جمعیت حدود 2 میلیارد نفر یعنی حدود 25 درصد جمعیت جهان، تجارت خارجی 1.8 تریلیون دلاری را تشکیل می‌دهد که اثربخشی و قدرت استراتژیک این کشورها را در جهان یادآور است؛ اما با توجه به میزان بالای ذخایر، ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود برای همکاری که اتاق‌های بازرگانی عضو از آن آگاهی دارند، میزان تجارت و حجم اقتصاد این کشورها می‌تواند بسیار فراتر از این ارقام قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: شبکه‌سازی و برقراری ارتباط مستقیم و موثر بین اعضای بخش‌های خصوصی در راستای هم‌افزایی و تبادل دانش و تجربیات بین کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار راهکار ارزشمندی است که می‌تواند در رابطه با استفاده از پتانسیل‌های اتاق بازرگانی اسلامی موثر باشد. سلاح‌ورزی ادامه داد: پروژه‌ها و اقداماتی نظیر ایجاد بازار مشترک اسلامی در یک افق 10 ساله به‌صورت گام‌به‌گام و تدوین بسته پیشنهادات توافقات تجارت ترجیحی میان کشورهای اسلامی و ارایه به دولت‌ها، می‌تواند زمینه‌های توسعه همکاری‌ها را هموار کند. او افزود: همچنین فعال شدن مرکز داوری اتاق اسلامی، تقویت فعالیت کمیته‌های تخصصی در زمینه‌های تجاری، توسعه برنامه تطبیق استانداردها و رفع موانع در این زمینه میان کشورهای عضو، ترویج گردشگری حلال و تقویت همکاری در حوزه انرژی، کشاورزی و مواد غذایی و زنجیره تأمین منطقه از جمله راهبردهایی است که توجه اعضای اتاق اسلامی به آنها می‌تواند به تقویت مناسبات چندجانبه منجر شود.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر