پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 85451
تاریخ انتشار: 03 تير 1402 17:26
آخرین خبر‌ها از تحولات روسیه/دولت بایدن جلسه اضطراری برای ارزیابی تحولات روسیه تشکیل داد

حرکت ۴ کاروان نظامی واگنر به سمت مسکو / ورود نیرو‌های چچنی به روستوف در حمایت از پوتین

در پی اوج گیری تنش‌ها میان یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه‌نظامیان واگنر و دولت روسیه، بامداد شنبه نیروهای مسلح این گروه، ورود به خاک روسیه از سمت اوکراین را آغاز و اعلام کردند که به سمت مسکو پیشروی خواهند کرد.
در پی اوج گیری تنش‌ها میان یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه‌نظامیان واگنر و دولت روسیه، بامداد شنبه نیروهای مسلح این گروه، ورود به خاک روسیه از سمت اوکراین را آغاز و اعلام کردند که به سمت مسکو پیشروی خواهند کرد.

در آنسوی درگیری نیز در شهرهای مختلف روسیه تدابیر شدید امنیتی به اجرا گذاشته شد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور طی سخنانی گروه واگنر را خائن نامید و خواستار اتحاد مردم روسیه علیه آن شد.

همزمان با تحولات روسیه، رئیس‌جمهور گرجستان از بیم مهاجرت‌های احتمالی دستور تقویت بیشتر مرزهای شمالی این کشور با روسیه را صادر کرد.

حمایت کامل اردوغان از اقدامات پوتین در پی حمله  «واگنر»

کاخ ریاست‌جمهوری روسیه از گفت‌وگوی تلفنی «ولادیمیر پوتین» با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود در خصوص تحولات اخیر و تحرکات «یوگنی پریگوژین» فرمانده نیروهای شرکت خصوصی «واگنر» در روسیه خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، کرملین اعلام کرد رئیس دولت روسیه، رئیس‌جمهور ترکیه را در جریان تلاش برای شورش مسلحانه در روسیه قرار داد. طبق اعلام کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، اردوغان حمایت کامل خود را از اقدامات رهبری روسیه اعلام کرد. 

 بلاروس: نمی‌توانیم خود را از حوادث روسیه جدا کنیم

شورای امنیت بلاروس در واکنش به تحولات روسیه گفت: «ما متحد روسیه بودیم و هستیم و نمی‌توانیم از حوادثی که در جنوب آن رخ می‌دهد جدا بمانیم».

اولین واکنش دولت آمریکا به تحولات روسیه

وی افزود ایالات متحده در حالی که تحولات در روسیه ادامه دارد، با متحدان و شرکای خود در هماهنگی نزدیک خواهد بود. 

 کنعانی: از حاکمیت قانون در روسیه حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه رویداد اخیر در روسیه را موضوع داخلی این کشور خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت قانون در فدراسیون روسیه حمایت می‌کند.

تماس تلفنی بلینکن با کشورهای غربی درباره روسیه

وبگاه آکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده با چندین تن از وزرای خارجه کشورهای غربی درباره تشدید تنش‌ها در روسیه گفت‌وگوی تلفنی انجام داده است.


حرکت ۴ کاروان نظامی واگنر به سمت مسکو

منابع خبری روسیه از حرکت چهار کاروان نظامی گروه «واگنر» به سمت مسکو و همزمان ورود نیروهای چچنی به شهر روستوف در حمایت از پوتین خبر دادند.

به گزارش ایسنا، وب‌سایت نظامی روسیه موسوم به «ریبار» نوشت که امروز شنبه چهار کاروان نظامی گروه نظامی خصوصی «واگنر» به سمت مسکو حرکت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، چهار کاروان نظامی واگنر شامل ۱۵۰ تا ۴۰۰ خودروی نظامی است.

در ادامه گزارش وبسایت نظامی «ریبار» روسیه آمده که نیروهای واگنر با سرعت تمام در امتداد بزرگراه روستوف-مسکو در حال پیشروی هستند.

وبسایت مذکور افزود: نیروهای چچنی (در حمایت از پوتین) در اطراف شهر روستوف روسیه مستقر شده‌اند.

«یوگنی پریگوژین» فرمانده واگنر امروز اعلام کرد که نیروهای مسلح آن کنترل شهر جنوبی «روستوف» روسیه را در دست گرفته‌اند. او از «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع این کشور خواست تا برای مذاکره به این شهر بیاید.

فرماندار لیپتسک تأیید کرد که نیروهای واگنر در حال حرکت به سمت این منطقه هستند

ایگور آرتامونوف، فرماندار منطقه لیپتسک در شرق روسیه تایید کرد که نیروهای واگنر در حال جابجایی «تجهیزات» خود به سمت این منطقه هستند.

پیش از این در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از کاروان خودروهای مسلح واگنر در حال حرکت به مست این منطقه (واقع در میان شهر ورونژ و مسکو) منتشر شده بود.

آرتامونوف در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «سازمان‌های مجری قانون و مقامات تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از ایمنی مردم انجام می‌دهند. اوضاع تحت کنترل است.»

آرتامونوف همچنین از ساکنان منطقه خواست که «خانه‌های خود را ترک نکنند و از سفر به هر وسیله‌ای خودداری کنند».

ورود نیروهای چچنی گردان اخمت به روستوف در حمایت از پوتین

ویدیویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان از ورود نیروهای چچنی گردان اخمت به روستوف در حمایت از پوتین است.

کاروانی از نیروهای واگنر در حال عبور از خاک  استان لیپتسک

فرماندار استان لیپتسک روسیه گفت که کاروانی از نیروهای واگنر در حال عبور از خاک این استان هستند.

مسکو در ۴۰۰ کیلومتری شمال موقعیت دارد.

مشخص نیست که گروه واگنر در هر منطقه چند سرباز دارد و شمار جنگجویان این گروه در لیپتسک چه تعداد بوده است.

 اوکراین: سربازان روس بهتر است  از سرزمین ما فرار کنند

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که سربازان روس بهتر است  از سرزمین ما فرار کنند و برای کمک به همرزمان خود به روسیه بروند.

درخواست امریکا از سفارتخانه هایش مبنی بر عدم اظهار نظر در خصوص  تحولات روسیه

وال استریت ژورنال، به نقل از منابع مطلع نوشت: امریکا از سفارتخانه هایش در تمام کشورها خواسته در قبال تحولات روسیه، اظهار نظر نکنند.

کرملین خروج پوتین از مسکو را تأیید نکرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین عصر شنبه به خبرگزاری تاس گفت که «رئیس جمهور همچنان در کرملین مشغول کار است»، اما از آنجایی که نیروهای واگنر ظاهراً تلاش می‌کنند راه خود را به پایتخت باز کنند، شایعات در شبکه‌های اجتماعی در حال افزایش است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی ادعا کرده‌اند که هواپیمای ویژه پوتین روز شنبه ساعت ۱۴ و ۱۶ دقیقه از مسکو خارج شده است و بر اساس سرویس ردیابی فلایت‌رادار به سمت شمال غرب حرکت کرده است.  سپس ظاهراً هواپیما در نزدیکی شهر «تور» در شمال غرب مسکو از رصد رادار خارج شده است.

دولت بایدن جلسه اضطراری برای ارزیابی تحولات روسیه تشکیل داد

سی ان ان به نقل از منابع مطلع اعلام کرد: دولت بایدن جلسه اضطراری برای ارزیابی تحولات روسیه تشکیل داد.

مقامات دولت امریکا از تحولات روسیه اظهار شگفتی کرده اند. مقامات اطلاعاتی آمریکا و اروپا انتظار نداشتند پریگوژین اقدام به تصرف روستوف کند.

دوشنبه در مسکو تعطیل اعلام شد

شهردار مسکو گفت: علاوه بر فردا(یکشنبه) که روز تعطیل رسمی است، دوشنبه 26 ژوئن(پس فردا) نیز پایتخت روسیه تعطیل خواهد بود.

وی افزود:  از شهروندان می خواهیم تا حد امکان از عبور و مرور خودداری کنند. ممکن است مسیرهای رفت و آمد در برخی نقاط شهر، مسدود شود
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر