پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 85291
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1402 15:29
بلومبرگ: آزادسازی منابع ایران در عراق و کره

ایران و آمریکا به توافق غیررسمی نزدیکند

بلومبرگ در گزارش خود به احتمال ایجاد یک تفاهم غیر رسمی اشاره کرده که می تواند با هدف کاهش تنش ها میان ایران و آمریکا به عنوان دو رقیب جهانی انجام شود.
بنابر گزارش بلومبرگ ایران و ایالات متحده بر اساس گفته افراد مطلع به توافق غیر رسمی نزدیک شده اند، که بر اساس این توافق تهران زندانیان آمریکایی را آزاد خواهد کرد و در نهایت برنامه هسته ای خود را متوقف می کند.

مذاکرات از طریق واسطه ها در عمان و در حاشیه نشست های سازمان ملل، منجر به توافق اولیه برای آزادی زندانیان آمریکایی شده است، این در حالی است که به گفته مقامات مطلع از جریان گفتگوها، آمریکا نیز پرداخت بدهی ها به ایران را که به دلیل تحریم ها مسدود شده بود آزاد خواهد کرد.

یکی از افراد مطلع با موضوع ایران گفت که دیپلمات ها ایران را تحت فشار قرار می دهند تا سطح غنی سازی اورانیوم خود را در قبال فروش نفت بیشتر به طور داوطلبانه کاهش دهد‌.

مارک فیتزپاتریک یکی از مقامات سابق وزارت خارجه ایالات متحده که در این هفته برای دیدار با نمایندگان سازمان بین المللی انرژی اتمی در وین بود، گفت: مقداری دیپلماسی در جریان هست و حداقل یک آتش بس برقرار خواهد شد و تنش ها بیشتر از این تشدید نمی شود.

عواقب عدم توافق برای بایدن
پس از تشدید تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران، تحولات بهترین نشانه های پیشرفت را در میان دو رقیب جهانی در چند ماه گذشته به خوبی منعکس می کند. عدم دستیابی به یک توافق غیر رسمی با ایران برای جوبایدن رییس جمهور آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در یک سال آتی خطرناک است و او را با برخورد شدید جمهوری خواهان و حتی دموکرات ها مواجه می کند.

مرحله اول این طرح در حال حاضر در حال انجام است و آنطور که مشخص است ایالات متحده تمهیدات قابل ملاحظه ای را برای لغو تحریم هایی که عراق را از پرداخت حدود ۲.۷ میلیارد بدهی هزینه گاز به ایران منع می کرد انجام داده است. انتظار می رود که معافیت مشابهی برای هفت میلیارد دلاری که کره جنوبی برای خرید نفت از ایران بدهکار است اتخاذ شود که در ازای آن حداقل سه زندانی آمریکایی آزاد خواهند شد. به گفته مقامات آزادی زندانیان طی روزها و هفته های آتی انجام خواهد شد. دیپلمات ارشد ایران از ماه مارس اعلام کرده بود که دو کشور در آستانه تبادل زندانیان هستند.

واکنش آمریکا چه بود؟

متیو میللر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مقابل سوالی درباره دیپلماسی از صحبت درباره آمریکایی هایی که در ایران زندانی هستند خودداری کرد و هرگونه توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا را رد کرد. میللر گفت شایعات درباره توافق هسته‌ای اعم از موقت یا غیر موقت نادرست و گمراه کننده است و موضع ما درباره این سوال تغییری نکرده است. سیاست شماره یک ما تضمین آنست که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نیابد. میللر از معافیت تحریم ها که به عراق اجازه میدهد هزینه واردات برق از ایران را پرداخت کند دفاع کرد و گفت که چنین استثناهایی از سال ۲۰۱۸ اعطا شده است، او توضیح داد که این پول به حساب های محدودی می رود که از آن ها می توان برای پرداخت کمک های بشردوستانه یا سایر معاملات غیر تحریمی استفاده کرد.

میللر اضافه کرد این ها در هر کدام به صورت موردی توسط ایالات متحده برای اهداف بشردوستانه تایید میشوند.

منابع ایران در کره آزاد می‌شود؟

به گفته یکی از افراد آشنا که در گفتگوهای خصوصی با بلومبرگ نخواسته نامش فاش شود منابع کره جنوبی هم با محدودیت های مشابهی رو به رو خواهند شد. این انتقال در سوییس انجام خواهد شد و در بانک های قطر نگهداری خواهند شد.

حتی این توافق بایدن را در جریان انتقادات حقوق بشری قرار خواهد داد. هفته گذشته آمریکا روسیه را متهم به واردات قطعات برای ساخت هواپیمای بدون سرنشین طراحی ایران در داخل روسیه متهم کرد. کاخ سفید این ادعا را با یافته هایی همراه کرد که به تشدید همکاری نظامی ایران و روسیه اشاره میکردند. ایالات متحده می گوید روسیه در حال ساخت کارخانه تهاجمی پهپاد با ایران است.

مقامات تاکید کردند که مذاکرات کنونی بر تنش های اتمی متمرکز نیست که در سال ۲۰۱۸ با خروج ترامپ از برجام تشدید و ایران با محدود کردن برخی فعالیت های سازمان بین المللی انرژی اتمی و افزایش غنی سازی به آن پاسخ داد.

به گفته مقامات دیپلماسی بیشتر بر دستیابی به توافقی متمرکز است که کمتر از یک توافق امضا شده است. دو نفر دیگر که با این موضوع آشنا هستند گفته اند که این یک تفاهم غیر رسمی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

آمریکا می خواهد غنی سازی ایران از سطح ۶۰ درصدی فراتر نرود و و ایران با بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و در مقابل ایران از ایالات متحده انتظار دارد که به توقیف نفتکش ها و محموله های نفت ایران پایان دهد.

پیشرفت های بیشتر
در نشانه های دیگر که پیشرفت بیشتر دو‌کشور را نشان میدهد. مقامات بر احیای همکاری بین آژانس و ایران تاکید کردند. به مقامات آژانس اجازه داده شده تا تجهیزات نظارتی حساس و پیشرفته را در کارخانه های سوخت نصب کند تا غنی سازی بیشتر از محدودیت اعلام شده را شناسایی کند.‌ یک دیپلمات ارشد دیگر گفته است که ایران به طور داوطلبانه موافقت کرده از تنش های بیشتر اجتناب کند. آژانس ماه قبل گزارش داد که ایران به برخی از سوالات بازرسان پاسخ داده و در حال تلاش برای حل و فصل بقیه موارد باقیمانده است.

یکی از مقامات فرانسوی که خواسته نامش فاش نشود اعلام کرده که امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه در روز جمعه در دیدار خود با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان درباره ایران صحبت خواهد کرد و و میخواهد درباره تلاش های عربستان برای عادی سازی روابط با ایران بشنود.

این مقام گفت تلاش آمریکا در چهارچوب گسترده تری است و این برعهده ایران است که هر مشکلی را پیرامون مجموعه ای از توافقات کاهش دهد.

بنابر ادعای بلومبرگ آیت الله خامنه ای رهبر ایران در این هفته اعلام کرد درصورتی که ظرفیت هسته‌ای ایران دست نخورده باقی بماند از توافق حمایت می کند. رهبر ایران در سخنرانی خود در روز یکشنبه اعلام کرده که شاید بخواهید به توافق هایی برسید این اشکالی ندارد، اما زیرساخت ها نباید دست بخورند و یا تخریب شوند.

به گفته این مقامات، مذاکرات ‌میان ایران و آمریکا هیچ محدودیتی بر ظرفیت های نصب شده ایجاد نمی کند.

بنابر گزارش بلومبرگ ایران و ایالات متحده بر اساس گفته افراد مطلع به توافق غیر رسمی نزدیک شده اند، که بر اساس این توافق تهران زندانیان آمریکایی را آزاد خواهد کرد و در نهایت برنامه هسته ای خود را متوقف می کند.

مذاکرات از طریق واسطه ها در عمان و در حاشیه نشست های سازمان ملل، منجر به توافق اولیه برای آزادی زندانیان آمریکایی شده است، این در حالی است که به گفته مقامات مطلع از جریان گفتگوها، آمریکا نیز پرداخت بدهی ها به ایران را که به دلیل تحریم ها مسدود شده بود آزاد خواهد کرد.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر