پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 84781
تاریخ انتشار: 28 ارديبهشت 1402 10:04
۲۰۰ شرکت خارجی در نمایشگاه نفت حضور یافتند

شریک جدید نفتی ایران

ت‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد. در نمایشگاه امسال، ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان و همچنین ۱۵۰۰شرکت داخلی حضور دارند. معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح این نمایشگاه از ۱۶۰ میلیارد دلار پروژه در طرح‌های بالادستی، پایین‌دستی و زنجیره ارزش در حوزه انرژی خبر داد.

به گزارش راه امروز: معاون اول رئیس‌‌‌جمهوری در افتتاح بیست‌‌‌وهفتمین نمایشگاه بین‌‌‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مطرح کرد: نجات اقتصاد کشور در گرو همکاری دولت و بخش خصوصی است. بیست‌‌‌وهفتمین نمایشگاه بین‌‌‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در حالی دیروز با حضور مقامات کشوری، شرکت‌‌‌های داخلی و همچنین شرکت‌‌‌های خارجی افتتاح شد که معاون اول رئیس‌‌‌جمهوری دست همکاری به سمت بخش خصوصی دراز کرد و نجات اقتصاد کشور را در گرو همکاری دولت و بخش خصوصی دانست.

«نجات اقتصاد کشور(باید)توسط دولت و بخش خصوصی انجام شود»، «در دولت سیزدهم این اراده وجود دارد تا امکانات و ظرفیت‌‌‌های کشور در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد» و «دولت کاملا آمادگی دارد با محوریت بخش خصوصی، تامین مالی و مشارکت شرکت‌های خارجی پروژه‌های حوزه انرژی را به سرانجام برساند»؛ اینها جملات کلیدی محمد مخبر، معاون اول سیدابراهیم رئیسی در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه بین‌‌‌‌‌‌المللی نفت بود که با شرکت بیش از یک هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰شرکت خارجی صبح دیروز آغاز به کار کرد. محمد مخبر با بیان اینکه راهبرد رشد تولید و مهار تورم، از طریق مردمی کردن اقتصاد و فعال کردن بخش خصوصی مورد نظر است، گفت: نیل به اهداف اقتصادی کشور تنها با سخن امکان‌پذیر نیست و باید در عمل مشکلات و موانع بخش خصوصی برداشته شود.

به گفته او «تاکنون ساختار بخش‌های اقتصادی دولت به گونه‌ای بوده که جدا شدن از امکانات و ظرفیت‌های بزرگ کشور سخت بوده و در حوزه‌هایی نیز مقاومت‌هایی صورت می‌‌‌گرفت، اما در دولت سیزدهم این اراده وجود دارد تا امکانات و ظرفیت‌های کشور در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.» مخبر خاطرنشان کرد: تحقق راهبرد سال جاری با تصمیم و عزم جدی بخش خصوصی انجام می‌شود و انتظار می‌رود نجات اقتصادی کشور توسط دولت و بخش خصوصی محقق شود. معاون اول رئیس‌‌‌جمهوری رشد اقتصادی کشور را در گرو فعال شدن بخش خصوصی و مشارکت شرکت‌های خارجی در این حوزه دانست و تاکید کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند به آشنایی و همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی در حوزه انرژی منجر شود تا با یک برنامه‌ریزی مشترک، حرکت‌های جدید و همکاری‌های نوینی در این حوزه شکل گیرد.

وی تصریح کرد: در وزارت نفت دولت سیزدهم، ۱۶۰ میلیارد دلار پروژه از طرح‌های بالادستی، پایین‌دستی و زنجیره ارزش در حوزه انرژی با برنامه جامع تجاری مشخص شده است که بخشی از آن آغاز شده اما بخش بزرگی از این طرح‌ها فرصتی مناسب برای همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی ایجاد می‌‌‌کند.


مخبر تاکید کرد: دولت سیزدهم کاملا آمادگی دارد با محوریت بخش خصوصی، تامین مالی و مشارکت شرکت‌های خارجی پروژه‌های حوزه انرژی را به سرانجام برساند. وی افزود: بخش خصوصی در طول سال‌های گذشته و به‌رغم تحریم‌های دشمنان به خوبی نشان داده است که می‌تواند به راحتی تعاملات و مبادلات اقتصادی و تجاری خود را با طرف‌های خارجی به نتیجه برساند. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات جدی کشور در حوزه مصرف انرژی گفت: بخشی از این مشکلات به عدم‌سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه گاز باز‌می‌گردد؛ اما بخش قابل توجهی از عدم‌مصرف بهینه در کشور به دلیل فقدان مدیریت مصرف انرژی در کشور است تا جایی که کشور ۸۵ میلیون نفری ایران معادل ۸۰ درصد یک کشور با جمعیت بالای یک میلیارد نفر به تامین و مصرف انرژی نیاز دارد که باید با کمک همه ارکان نظام و مشارکت مردم، حوزه مصرف گاز و انرژی سامان‌دهی شود و تصمیمات موثری برای تحقق شعار رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور اتخاذ شود.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین به ظرفیت‌های بزرگ میدان‌های مشترک نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران با همسایگان اشاره و تاکید کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم سهم خود را به خوبی از این میدان‌های مشترک برداشت کنیم؛ اما خوشبختانه در سال‌های گذشته وزارت نفت و به ویژه بخش خصوصی گام‌های بزرگی در زمینه اکتشاف، بهره‌برداری و استخراج این میادین مشترک برداشته‌اند. طبق برآوردها، میدان‌های مشترک شناخته‌شده ایران با همسایگان بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد و بخش خصوصی به عنوان فرزند ملت و با نگاه به نفت و گاز به عنوان سرمایه کشور، بیش از گذشته باید در این زمینه وارد میدان شود.
افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات نفت ایران

جواد اوجی، وزیر نفت نیز یکی دیگر از سخنرانان افتتاحیه بیست‌‌‌وهفتمین نمایشگاه بین‌‌‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران بود که از رشد ۱۰۰ درصدی صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داد و همچنین تاکید کرد که افزایش تولید نفت، ابزار امنیتی و سیاسی است که به عنوان عامل‌‌‌ بازدارنده، سبب اقتدار کشور می‌‌‌شود. وزیر نفت با اشاره به اینکه صادرات نفت در دولت سیزدهم دو برابر شده است، گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ میلیارد دلار طرح‌‌‌های نیمه‌‌‌کاره نفتی به بهره‌‌‌برداری رسید و تلاش می‌‌‌کنیم که در سال جاری ۱۵ میلیارد دلار پروژه در صنعت نفت به بهره‌‌‌برداری برسانیم.

اوجی با تاکید بر اینکه با اقدامات دولت سیزدهم روند برداشت از منابع نفت و گاز صعودی بوده و بالغ بر ۳ میلیون بشکه نفت خام، یک میلیارد متر مکعب گاز، ۴/ ۲میلیون بشکه ظرفیت پالایشگاه‌‌‌های نفت و ۹۵ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور وجود دارد، ادامه داد: اجازه ندادیم تا تحریم‌‌‌های ظالمانه، ما را از توسعه حداکثری محروم کند.به گفته وی، ‌‌‌در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ میلیارد دلار طرح‌‌‌های نیمه‌‌‌کاره نفتی را به بهره‌‌‌برداری رساندیم که از مهم‌ترین آنها  پالایشگاه گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی، فاز ۲ پالایشگاه آبادان، افتتاح پالایشگاه گاز هویزه با هدف جمع‌‌‌آوری گازهای همراه و... بوده است.

وزیر نفت با بیان اینکه تقریبا در همه بخش‌‌‌های صنعت نفت خودکفا هستیم و به موازات افزایش تولید، افزایش صادرات نیز داشته‌‌‌ایم، گفت: صادرات نفت و میعانات گازی به دو برابر شروع دولت سیزدهم رسیده است. اوجی بیان کرد: به گواه بانک مرکزی رشد اقتصادی بخش نفت بالاترین رشد را در میان سایر بخش‌‌‌ها داشته است. وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ در تلاشیم تا ۱۵ میلیارد دلار پروژه صنعت نفت را افتتاح و به بهره‌‌‌برداری برسانیم، ادامه داد: مهم‌ترین آن طرح‌‌‌های توسعه میادین نفت و گاز از جمله فاز ۱۱ پارس جنوبی و فاز اول میدان نفت آزادگان جنوبی است. همچنین ۱۲ طرح‌‌‌ جدید پتروشیمی نیز وجود دارد؛ ضمن آنکه صنعت پالایشگاهی نیز ارتقا خواهد داشت. از سوی دیگر گازرسانی به شهرها از طرح‌‌‌های مهم است که در مجموع، این طرح‌‌‌ها حدود ۱۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه تولیدات نفتی و گازی متناسب با سطح ذخایر ایران نیست، گفت: به  دلیل عدم‌تولید متناسب و شدت مصرف انرژی دچار عدم‌النفع بالایی هستیم؛ اما می‌‌‌توان با اقدامات کوتاه‌‌‌مدت در عرضه و تقاضا، جهش قابل توجه اقتصادی در کشور ایجاد کرد.

وزیر نفت ادامه داد: افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز نه‌‌‌تنها مزیت اقتصادی است، بلکه سبب فعال شدن سایر بخش‌‌‌های کشور می‌‌‌شود و ابزار امنیتی و سیاسی است که به عنوان عامل بازدارنده سبب اقتدار کشور می‌شود. اوجی تصریح کرد: در رابطه با کنترل مصرف انرژی در دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریم‌‌‌های ظالمانه رکوردهای مطلوبی برای تولید و صادرات نفت، میعانات گازی، محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی داشته‌‌‌ایم. به گفته وزیر نفت، به‌دلیل عدم‌سرمایه‌‌‌گذاری در مدیریت مصرف، امروز شاهد میزان بالای شدت مصرف انرژی هستیم.

روسیه؛ شریک جدید نفتی ایران

در حاشیه این مراسم الکساندر نواک معاون نخست‌‌‌وزیر روسیه همراه با جواد اوجی وزیر نفت ایران از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌‌‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بازدید کرد. نواک و اوجی ضمن بازدید از غرفه‌‌‌های شرکت‌‌‌های ایرانی و روسی درباره چشم‌انداز همکاری‌های دو کشور در بخش انرژی رایزنی و تبادل نظر کردند.

نواک تاکید کرد که روسیه علاقه‌‌‌مند به گسترش همکاری‌‌‌های مشترک با ایران در زمینه‌‌‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر است. وی همچنین دستاوردهای ایران در صنعت نفت‌، گاز  پالایش و پتروشیمی را ستود و ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه فرصتی برای تبادل تجربه و فناوری بین دو کشور فراهم کند.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌‌‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران صبح دیروز با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌‌‌جمهوری، جواد اوجی وزیر نفت، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محسن خجسته‌‌‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و دیگر مدیران ارشد صنعت نفت در محل دائمی نمایشگاه‌‌‌های بین‌‌‌المللی تهران کار خود را آغاز کرد. این نمایشگاه با حضور هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان شامل روسیه، چین، بلاروس، آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند، امارات، عمان و ترکیه، از ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر