پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 84452
تاریخ انتشار: 09 ارديبهشت 1402 17:28
نمایندگان دست به افشاگری زدند

جنجال شاسی بلندها

در جریان طرح استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت یک نماینده مجلس مدعی تحویل خودروهای شاسی‌بلند به برخی نمایندگان مجلس شده است. افشاگری نماینده تبریز، بازتاب رسانه‌ای منفی در افکار عمومی داشته و دولت و مجلس را در معرض اتهام پرداخت رشوه و دریافت رشوه قرار داد.
به گزارش راه امروز: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و برخی نمایندگان نیز راه میانه را در پیش گرفتند و تأکید کردند ضمن بررسی موضوع باید صحت و سقم ماجرا مشخص شود تا اگر تخلف و جرمی اتفاق افتاده روشن شود. با همه تهدیدها و فشارها اما علیرضا بیگی نماینده تبریز از موضوع خود عقب ننشست و دست به افشاگری جدیدی زد. بنابه گفته او، این 75 دستگاه خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در ماجرای استیضاح قبلی وزیر صمت از سوی شرکت بهمن‌خودرو و با مباشرت معاون اجرایی مجلس برای انصراف از استیضاح به نمایندگان اهدا شده است. از آن‌سو، سیاهکلی، نماینده مجلس هم دست به یک افشاگری زده وگفته است: از طرف دولت با من هم تماس گرفتند که از استیضاح وزیر صمت عقب‌نشینی کنم!

افشاگری جدید 
استیضاح وزیر صمت، 27 فروردین سال جاری در کمیسیون صنایع تصویب شد. البته این نخستین‌باری نیست که پای رضا فاطمی‌امین به استیضاح باز می‌شود و آبان سال گذشته نیز اولین استیضاح او در مجلس انجام شد. اما درجریان استیضاح وزیر صمت، ششم اردیبهشت ماه برخی سایت‌های خبری اظهاراتی از قول علیرضا بیگی نماینده تبریز و احمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره اعطای حواله ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس در شب قبل از استیضاح قبلی وزیر صمت منتشر کردند.

هرچند این اظهارات از سوی دولت تکذیب شد، اما علیرضا بیگی نماینده تبریز بر این ادعا تاکید دوباره‌ای کرده و از ورود حراست مجلس به این موضوع خبر داده است. نماینده مردم تبریز افشاگری کرده که این 75 دستگاه خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در ماجرای استیضاح قبلی وزیر صمت توسط شرکت بهمن خودرو و با مباشرت معاون اجرایی مجلس برای انصراف از استیضاح به نمایندگان اهدا شد. او به خبر نمایندگان گفته است: در ماجرای استیضاح قبلی وزیر صنعت، معدن و تجارت مشاهده کردیم که تعدادی خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در پارکینگ مجلس پارک شده است.

وقتی موضوع را مورد پیگیری قرار دادیم متوجه شدیم که شرکت بهمن خودرو برای انصراف نمایندگان از استیضاح وزیر صمت این خودروها را با مباشرت و همراهی معاون اجرایی مجلس به نمایندگان اهدا کرده است. او در ادامه توضیحات خود آورده است: وقتی موضوع را از هیات‌رییسه مجلس جویا شدیم آنها نیز این مساله را تایید کردند و گفتند که با معاون اجرایی مجلس برخورد لازم صورت می‌گیرد اما هیات رییسه عنوان کرد که زمانی متوجه این مساله شده است که خودرو به نمایندگان اهدا شده و کار از کار گذشته است. به گفته این نماینده افشاگر، این خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی در حوزه‌های انتخابیه توسط مردم زیر پای نمایندگان مشاهده شده است و آنها نیز مشاهدات عینی خود را بیان کرده‌اند.

تماس از دولت  برای عقب‌نشینی از استیضاح 

از آن‌سو، سیاهکلی دیگر نماینده مجلس و از موافقان استیضاح وزیر صمت در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا ممکن است در جلسه‌ای که وزیر صمت در استیضاح قبلی با نمایندگان داشت، اهدای خودرو مطرح شده باشد، در گفت‌وگو با سایت دیده بان ایران دست به افشاگری زده وگفته است: «ایشان همین الان هم این کار را می‌کنند. امروز هم با من تماس گرفتند، ولی آن شخصی که تماس گرفت، نمی‌دانست من محور استیضاح هستم. به من گفت از طرف دولت ماموریت داریم که با شما صحبت کنیم تا از استیضاح کوتاه بیایید یا رای اعتماد دهید. شاید هم به این امر نتوان ایراد گرفت، چون دولت مایل است وزیرش را حفظ کند، اما این نماینده‌ها هستند که وکیل مردم‌اند و باید به وظایف‌شان عمل کنند.»

 نامه‌ فاطمی امین با دادستان چه بود؟ 

معاون پارلمانی رییس‌جمهور ادعای دریافت ۷۵ ماشین شاسی‌بلند در ازای رای‌ منفی به استیضاح وزیر صمت را تکذیب کرد. سید محمد حسینی در گفت‌وگویی اظهار کرد: این ادعا پیش از آنکه تخریب دولت باشد، تخریب خود مجلس و نظام است. ببینید دشمن چقدر از این ادعا سوءاستفاده کرد. وی افزود: درست است که نمایندگان در اظهارنظر آزاد هستند اما نباید تهمت و افترا برنند. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به این موضوع ورود کند. 

این ادعا باید ثابت شود. وزارت صمت هم ادعای نماینده تبریز مبنی بر اینکه در جریان منتفی شدن استیضاح قبلی فاطمی امین ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند در اختیار مجلس قرار گرفته است را قویاتکذیب‌کرد. اما پس از جنجالی که خبر اهدای 75 شاسی بلند به مجلس در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی ایجاد کرد، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای خطاب به محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور از وی خواست به ادعای رشوه خودرویی رسیدگی کند.

او این ادعا را «خبر نادرست» خوانده است. دادستان کل کشور در پاسخ به نامه وزیر صمت برای پیگیری ادعای رشوه خودرویی این وزارتخانه، تاکید کرده که این مساله را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری خواهد کرد، دادستان کل کشور گفته است: ادعای یکی از نمایندگان مجلس در خصوص وزیر صمت تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری می‌شود. انتظار داریم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بررسی این موضوع را در دستور کار قرار دهند و مساله را به صورت جدی پیگیری کنند.

لیست جدید از نمایندگان دریافت کننده خودروی شاسی بلند
حال یکی از استیضاح کنندگان وزیر صمت، لیست نمایندگانی که خودروی شاسی‌بلند دریافت کرده‌اند را منتشر کرد. لیست نمایندگانی که خودروی شاسی‌بلند دریافت کردند منتشر شد.  لیست اسامی برخی نمایندگان که دیگنیتی و فیدلیتی گرفته اند امروز توسط احمد علیرضابیگی به دادستانی و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شد.





نویسنده گزارش: معصومه فریادرس 




نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر