شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 8295
تاریخ انتشار: 11 آذر 1392 10:27

لوپوئن نشریه فرانسوی نوشته است: توافق هسته‌ای ایران با کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک، هراس عربستان سعودی و همچنین اسرائیل را برانگیخته است.


به گزارش راه مردم به نقل از سرویس بین الملل انتخاب ؛ خبرنگار این هفته‌نامه می نویسد: پس از چهار روز مذاکره در ژنو، نمایندگان جامعه جهانی و همچنین ایران، بالاخره توانستند با پذیرش تعلیق محدود از سوی ایران و همچنین نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بر تأسیسات هسته‌ای حساس ایران، به یک توافق محدود در زمینه پرونده هسته‌ای این کشور برسند. با این توافق، در عوض قدرتهای جهانی، بخشی از تحریم‌هایی را که از سال 2006 تا کنون علیه ایران اعمال شده، لغو می کنند.


لوپوئن این نکته را نیز یادآور می شود که همه اینها برای یک دوره شش ماهه است و اگر ایران تن به توافق دهد، آنگاه توافق تنهایی در زمینه پرونده هسته‌ای ایران نوشته خواهد شد و بر اساس آن، تمامی تحریم ها علیه ایران لغو می شود.


این نشریه، این پایانبندی را برای پرونده هسته ای ایران تاریخی توصیف و همچنین تأکید می کند که برای اولین بار پس از سی چهار سال عمر جمهوری اسلامی، یخ های رابطه میان ایران و آمریکا در حال آب شدن است.


وی با این حال اضافه می کند که مذاکرات میان ایران و آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران که منجر به پیروزی حسن روحانی شد، آغاز شده بود. مذاکراتی که هدفش پایان دادن دیپلماتیک به همین بحران هسته ای بوده است.


لوپوئن، به انگیزه جمهوری اسلامی ایران در این میان اشاره می کند و می نویسد که ایران که خود زمانی امپراطور جهان بود، رؤیای تبدیل شدن به قدرت اول منطقه را در سر می‌پروراند و این امر را پنهان نمی کند. اما ایران و آمریکا یک دشمن مشترک نیز دارند، و آن افراطگرایان وهابی است.


لوپوئن اضافه می کند که چه کسی بهتر از آن که جمهوری اسلامی شیعی، که مرزهای مشترکی با کشورهای پادشاهی وهابی مذهب دارد به آمریکا در زمینه غلبه بر جنگجویان سوریه، افغانستان و عراق کمک کند.


بااین حال، این هفته نامه تأکید می کند که این همکاری میان ایران و آمریکا، موجب هراس متحدان سنتی ایالات متحده مثل عربستان سعودی و اسرائیل شده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر