يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 82632
تاریخ انتشار: 04 بهمن 1401 10:35
۷۰۳میلیون گواهی سپرده کالا در بورس‌کالا دست به دست شد

کارنامه بازار گواهی سپرده در ۱۰ ماه

در بازار گواهی سپرده نزدیک به ۵/ ۵۲میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش ۹/ ۱همت در دی امسال ثبت شد.
در مجموع از ابتدای فروردین تا پایان دی، بیش از ۷۰۳میلیون گواهی سپرده به ارزش نزدیک به ۳/ ۲۱همت در بورس‌کالا میان معامله‌گران دست به دست شد. در ۱۰ماه نخست سال گذشته، بیش از ۱۷۵میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش حدود ۴/ ۷همت دست به دست شد. بررسی‌‌‌ها در ۱۰ماهه امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ حجم، افزایش ۳۰۱درصدی و از لحاظ ارزش، افزایش ۱۸۶درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش «کالاخبر»، حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالای ایران به ۵۲میلیون و ۴۶۴‌هزار و ۵۷۸ورقه بهادار مبتنی بر کالا بر پایه دارایی‌های سکه طلا، ربع‌سکه، زعفران، شیشه، سیمان، برنج، زیره‌سبز و نخود به ارزش نزدیک‌ به هزار و ۹۵۳میلیارد و ۹۸۹میلیون تومان در دی امسال رسید.

در معاملات ماهانه، عنوان برتر معاملات به لحاظ حجم به سیمان و به لحاظ ارزش به زعفران تعلق گرفت. به عبارت دیگر، ۲۲میلیون و ۵۸۴‌هزار گواهی سپرده سیمان در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش بیش از ۹/ ۱۷میلیارد تومان به لحاظ حجم صدرنشین شد؛ اما از نظر ارزش معاملات پس از زعفران، سکه، شیشه و ربع‌سکه در جایگاه پنجم ایستاد.

بعد از سیمان، زعفران به لحاظ حجمی با جابه‌جایی ۱۸میلیون و ۶۳۰‌هزار و ۸۲گواهی سپرده در جایگاه دوم قرار گرفت و ارزش معاملات این دارایی به ۶۴۰میلیارد تومان نزدیک شد. این دارایی به لحاظ ارزش در جایگاه نخست قرار گرفت. همچنین ۲میلیون و ۸۲۲‌هزار و ۲۰۰گواهی سپرده سکه طلا و ۴میلیون و ۷۰۰‌هزار گواهی سپرده ربع‌سکه به ترتیب به ارزش نزدیک به ۵۵۳میلیارد تومان و بیش از ۳۳۲میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. سکه طلا به لحاظ حجم جایگاه پنجم و از نظر ارزش جایگاه دوم را از آن خود کرد، در حالی که ربع‌سکه جایگاه سوم را از نظر حجم و جایگاه چهارم را از نظر ارزش به خود اختصاص داد. ارزش معامله ۳میلیون و ۶۴۴‌هزار و ۶۸۳گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۴۰۴میلیارد تومان فراتر رفت. این دارایی از نظر ارزش معاملات جایگاه سوم و از نظر حجم معاملات جایگاه چهارم را از آن خود کرده بود.

در ماه مورد بررسی در نماد معاملاتی برنج نیز ۸۰‌هزار و ۵۴۲گواهی سپرده میان معامله‌گران دست به دست شد که ارزش نزدیک به ۴/ ۶میلیارد تومان را در پی داشت.

در نماد معاملات زیره‌سبز نیز در مجموع ۳‌هزار و ۳۱ورقه بهادار مبتنی بر کالا و در نخود ۴۰‌هزار ورقه دست به دست شد و به ترتیب ارزش بیش از ۴۱۸میلیون تومان و ۳/ ۱میلیون تومان را رقم زد.

آمارها همچنین گویای آن است که در مجموع ۱۰ماهه امسال ۷۰۳میلیون و ۹۱۷‌هزار و ۲۷۹گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از ۲۱‌هزار و ۳۵۹میلیارد تومان میان معامله‌گران دست به دست شد. در ۱۰ماه سال گذشته، بیش از ۱۷۵میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از ۴/ ۷‌هزار میلیارد تومان دست به دست شده بود. بررسی‌‌‌ها در ۱۰ماهه امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ حجم، افزایش ۳۰۱درصدی و از لحاظ ارزش، افزایش ۱۸۶درصدی را نشان می‌دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر