دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 81226
تاریخ انتشار: 13 آذر 1401 20:39
قیمت هر متر خانه در تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد

تغییرات قیمت مسکن در مناطق ۲۲گانه تهران

طبق اعلام بانک مرکزی، در آبان ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ و ۴۵.۹ درصد افزایش یافته است.
گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، بیانگر این است که در آبان ماه تعداد معاملات انجام شده ۸۰۰۰ فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال قبل به‌ترتیب ۴۷.۸ و ۹.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۲۸.۴ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. 

گران‌ترین خانه در تهران متری ۹۵ میلیون 

این در حالی است که در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران بیشترین قیمت هر متر خانه ۹۵ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۲۳ میلیون و ۹ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر یک از آنها با افزایش ۳۰.۷ درصدی در منطقه یک و ۵۹ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در آبان ماه امسال نیز حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۱.۷ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۳۰ تا ۳۵ و ۳۵ تا ۴۰  میلیون تومان با ۱۱.۵ و ۱۰.۷ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد.   

از سوی دیگر، در آبان ماه امسال توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر اساس ارزش هر واحد نشان‌دهنده آن است که واحدهای مسکونی با ارزش یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با اختصاص سهم ۱۴.۱ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را داشته‌اند.

کدام منطقه بیشترین رشد قیمت مسکن را دارد؟

متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۲ با رشد تقریبا ۱۵ درصدی به متری ۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و آبان امسال رکورددار افزایش قیمت در مناطق ۲۲ گانه پایتخت لقب گرفت. آمار‌های رسمی نشان می‌دهد خرید مسکن در منطقه ۱۲ مهرماه امسال متری ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تمام می‌شد و رشد چهار میلیون تومانی ارزش مسکن در این منطقه دقیقا معادل افزایش ۱۴.۷ درصدی محاسبه می‌شود. بعد از منطقه ۱۲، در این فهرست مناطق ۲۰ و چهار به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

متوسط قیمت مسکن در منطقه ۲۰ تهران با رشد تقریبا ۱۴.۵ درصدی از متری ۲۳ میلیون تومان به متری ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرد و رقم ۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی متوسط قیمت مسکن در منطقه چهار به معنی رشد ۱۳.۵ درصدی ارزش خانه‌های این منطقه در یک ماه به‌حساب می‌آید. در دو منطقه دیگر رشد قیمت مسکن در حدفاصل مهر تا آبان دو رقمی بوده است؛ مناطق ۱۹ و ۲۱.

خرید مسکن در منطقه ۱۹ تهران مهرماه امسال به‌طور متوسط متری ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تمام می‌شد، اما در همین نقطه از شهر میانگین ارزش خانه‌های معامله شده در مهرماه متری ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است. متوسط قیمت مسکن در منطقه ۲۱ از متری ۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در مهر به متری ۳۸ میلیون تومان در آبان ارتقا پیدا کرده است. از این حیث رتبه‌های بعدی به ترتیب دراختیار مناطق سه و ۱۸ قرار دارد.

متوسط قیمت مسکن در منطقه سه متری به متری ۸۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. رقمی که منطقه سه را بعد از منطقه یک گران‌ترین نقطه بازار مسکن تهران معرفی می‌کند. همین رقم نسبت به مهر ماه که ۷۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود، معادل رشد تقریبا ۹.۵ درصدی میانگین ارزش خانه‌های مسکونی در منطقه سه به‌حساب می‌آید. خرید مسکن در منطقه ۱۸ نیز در آبان امسال نسبت به مهر ماه حدود ۸.۵ درصد هزینه بیشتری داشته است. آمار‌ها نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در این نقطه از تهران از متری ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به متری ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. در این فهرست منطقه یک که الان خرید خانه در آنجا به طور میانگین متری ۹۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آب می‌خورد، جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده و شاهد افزایش تقریبا هشت درصدی میانگین قیمت خانه‌های مسکونی هستیم. آمار‌ها نشان می‌دهند افزایش قیمت مسکن در سایر مناطق تهران – به جز منطقه ۱۱- در حد فاصل مهر تا آبان بین ۲.۳ تا ۷.۵ درصد بوده است. در منطقه ۱۵ کمترین رشد قیمت اتفاق افتاده و ارزش خانه‌های این نقطه از تهران با افزایش ۲.۳ درصدی یعنی ۶۰۰ هزار تومان، به متری ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و در منطقه ۱۲، برخلاف سایر مناطق پایتخت شاهد عقب‌نشینی قیمت مسکن بودیم.

متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۱ تهران آبان امسال با افت پنج درصدی به متری ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. مهرماه خرید مسکن در منطقه ۱۲ به‌شکل میانگین متری ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه داشت که حالا شاهد عقب‌نشینی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی میانگین ارزش خانه‌های مسکونی در این بخش شهر هستیم.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر