پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 80673
تاریخ انتشار: 25 آبان 1401 12:48
نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران بااعلام اینکه سه معاون وزیر در وزارت جهاد تغییر کرده، اما هنوز قیمت تن ماهی تعیین تکلیف نشده؛ عنوان کرد: درخواست ما این است فعلا قیمت توافق شده با جهاد کشاورزی و سازمان حمایت، یعنی ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان در ستاد تنظیم بازار تصویب شود.
نشست سندیکای صنایع کنسرو ایران با بررسی تعیین قیمت تن ماهی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. 

مسعود بختیاری نایب رئیس سندیکا صنایع کنسرو در نشست خبری طی اظهاراتی گفت: از مرداد ماه درخواست کردیم که تن ماهی از شمول قیمت‌گذاری پیشینی حذف و مالیات ماهی تن وارداتی از ۹ به یک درصد کاهش یابد.

او افزود: نظام تصمیم گیری در کشور را پیچیده دانست و گفت: کالاهایی که قیمت مواد اولیه آن مشمول قیمت گذاری پیشینی نمی شود نباید برای آن کالا قیمت دستوری در نظر گرفت.

او ادامه داد: از ۱۰۰ روز پیش درخواست اصلاح قیمت را دادیم اما توجهی به این درخواست ما نشده است؛ از ابتدای آبان ماه با موافقت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، واحدهای تولیدی قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان را برای قیمت مصرف کننده روی کالا درج کردند اما ستاد تنظیم بازار هنوز هیچ تصمیمی در این رابطه نگرفته است؛ بنابراین درخواست ما از ستاد تنظیم بازار این است که با این قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان موافقت کنند تا از جریمه و برخورد تعزیراتی جلوگیری شود.

بختیاری افزود: هفتم آبان ماه قرار بود ستاد تنظیم بازار در این خصوص تصمیم گیری کند، اما با گذشت نزدیک به ۲۰ روز هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

بختیاری با بیان اینکه وزارت کشاورزی و سازمان حمایت با اصلاح نرخ تن ماهی موافقت کردند، افزود: ستاد تنظیم بازار با قیمت موافقت شده یعنی 39 هزار و 900 تومان موافقت نمی‌کند. این در حالیست که نرخ تولیدکنندگان آنالیز قیمت تن ماهی را 46 هزار و 900 تومان تعیین کرده است اما موافقت کردند که چند ماهی برای حمایت از مصرف کنندگان و گذر از شرایط بحرانی با زیان تولید کنند.

به گفته او، 130 واحد تولید کننده اقدام به تولید تن ماهی می‌کنند که بیش از 40 واحد از آنها 7 آبان مقابل ساختمان وزارت کشاورزی تجمع و تقاضاهای صنفی خود را اعلام کردند.

نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران با بیان اینکه در چهار سال گذشته به دلیل مشکلات این صنعت، تولید تن ماهی از ۶۵۰ میلیون عدد در سال به ۲۵۰ میلیون رسیده گفت: از اردیبهشت تاکنون قیمت تن ماهی تعیین تکلیف نشده که در نتیجه آن اکثر واحدهای تولیدی با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند. 

او افزود: درخواست ما این است فعلا قیمت توافق شده با جهاد کشاورزی و سازمان حمایت، یعنی ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان در ستاد تنظیم بازار تصویب شود و در گام بعدی قیمت به ۴۵ هزار تومان برسد.

نایب رئیس سندیکا صنایع کنسرو با بیان اینکه بیشاز 40 هزار صیاد در جنوب سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند، گفت: تعطیلی واحدهای تن کننده کنسرو تن ماهی با معیشت این افراد گره خورده است و بیکاری آنها تبعات اجتماعی زیادی خواهد داشت.

سازمان مالیاتی پاسخگو باشند! 

این فعال اقتصادی همچنین در پاسخ به پرسش ما مبنی اینکه چرا این محصول از لیست کالاهای معاف از مالیات خط خورده است، اینطور توضیح داد:  دولت باید از مصرف‌کننده حمایت کند وزارت بهداشت سالیانه لیستی به وزارت اقتصاد می‌دهد و کالاهایی که باید از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند را اعلام می‌کند سال گذشته تن ماهی در این لیست بود اما از آنجایی که سازمان امور مالیاتی مالیات قابل توجهی از صنایع غذایی دریافت می‌کند در سال جاری از این لیست خارج شد. برهمین اساس پرسش ما هم همین است که چرا باید تن ماهی که جزو یکی اقلام مصرفی مهم در حال حاضر است،باید از دایر شمول معافیت مالیاتی خارج شود و این را باید متولیان مالیاتی پاسخ بدهند. 

به گفته بختیاری؛ تعدد و تکثر واحدهای تولیدکننده تن ماهی در کشور زیاد است از این‌رو آنها برای اینکه سهم بیشتری از بازار بدست بیاورند کف قیمت را در نظر می‌گیرند.

او درباره بازارهای صادراتی این محصول نیز گفت: تولیدات تن ماهی در بازار داخلی مصرف می‌شود و بخشی از آن به افغانستان، عراق، سوریه، اتحادیه اروپا و آمریکا صادر می‌شود.

تعطیلی ۳۰ درصد واحدهای تولید تن ماهی در ۳ماه اخیر

علی پرتو عضو سندیکا صنایع کنسرو هم که در این نشست حضور یافته بود، در اظهاراتی گفت: در 3 ماه گذشته بیش از 30 درصد از واحدهای تولیدی تعطیل شدند.
 
البته به گفته این تولیدکننده، از آنجایی که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، میزان تقاضا برای خرید تن ماهی افزایش پیدا کرده است. به طوریکه دربرخی از واحدهای تولیدی میزان فروش این محصول به دوبرابر افزایش یافته است. 

او در ادامه با بیان اینکه تن ماهی در حال حاضر ارزان‌ترین پروتئین سبد خانوارها محسوب می‌شود و 35 تا 40 هزار تومان کدام پروتئین را می‌توان خریداری کرد که خواص غذایی بالایی داشته باشد، بیان کرد: واحدهایی تولیدی که می‌توانند ضرر را تاب بیاورند 2 برابر حجم فروش آنها افزایش پیدا کرده است اما پرسش اصلی این است که آنها تا کجا می‌تواند با تولید همراه با ضرر ادامه بدهند؟


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر