جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 73314
تاریخ انتشار: 08 دی 1400 12:23
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران:

دولت «نقش نظارتی» در بازار لوازم خانگی ایفا کند

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه وضعیت تولید در صنعت لوازم خانگی خوب است، گفت: با اینحال، یکسری مسائل و چالش‌هایی دیده می‌شود که منجر به آزار و لطمه‌دیدن صنعت و تولیدکنندگان شده است.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، مهندس عباس هاشمی، با اشاره به مهم‌ترین چالش فعلی صنعت لوازم خانگی، افزود: سرکوب قیمتی و قیمت‌گذاری دستوری مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان لوازم خانگی است؛ چون قیمت مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی مانند ورق فولادی، مواد پتروشیمی، مس و آلومینیوم (عمدتا شرکت‌های دولتی شبه‌دولتی تامین‌کننده مواد اولیه هستند)، مطابق با قیمت‌های جهانی، نرخ ارز در بازار آزاد و به‌اضافه‌ی یک حاشیه رقابت در بورس تعیین می‌شود و در نتیجه قیمت مواد اولیه مورد استفاده واحدهای تولیدی هیچ مزیتی نسبت به قیمت‌های جهانی ندارد.

وی ادامه داد:  با این وجود، از تولیدکنندگان درخواست می‌شود قیمت نهایی محصولات‌شان را بر اساس قیمت دستوری اعلام‌شده، تعیین کنند که این امر سبب می‌شود واحدهای تولیدی در بخش تولید با مشکلاتی مواجه شوند و بنابراین مجبور می‌شوند با توجه به سیاست‌های درون‌بنگاهی، ملاحظاتی را رعایت کنند که در نهایت موجب تنش و آسیب به تولید می‌شود.

رقابت، تعیین‌کننده قیمت باشد
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران راهکار حل این معضل را سپردن تعیین قیمت به مکانیزم عرضه و تقاضای بازار دانست و در این باره توضیح داد: دولت باید نقش نظارتی ایفا کند و وضعیت بازار را سامان ببخشد؛ نه اینکه مداخله‌گر باشد. چون، همانطور که در بالا اشاره شد؛ قیمت مواد اولیه مطابق با قیمت‌های جهانی، نرخ ارز و با احتساب حاشیه رقابت در بورس تعیین می‌شود و اگر کف عرضه کافی نباشد، یک مساله بغرنج دیگر اضافه خواهد شد.

مهندس هاشمی ادامه داد: در چنین شرایطی، قطعا بهای تمام‌شده محصول نهایی باید به صورت شناور تعیین شود و عنصر «رقابت» تعیین‌کننده آن باشد.

وی با اشاره به تعداد زیاد تولیدکنندگان در گروه‌های کالایی مختلف، اظهار کرد: در چنین حالتی، خطر ایجاد انحصار وجود ندارد؛ بنابراین سپردن موضوع قیمت به مکانیزم عرضه و تقاضا و ایفای نقش نظارتی توسط دولت بهترین راهکار جهت سامان‌بخشی اوضاع صنعت لوازم خانگی است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در واکنش به این مطلب که چون دولت سیاست ممنوعیت واردات را اعمال کرده، پس می‌تواند در قیمت‌گذاری هم دخل و تصرف داشته باشد، گفت: استنباط درستی نیست! دخل و تصرف با بحث ممنوعیت فرق می‌کند. سیاست ممنوعیت واردات در خودِ وزارت صمت بررسی می‌شود؛ این وزارتخانه باید بحث آزادسازی یا ممنوعیت واردات را با توجه به میزان تولید در کشور راهبری و هدایت کند. وقتی می‌توان سیاست قیمت‌گذاری دستوری را اعمال کرد که در قیمت مواد اولیه دخالت صورت گیرد اما الان شرایط اینگونه نیست. در حال حاضر، مصوبات ستاد تنظیم بازار برای مثال درباره‌ی قیمت فولاد یا مواد پتروشیمی راهگشا نیست، چون نمی‌تواند یکسری واحدهای دولتی یا شبه‌دولتی را ملزم به رعایت شرایط مورد نظر کند.

وی درباره وضعیت تامین و عرضه محصولات نیز، گفت: در حالی این فرآیند در کشور ما زمان‌بر است که در تمام دنیا در مدت کوتاهی انجام می‌شود. در فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز هم مشکلاتی وجود دارد و پاندمی کرونا هم مزید بر علت شد؛ با اینحال اگر سفارش در موعد مقرر نرسد، مشمول مابه‌التفاوت نرخ ارز می‌شود که دست واحدهای تولیدی را می‌بندد.

به‌هم‌رسانی میان بخش‌های عرضه و تقاضای نوآوری
مهندس هاشمی در ادامه به تشکیل کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی به همت انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اشاره کرد و در این باره، گفت: به‌هم‌رسانی نوآوری‌ها و چالش‌های فناوری لوازم خانگی با محوریت کانون‌ هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی ایجاد شده و هدف این است که در فضای نوآوری و فناوری تلاش کنیم که به‌هم‌رسانی مناسبی بین بخش‌های عرضه و تقاضای نوآوری اتفاق بیفتد. این پلتفرم ایجاد شده و به‌طور مداوم مورد رایزنی قرار می‌گیرد و این روند ادامه خواهد یافت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر