دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 72861
تاریخ انتشار: 21 آذر 1400 15:37
جزئیات لایجه بودجه سال آتی منتشر شد

بودجه انقباضی سال 1401

صبح امروز یکشنبه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری با حضور در بهارستان، لایجه بودجه سال ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس کرد،
امروز «سیدابراهیم رییسی» برای تقدیم کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس  حضور یافت. «مسعود میرکاظمی» رییس سازمان برنامه و بودجه و «سیدمحمد حسینی» معاون امور مجلس رییس جمهوری وی را همراهی کردند.

بر اساس جداول بودجه سال ۱۴۰۱، سهم فروش نفت از ۳۴۹ هزار میلیارد تومان در سال جاری به حدود ۳۸۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که با رشد ۹ درصدی همراه بوده، در عین حال ۵۲۶ هزار میلیارد تومان برای درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته شده که این رقم در بودجه سال گذشته ۳۲۵ هزار میلیارد تومان بوده و با افزایش ۶۱ درصدی روبرو بوده است.

 همچنین صادرات روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت در روز با نرخ هر بشکه ۶۰ دلار و قیمت هر دلار ۲۳ هزار تومان در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. همچنین در بودجه سال آینده عدد قابل توجهی برای پرداخت بدهی صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده است، این رقم در مجموع به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

این درحالیست که دولت برای سال بعد تصمیم دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی را به جزء برای دارو و گندم حذف کند، از سویی منابع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت یارانه نقدی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که در این رابطه دولت می‌تواند بین ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان به یارانه نقدی مردم اضافه کند.

همچنین حداقل حقوق پیشنهادی برای سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۹ درصدی از ۳.۵ میلون تومان به ۴.۵ میلیون تومان رسیده، افزایش حقوق‌ها به صورت کلی در سال ۱۴۰۱ در یک بازه ۶ تا ۲۹ درصدی محقق خواهد شد که متوسط آن ۱۰ درصد اعلام شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر