دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 72645
تاریخ انتشار: 13 آذر 1400 10:29
اختصاصی/ علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه:

احتیاط بورسی در نیمه دوم

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه می گوید: در نیمه دوم سال جاری، احتیاط را شرط عقل برای بازار سرمایه می بینم.
به گزارش راه امروز: علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه در تحلیلی نوشت: از آنجایی که دولت  سیزدهم وعده حمایت از بازار سرمایه، ساخت مسکن و حمایت از تولید را داده است، می توانیم بازار سرمایه را در ماه های باقی مانده تا پایان سالجاری، یک بازار مثبت پیش بینی کنیم.

بازار سرمایه اگرچه در ابتدای سال 1400از رشد نسبتا خوبی برخوردار بود و شاهد این بودیم که حمایت های خوبی از بازار سرمایه انجام گرفت، اما به نظر می رسد که در نیمه دوم سال جاری بازار سرمایه بیشتر از نرخ دلار تبعیت خواهد کرد. به این معنا که با افزایش و یا کاهش نرخ دلار، بازار سرمایه می¬تواند به شدت سوگیری و جهت گیری نسبت به نرخ دلار از خود نشان دهد که البته میزان نرخ دلار هم در گرو مذاکرات برجام است.

همانطور که با انتشار کوچکترین اخباری از برجام، شاهد این هستیم که نرخ دلار تغییر می کند. از این رو اخبار ضد و نقیضی که درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام منتشر می شود، تاثیر مهمی بر روند بازار و احتمالا اثرگذاری در نرخ ارز خواهد گذاشت. ضمن اینکه ناآرامی‌ها در کشور افغانستان می‌تواند در نرخ دلار و ثبات بازار تغییرات بسیار مهمی را به دنبال داشته باشد.

با این حال با توجه به اینکه از دیدگاه من، چشم انداز چندان مثبتی برای احیای برجام دیده  نمی شود، بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری می تواند در اولویت های دوم، سوم و یا چهارم برای سرمایه گذاری باشد ودر مقایسه با دیگر بازارها، به نظر می رسد که از جایگاه اول برای سرمایه گذاری برخوردار نباشد.

با نگاه به این متغیرها، توصیه ما در نیمه دوم امسال به همه افراد این است که با شناسایی حد سود و به صورت موقت، شناسایی سود را انجام دهند و از سهام خارج شوند و سودهای کوتاه مدت را به کار بگیرند. در عین حال دیدگاه بلندمدتی نسبت به بازار سرمایه نداشته باشند. 

دیدگاه بلندمدت به این مفهوم که سهامی را خریداری کنند و در سال آینده بخواهند این سهام را باز کنند. چرا که به یقین این دیدگاه حداقل در نیمه دوم امسال دیدگاه درست و صحیحی نخواهد بود.
عامل دیگر این است که ممکن است شاخص کل عدد بالایی را ببیند، اما باید ببینیم که این اعداد تاثیری در پورتفولیو سهامداران دارد یا خیر.

 این اعداد بالا ممکن است به واسطه اضافه شدن عرضه اولیه ها یا اتفاقاتی باشد که در بورس به وقوع می پیوندد، اما در نهایت تاثیر مستقیمی بر پورتفوی افراد نداشته باشد. به طور کلی و در یک جمله در نیمه دوم سال جاری، احتیاط را شرط عقل برای بازار سرمایه می بینم.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر