پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 68827
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1400 09:42
گمرك طي دو نامه جداگانه به وزارت اقتصاد و دادستاني؛

تكليف کامیون های وارداتی را مشخص كنيد

معاون فنی وامور گمركي گمرک ایران طي دو نامه جداگانه به معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و معاون قضایی دادستان کل کشور خواستار رسیدگی به وضعیت کامیون های وارداتی در گمرکات و جلوگیری از ضرر و زیان به مالکان این کامیون ها شد.

به گزارش ره امروز: مهرداد جمال ارونقی در دو نامه جداگانه خطاب به دكتر قوامی، معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی  و دكتر عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور و رئیس دبیرخانه ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی قوۀ قضاییه در خصوص رسوب كاميون هاي وارداتي   آورده است؛

۱. بررسی های میدانی و آمار واصله از ۹ گمرک اجرایی کشور به شرح زیر نشان می دهد ۳۶۴۳ دستگاه کامیون وارداتی در این گمرکات رسوب کرده که ۲۵۵۹ دستگاه از این کامیون ها هنوز به گمرک اظهارنشده و 1084 دستگاه از آنها ، علیرغم اینکه به گمرک اظهارشده است، تاکنون قابلیت ترخیص پیدا ننموده است. باید توجه داشت علیرغم اینکه این حوزۀ معاونت، در تاریخ بیست و ششم تیرماه ۱۴۰۰ ، طی نامۀ شمارۀ ۵۴۰۷۷۹‏/۱۴۰۰ از تمامی گمرکات اجرایی درخواست ارائه آمار نموده است، صرفاً ۹ گمرک اجرایی به شرح جدول ذیل نسبت به ارائه آمار مربوطه اقدام نموده اند لیکن ، برخی از گمرکات اجرایی ، تا تنظیم این گزارش، هیچگونه آماری به این حوزۀ معاونت ارائه ننموده اند که با محاسبۀ آمار کامیون های رسوبی سایر گمرکات، این تعداد به بیش از ۳۶۴۳ دستگاه نیز افزایش خواهد یافت. 

۲. بررسی های صورت پذیرفته نشان می دهد بیشا از ۷۰ درصد کامیون های وارداتی موجود در گمرکات کشور، هنوز به گمرک اظهار نشده اند که لازم است دلیل این امر بررسی شود. گرچه گفته شده است این کامیون ها بدلیل عدم صدور ثبت سفارش ، به گمرک اظهار نشده اند ولی صحت و سقم این موضوع باید بصورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. بدیهی است عدم اتخاذ تصمیم لازم در این خصوص، کامیون های رسوبی را در آستانۀ متروکه شدن قرار خواهد داد.

۳. اسناد اولیه و ترانزیتی کامیون ها نشانگر این است که کامیون های وارداتی اکثراً از برندهای معتبر اروپایی مانند: DAF (هلند) ، Renault (فرانسه) و Volvo (سوئد) می باشند که مطابق قوانین و مقررات مربوطه با واردات این کامیون ها موافقت شده، لیکن ترخیص آنها از گمرکات با مشکلات عدیده ای مواجه شده است؛ 

4. از جمله مواردی که درخصوص طولانی شدن روند ترخیص کامیون های وارداتی احصاء یا اعلام شده است عبارتند از: عدم صدور ثبت سفارش و به تبع آن عدم امکان اظهار کامیون به گمرک؛ عدم مراجعۀ برخی از واردکنندگان جهت اظهار و انجام تشریفات گمرکی؛ تطویل در صدور مجوزهای قانونی و مقرراتی مربوطه جهت ترخیص کالا از جمله مجوزهای استاندارد و محیط زیست ؛ طولانی بودن روند استعلام از نمایندگیهای مربوطه؛ طولانی بودن روند استعلام ارزش برخی از کامیون ها از گمرک؛ عدم ارائه کدرهگیری بانک به گمرک اجرایی و ....؛ 

با توجه به مراتب معنونه لازم است موارد اشاره شده بقید فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد و عنداللزوم با تشکیل فوری یک کارگروه متشکل از نمایندگان کلیۀ مراجع و سازمان های مرتبط، ضمن تدقیق در مشکلات مبتلابه این کامیون های وارداتی، تصمیمات لازم در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه اتخاذ و از در معرض خطر قرار گرفتن صدها میلیون دلار سرمایۀ وارده به گمرکات جلوگیری شود؛ همچنین با تخلفات احتمالی در این خصوص به نحو مقتضی برخورد شود.

 از جمله مواردی که در این زمینه باید سریعاً تعیین تکلیف و ابلاغ گردد، عبارتند از:

در بخش ديگري از نامه تاكيد شده: بدیهی است با توجه به مراجعه و پیگیری عدۀ زیادی راننده و صاحبان اصلی کامیون های رسوبی در گمرکات، اتخاذ تصمیمات سریع در این خصوص و اطلاع رسانی مطلوب و شفاف جهت تنویر افکار عمومی، امری فوری و ضروری به نظر می رسد که سازمان گمرک، آمادگی کامل خود را جهت بررسی همه جانبه این امر و تلاش در راستای رفع مشکلات مبتلابه اعلام می دارد.
در پایان نامه نیز آمده است: از آن دو مقام محترم استدعا دارد ضمن پیگیری موضوع، تمهیدات لازم در راستای اتخاذ تصمیمات عاجل در ترخیص کامیون هایی که با موافقت مراجع ذیربط و بصورت کاملا قانونی وارد کشور شده و حقوق مکتسبه برای صاحبان کامیون ها ایجاد شده است بوجود آید.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر