دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 6867
تاریخ انتشار: 30 مهر 1392 09:11
 

به گزارش راه مردم به نقل از خبرنگار اجتماعی «انتخاب» گزارش داد: شهردار تهران، در مراسم معارفه شهردار منطقه 15 اعلام كرد كه تا چند روز آينده، بخشي از خط 3 مترو مورد بهره برداري قرار گرفت. قبلاً شركت مترو، ارديبهشت ماه امسال را زمان بهره برداري از جنوب خط 3 اعلام كرده بود. اين زمان به عيد فطر در مرداد ماه تغيير يافت، اما در آن زمان هم چيزي براي افتتاح آماده نبود.

مهندس عبدالرضا ابراهيمي، كارشناس حمل و نقل شهري در حاشيه همايش حمل و نقل ريلي، در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» گفت: متاسفانه اطلاعات نادرست به شهردار تهران داده اند. خط 3 مترو به اين زودي ها آماده بهره برداري نيست. دستكم سه ماه زمان نياز است تا جنوب خط 3 با يك قطار، آن هم بدون سيگنالينگ، بدون هواكش و بدون حتي يك پست برق، وارد مدار بهره برداري شود. عملاً  مردم در سال 1393 از اين بخش از خط، مي توانند استفاده كنند.

اين كارشناس افزود: آنچه در اغلب مقالات همايش حمل و نقل ريلي عنوان شد، انتقاد از برنامه هاي «خودرو محور» شهرداري تهران در چهار سال اخير و توسعه خيابان ها و اتوبان ها و غفلت جدي از توسعه خطوط ريلي بود كه انتقادي بجا و درست است.

وي با بيان اينكه شهرداري تهران مي خواهد با بهره برداري سريع از جنوب خط 3 به اين انتقادات جواب دهد، اظهار داشت: مترو سيستمي حساس است كه اگر اصول ايمني در آن رعايت نشود و كيفيت فداي سرعت گردد، در اين صورت ممكن است با يك فاجعه انساني در خطوط مترو مواجه شويم.

ابراهيمي هشدار داد: استفاده از قطار بدون سيگنالينگ و بدون سيستم ايمني قطار(ATP) مي تواند خطرات جدي به دنبال داشته باشد. در اين خط هنوز ريل گذاري به پايان نرسيده و ريل سوم هنوز نصب نشده است. سيستم اطفاي حريق و ديگر تجهيزات مورد نياز خط، هنوز از گمرك بندرعباس ترخيص و حمل نشده است. نصب اين تجهيزات وقت زيادي مي طلبد و ايجاد توقع واهي در مردم، كار درستي نيست. بهتر است شهردار تهران قبل از وعده بهره برداري، كارشناس مستقلي را بفرستد و گزارش صحيح از پيشرفت كار دريافت كند.

اين كارشناس به انتقاد از اعضاي شوراي شهر تهران پرداخت و گفت: هنوز اعضاي شورا بازديدي از خط 3 نداشته اند و كيفيت بسيار پايين در ساخت آن را مشاهده نكرده اند. خطرات بهره‌برداري از خط، بدون پست برق و هواكش را جويا نشده اند. به نظر من شركت مترو و شركت بهره برداري، به تحقيق و تفحص شوراي شهر، نياز جدي دارند و سئوال از شهردار تهران كه چرا اين دو شركت را به حال خود رها كرده و حيات شهر تهران را كه ارتباط مستقيم با توسعه خطوط ريلي دارد، دچار مخاطره نموده است؟

وي افزود: برگزاري اين همايش ها خوب است، اما اگر نتيجه عملي نداشته باشد، مفيد نخواهد بود. در اين همايش بايد از شهرداري تهران سئوال شود، كدام كارشناس حمل و نقل هزينه ميلياردي در تونل نيايش و پل صدر را به تكميل خطوط مترو اولويت داده است. شوراي شهر پاسخ دهد، براي توقف اين روند فاجعه شهري چه تمهيدي انديشيده است؟

ابراهيمي، نگاه انتخاباتي به مقوله حمل و نقل شهري را آفت مديريت شهري دانست و خاطر نشان كرد: خط 3 مترو طبق برنامه بايد چهار سال پيش به اتمام مي رسيد . خط شش، امسال بايد افتتاح مي شد. فاز دوم خط 7 در سال 1392 بايد به پايان مي رسيد. اما الان در چه وضعيتي قرار داريم؟ در اين سه سال، غير از وعده هاي توخالي چه اقدامي در حوزه ريلي انجام داده ايم؟ نتيجه كار چهار دستگاه حفار تي بي ام كه سه سال پيش شروع به كار كرده ، تاكنون چه بوده است؟ اين سوالات را شهردار تهران بايد پاسخ بدهد.

وي اضافه كرد: وقتي در پاييز سال گذشته، بهره برداري پنج كيلومتر از بخش مياني خط 3 به شکلی نادرست، هفت كيلومتر اعلام شد و خطي بدون حتي يك قطار، بدون هواكش، بدون ايستگاه جديد، بدون برق و بدون سيگنالينگ و سيستم اطفاي حريق وارد مدار شد، شهردار بايد از شركت مترو علت اين امر را بازخواست مي كرد، نه اينكه خود نيز در مراسم تبليغاتي تست سرد امسال، در حالي كه هنوز ريل گذاري انجام نشده بود،‌شركت كند و كار غلط آقايان را تاييد كند. اگر اعضاي شوراي شهر ورود پيدا كنند، مسائل جالب و قابل توجهي را در شركت مترو و شركت بهره برداري خواهند يافت كه مي تواند مسير غلط كنوني را اصلاح كند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر