پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 66037
تاریخ انتشار: 28 ارديبهشت 1400 16:14
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برخی بروکراسی‌های پیچیده در وزارت بهداشت برای واردات ۶ میلیون دوز واکسن از سوی بخش خصوصی می‌گوید این فرصت واردات از سوی بخش خصوصی از دست رفته است.
 رئیس اتاق تهران در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با تبریک عید سعید فطر، نسبت به ضایعه درگذشت مرحوم اکبر ترکان ابراز تاسف کرد و گفت: مهندس ترکان مدیری صادق، کوشا و پاک‌دست بود که در طول 40 سال گذشته خدمات زیادی را به کشور و مردم انجام داد و جای تاسف عمیق است که ایشان را از دست دادیم.

مسعود خوانساری با اشاره به این تداوم خطر همه‌گیری کرونا که موجب شده، نشست‌ها و رویدادها هم‌چنان مجازی برگزار شود، گزارش کوتاهی از واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی ارائه داد و گفت: در جلسه قبلی هیات نمایندگان که حدود یک ماه قبل برگزار شد، اعلام کردم که اتاق تهران تلاش کرد که برای کارگران خطوط تولید در واحدهای تولیدی-صنعتی واکسن کرونا وارد کند تا توقف یا مشکلی در کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی پیش نیاید. اما به دلیل بوروکراسی حاکم بر وزارت بهداشت و این که نخستین ورود بخش خصوصی به مساله واردات واکسن کرونا بود، دچار وقفه زمانی شدیم و متأسفانه به‌موقع نتوانستیم پروفرم‌های شش میلیون دُز واکسن را گشایش اعتبار کنیم.

او افزود: سه بار پروفرم‌ها رفت و برگشت خورد و زمان از دست رفت. واکسن کرونا هم برای مدت زیادی قابل نگهداری در انبار نیست و با توجه به تقاضای بالایی که در دنیا برایش وجود دارد به سرعت به فروش می‌رسد. نتیجه این که متاسفانه فرصت خرید شش میلیون دُز واکسن از دست رفت. با این حال خوشبختانه دو روز پیش 3 شرکتی که درگیر واردات واکسن بودند، خبر دادند که موفق شده‌اند دوباره توافقاتی برای خرید داشته باشند و ما بسیار امیدواریم که این واکسن‌ها بدون مشکل وارد شود و در هفته‌های بعد برای تزریق در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد. هماهنگی‌های خوبی با وزارت بهداشت صورت گرفته و رئیس‌جمهور هم پیگیری‌های جدی داشتند که جای تشکر دارد و امیدواریم که بتوانیم سریع‌تر واکسن وارد کنیم.

تورم بالا و بی‌ثباتی در بازارهای مالی

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به ارائه آمارهای اقتصادی پرداخت و گفت: یک نظرسنجی که توسط وزارت صمت از 950 کارآفرین انجام گرفته و در مورد مشکلات آنها سوال پرسیده شده است، نشان می‌دهد که اصلی‌ترین چالش «عدم ثبات اقتصادی» است. در واقع مهم‌ترین بحثی که کارآفرین‌ها را زمین‌گیر می‌کند، بحث ثبات و امنیت است که باعث شده انگیزه برای سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند. در عین حال به خروج سرمایه از کشور سرعت داده است؛ حتی با این که قیمت ارز هم بالا رفت باز هم هنوز شاهد خروج سرمایه و هم‌چنین انتقال آن به بازارها و فعالیت‌های غیرمولد هستیم.

مسعود خوانساری با اشاره به وضعیت شاخص‌های مالی در سال 99 گفت: تورم طبق آخرین گزارش ارائه‌شده در سال گذشته برابر 36.4 درصد بوده است. در این میان بیشترین زیان را سپرده‌گذاران بانکی متحمل شده‌اند چون با نرخ سود 16 درصد سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در مقابل دلار 60 درصد، مسکن 80 درصد، سکه 83 درصد و بورس 150 درصد در طول سال 1399 بازدهی داشته‌اند. در این شرایط که عدم ثبات اقتصادی وجود دارد به طور طبیعی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید شکل نمی‌گیرد. در طول دهه 90 هم متأسفانه شاهد بودیم که متأسفانه رشد اقتصاد مثبت نبوده است.

او در ادامه به موضوع تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی اشاره کرد و گفت: با وجود پرداخت نزدیک به 12 میلیارد دلار ارز ترجیحی با نرخ 4200 تومان در سال 1399، گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی در این سال معادل 39 درصد بوده است. این نرخ برای خانوارهای روستایی 40 درصد بوده است. هم‌چنین نرخ تورم برای دهک‌های یک تا چهار که کمترین سطح درآمد را دارند 40.8 درصد و برای دهک دهم که بیشترین درآمد را دارد 36 درصد بوده است. این نشان می‌دهد که ارز ترجیحی و یارانه‌هایی که داده می‌شود باز به سود دهک‌های بالایی و دهک‌های پردرآمد تقسیم می‌شود. در حالی که طی سال‌های قبل در رویدادها و سخنرانی‌های مختلف در اتاق تهران تأکید زیادی شد که هرچه سریع‌تر یارانه‌ها به‌صورت واقعی هدفمند شود و یارانه‌ای به طبقاتی تخصیص داده شود که نیازمند هستند. این اصلاح حتماً برای اقتصاد بهتر خواهد بود و عدالت اجتماعی هم رعایت خواهد شد.

رئیس اتاق تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و گفت: ما هر دوره در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش می‌کنیم تا انتظارات بخش خصوصی از دولت را به طور شفاف ترسیم کنیم. همیشه هم استقبال کرده‌ایم از این که نامزدها به پارلمان بخش خصوصی پایتخت بیایند و از برنامه‌هایشان برای اقتصاد کشور بگویند و پرسش و پاسخ برگزار شود. در این دوره هم اعلام آمادگی می‌کنیم، گرچه در این دوره تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بسیار بیشتر است.

نامزدها از عمق مشکلات اقتصادی بی‌خبرند

او در ادامه گفت: متأسفانه امسال فضای انتخابات سرد بود و تا چند روز گذشته و هیچ‌کس به طور رسمی اعلام حضور نکرده بود اما ناگهان در ظرف 5 روز تعداد زیادی ثبت‌نام کردند. اشکال ساختاری که در کشور ما وجود دارد این است که چون حزبی وجود ندارد افراد به‌شخصه وارد رقابت انتخابات می‌شوند و شعار می‌دهند اما کسی بعد پاسخگو نیست و حزبی وجود ندارد که بخواهند از عملکردش دفاع کند و به همین دلیل بیشتر شاهد شعار هستیم تا عمل. ما در این دوره فکر کردیم بیاییم و چالش‌هایی را که پیش روی اقتصاد ایران وجود دارد مشخص کنیم. فکر می‌کنیم که در چهار سال پیش رو شاهد بحرانی‌ترین مسائل اقتصادی در کشور خواهیم بود و بزرگ‌ترین چالش‌های کشور بحث‌های اقتصادی خواهد بود. من فکر می‌کنم اگر کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند  واقعاً به چالش‌های عمده‌ای که در بحث‌های اقتصادی وجود دارد، واقف بودند شاید به این تعداد ثبت‌نام نمی‌کردند.

مسعود خوانساری در ادامه به همکاری اتاق تهران با دانشگاه صنعتی شریف و موافقت‌نامه‌ای که بین دو نهاد برای انجام کارهای پژوهشی امضا شده اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تعداد زیادی از تحصیلکرده‌های داخل و خارج که عمدتاً در آمریکا و اروپا در رشته‌های اقتصاد، سیاست، مدیریت و... تحصیل ‌کرده‌ و علاقه‌مند به کشورها و مسلط به علم روز هستند، برای کارهای تحقیقاتی در پژوهشکده و اندیشکده‌های وابسته به دانشگاه شریف بهره می‌گیرند. درباره مشکلات و چالش‌های اقتصاد ایران هم طرحی به عنوان «بنای ایران» در پژوهشکده سیاستگذاری شریف تهیه شد که در جلسه قبل هیات نمایندگان آقای دکتر مروی گزارش از آن ارائه دادند. در این طرح سعی شد که هم چالش‌های مهم ایران در حوزه اقتصادی مطرح شود و هم راهکارها که در دسترس همه کاندیداها قرار بگیرد.

به گفته رئیس اتاق تهران در طرح بنای ایران به 5 چالش و شاخص عمده شامل ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، مهار پایدار تورم، فقرزدایی غیرتورمی، مقابله با فساد و ارتقاء جایگاه ایران در اقتصاد جهانی پرداخته شده است. او گفت: علاوه بر این اتاق مثل ادوار گذشته تلاش کرده است که انتظارات بخش خصوصی را هم از کاندیداها مطرح کند. ما 14 پرسش به‌صورت مشخص از کاندیداهای ریاست‌جمهوری مطرح کردیم و چالش‌های عمده‌ای را که در حال حاضر اقتصاد ایران با آن‌ها درگیر است؛ برشمردیم.

مسعود خوانساری در ادامه افزود: طی 16 سال گذشته 17 میلیون نفر به جمعیت در سن کار کشور اضافه‌شده‌ اما متوسط اشتغال مفید در ظرف این 16 سال 3 میلیون بوده است و این بحث جدی است که الان کاندیداهایی که ثبت‌نام کرده‌اند چه برنامه‌ای برای اشتغال در 4 سال گذشته دارند. هم‌چنین سرمایه اجتماعی در تمام بخش‌های کشور دچار ریزش شده و اگر ترمیم نشود قطعاً موفقیتی در حل مشکلات اقتصادی حاصل نمی‌شود. در این شرایط کاندیداها باید اعلام کنند برای بهبود سرمایه اجتماعی چه برنامه‌ای دارند؟ میانگین 10 ساله رشد اقتصادی تقریباً در کشور صفر بوده است و تورم در این مدت 18 درصد رشد داشته است.
 از طرف دیگر مسائل ناشی از تحریم همچنان باقی است و ما در منطقه هم دچار بحران هستیم. ما در کشور سالانه 100 میلیارد دلار یارانه‌های مختلف داده می‌شود که اگر این عدد را بین 80 میلیون نفر جمعیت تقسیم کنیم ماهانه بالاتر از میلیون‌ها تومان به هر نفر پرداخت می‌شود اما اکنون که این یارانه هدفمند نیست، عادلانه تقسیم نمی‌شود و در اقتصاد هم نمی‌چرخد. نامزدها باید به طور شفاف بگویند چه برنامه‌هایی برای ایجاد رشد و اشتغال و مهار تورم یا هدفمند کردن واقعی یارانه‌ها دیگر چالش‌های اساسی اقتصاد کشور دارند.

او در ادامه با اشاره دوباره به اینکه در چهار سال آینده مشکلات اقتصادی زیادی در کشور خواهیم داشت، گفت: در دو دهه گذشته مشکلات اقتصادی تلنبار شده است و قطعاً در چهار سال آینده و سال‌های بعد این مشکلات سرریز خواهد شد. بنابراین درخواست ما از کاندیداها این است که به‌صورت مشخص و نه شعاری، برنامه‌هایشان را اعلام کنند و به‌صورت کمّی بگویند چه برنامه‌هایی در دستورکار دارند. نباید مناظره‌های تلویزیونی مثل دوره قبل به این صورت باشد که به جای اعلام برنامه، برخوردهای سخیف شکل بگیرد. خواسته ما از صداوسیما هم این است که هر کدام از کاندیداها در میزگردهایی با گروه‌های متخصص در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و... حضور داشته باشند و صاحب‌نظران از کاندیداها نظرات صریح و کمّی آن‌ها را درباره حل مشکلات کشور بپرسند و آن‌ها هم از برنامه‌هایشان دفاع کنند. این برای رأی دادن مردم در فرصت کمتر از یک ماه که تبلیغات صورت می‌گیرد بسیار لازم و کارآمد است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر