دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 65070
تاریخ انتشار: 01 ارديبهشت 1400 13:41
رییس جمهوری با بیان اینکه امروز همه می‌دانند راه حل معضل برنامه هسته‌ای اجرای آن است، گفت: «توافق برجام باید به خوبی اجرا شود ما اجرای عین سند برجام را می‌خواهیم، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.»
به گزارش راه امروز:‌ رییس جمهوری با بیان اینکه امروز همه می‌دانند راه حل معضل برنامه هسته‌ای اجرای آن است، گفت: «توافق برجام باید به خوبی اجرا شود ما اجرای عین سند برجام را می‌خواهیم، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.»

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مذاکرات برای احیای برجام در وین از اقدامات تخریبی از مذاکرات انتقاد کرد و گفت:"بعضی‌ها فیلم هم درست کردند که مال سال‌های گذشته است. روی دستشان باد کرده و پخش می‌کنند اینها همان تفکرات قدیم هستند و عیبی ندارد برای اینکه ماهیت خودشان را افشا می‌کنند.»

او با بیان اینکه «ما اجرای عین سند برجام را می‌خواهیم»، ادامه داد: «نه یک کلمه زیاد نه یک کلمه کم. ما دنبال زیاده خواهی نیستیم. البته طلب‌هایی داریم و بعداً مطرح می‌کنیم. در این ۴ سال صدها میلیارد دلار به ما خسارت وارد شده آن سر جای خود هست. الان این برجام باید پیاده شود نه کم و نه زیاد برجام پلاس نمی‌خواهیم ما عین برجام را می‌خواهیم.»

رییس دولت تدبیر و امید با تشریح سه مرحله در این زمینه گفت: «این کار ۳ پله دارد، مرحله اول مربوط به رفع تحریم است که به عهده آمریکاست. دیگران هم باید کمک کنند و وظیفه شان هستند اما اصل آمریکاست. مشکل را آنها ایجاد کردند و باید کلیه تحریم‌ها را بردارند.

رییس جمهوری ادامه داد: «شرایط برجام در سال ۲۰۱۵ چه بود. همان شرایط اقتصادی که پیش‌بینی شده بود و در برجام تعهد کرده بودند باید به آن برگردند هرگونه تحریمی که بهانه‌های دیگر با تگ‌ها و برچسب‌های جدید آنها را هم باید کنار بگذارند و ما به یک اقتصاد سالم متعادل قابل قبول برگردیم آنها هم برگردند و ببینند یک فعالیت هسته‌ای ما انجام می‌دهیم در چهارچوب برجام.»

روحانی افزود: «گام‌هایی که تا امروز برداشتیم، گام‌های صحیح، درست و در چارچوب سیاست‌هایی بوده که مقام معظم رهبری مشخص کرده است. این کار کاملا درست انجام گرفته و ما درست پیش می‌رویم.»

روحانی با اشاره به بحث راستی آزمایی گفت: «بعد از اینکه تحریم برداشته شد ما می‌خواهیم راستی‌آزمایی کنیم و بگوییم تحریم برداشته شد یعنی بله را ما باید بگوییم و ما از بانک مرکزی، نفت و بقیه وزارتخانه‌ها می‌پرسیم که آیا برداشته شد و همه می‌گویند بله.»

او اضافه کرد: "ما دیروز درباره راستی آزمایی مفصل بحث کردیم که چگونه می‌خواهیم راستی‌آزمایی کنیم و چقدر زمان می‌برد، راستی‌آزمایی هم خیلی پیچیده نیست."

پیشتر برخی نمایندگان مجلس گفته بودند که دولت صلاحیت راستی آزمایی ندارد و این موضوع بر عهده مجلس شورای اسلامی است. 

رییس جمهوری گام سوم را اقدام ما عنوان کرد: «باید برنامه هسته‌ای ما کاملاً منطبق با برجام باشد و عینا این کار را خواهیم کرد و یک میلی متر هم زیاده نمی‌خواهیم. همه عین برجام خواهد بود. انبار داریم و تولیدات خود را در انبار می گذاریم اگر لازم باشد شیر گاز را می بندیم و کاری ندارد. این کار بسیار ساده ای است که در زمان کوتاه قابل انجام است و در برجام کاملا مشخص است و عین برجام را اجرا و پیاده خواهیم کرد.»

روحانی با بیان اینکه این بحث هم سر جای خود محفوظ است، ‌گفت: "بنابراین گام اول را آمریکایی‌ها برای رفع تحریم باید بردارند گام دوم راستی آزمایی است و در زمان کوتاه می‌توانیم راستی آزمایی را اعلام کنیم و گام سوم بازگشت در زمینه هسته‌ای به کل توافق هسته ای و برجام است که ما آن را دقیقاً اجرا می‌کنیم."

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد: «در قدم‌های بعدی هم در همه اعضای ۱+۵ باید صداقت، جدیت و حل سریع مسئله را کاملاً حس کنیم و تا زمانی که آن را حس کنیم توافق را ادامه می‌دهیم. البته نه در زمان طولانی بلکه باید در زمان کوتاهی این را تمام کنیم و به نتیجه برسیم.»

رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی شائبه ها درباره اینکه مذاکرات وین در راستای انتخابات ایران است گفت: «مادر برنامه هسته‌ای، واکسن، مقابله با کرونا، معیشت مردم و تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم که انتخابات چگونه است نتیجه انتخابات چگونه. اینها وظیفه ماست حتی اگر انتخابات در ۱۴۰۱ بود ما همه اینها را با همین قدرت انجام می‌دادیم.»

روحانی افزود: "البته مردم ما اگر خوشحال شوند و احساس بکنند شرایط زندگی‌شان بهتر شده و مردم و دولت موفقیت بهتری به دست آوردند با نشاط بیشتری در انتخابات شرکت می‌کنند. ما انتخابات پرشور می‌خواهیم. اینها برای انتخابات پرشور البته موثر است و وظیفه ما است و طبق این وظیفه ما یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کنیم حرف این و آن را هم گوش نمی‌کنیم از این چیزها آنقدر بگویید تا خسته شوید هیچ تاثیری به حال ما ندارد."

او تاکید کرد: «ما در چهارچوبی مقام معظم رهبری تعیین کرده، حرکت می‌کنیم. یک ثانیه وقت تلف نمی‌کنیم البته عجله می‌کنیم کار را پیش می‌بریم هر زمانی به نتیجه برسد اهلا و سهلا. یک ساعت زودتر به نتیجه برسد به نفع مردم و خواست مردم است و ما هم این خواست ملت را در چارچوب هدایت مقام معظم رهبری پیش می بریم.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر