يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 64486
تاریخ انتشار: 16 فروردين 1400 11:12
رئیس هیئت علمی دانش آموختگان اقتصاد در گفت وگو با «راه امروز»:

ایجاد فضای رقابتی با توافق ۲۵ ساله با چین جان تازه‌ای به اقتصاد ایران می‌دهد

یک کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: در صورت وجود تعامل شفاف با کشورهای دیگر این روند می تواند در توسعه اقتصادی کشور موثر واقع شود.
به گزارش راه امروز: قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین که بنا به گفته برخی از کارشناسان از سال‌های پیش طرح آن مطرح بوده در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ منعقد شد. قراردادی که با واکنش های بسیاری همراه شد. البته  از آنجایی که متن کامل قرارداد بنا به دلایل متعدد هنوز منتشره نشده، از این رو نمی توان اظهارنظر قطعی درباره فواید یا مضرات این قرارداد کرد، اما در همین رابطه «بهنام ملکی» در گفت وگو با خبرنگار  «راه امروز» به ارائه تحلیلی از توافق ۲۵ ساله ایران و چین پرداخت و گفت: با توجه به اینکه جنبه‌هایی از توافقنامه ایران و چین محرمانه است و هنوز منتشر نشده است نمی‌توان به صورت صریح در رابطه با آن اظهار نظر کرد. 


او در ادامه افزود: قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین طبق قانون اساسی کشور باید در صحن مجلس بحث و بررسی شود و خروجی آن در اختیار افکار عمومی و رسانه ها قرار بگیرد.

ملکی گفت: به طور کلی با توجه به اینکه کشور در وضعیت خاصی قرار دارد و تاکنون تحت تحریم های یک جانبه آمریکا قرار داشت و همچنین هراس کشورها نسبت به تعامل و تجارت با ایران این توافقنامه می‌تواند برگ برنده‌ای برای ایران به حساب آید.

این کارشناس اقتصادی توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین را حرکت رو به جلو دانست و اظهار داشت: این توافقنامه در صورتی می تواند خوشایند و موفقیت آمیز باشد که در شرایط یکسان کشورهای دیگر را نیز مشارکت دهد.

وی افزود: اگر بحث بر این باشد که به یک کشور امکانات و منابع واگذار شود می‌تواند تداعی گر بحث استعماری باشد، اما اگر در شرایط یکسان حضور تمام کشورها را در مناقصه ها و مزایده ها فراهم کنیم می‌تواند شرایط مناسبی را برای کشور رقم بزند.

ملکی گفت: ارتباط با چین با توجه به اینکه دومین قطب اقتصادی دنیا به حساب می آید، ازجهاتی می تواند به نفع ایران باشد؛ چرا که پیش‌بینی می‌شود در آینده جایگاه اول اقتصاد دنیا را از آن خود کند.   از این منظر، تعامل و همکاری های اقتصادی با این کشور می‌تواند فواید بسیاری را برای ایران به دنبال داشته باشد، اما نباید به این دلیل از منافع کشور بگذریم و با توجه به رعایت منافع چین به آن امتیاز بدهیم.

او با تاکید بر اینکه این مهم در بلند مدت نمی تواند به نفع کشور باشد گفت: اما در مقطع کنونی کلیات این قرار داد اگر سایر ملاحظات رعایت شود، می‌تواند یک فضای رقابتی ایجاد کند که کشور های دیگر هم تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشند.

ملکی در پایان تاکید کرد: ارتباط همزمان و برابر با چین روسیه و آمریکا می تواند فصل تازه ای از اقتصاد را در کشور رقم بزند چرا که باید با جهان خارج تعامل داشته باشیم اما باید در ابتدا منافع ملی خود را مدنظر قرار دهیم ایجاد شرایط رقابتی می تواند برای آینده کشور مناسب باشد اما این در حالی است که حذف دیگر کشورها و ایجاد فضای انحصاری به منزله نادیده گرفتن منافع ملی کشور و یا ارائه امتیازات خاص به طرف قرارداد باشد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر