شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 62238
تاریخ انتشار: 15 بهمن 1399 09:59
مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی در گفت وگو با «راه امروز»:

امتیاز ویژه برای صدور کالاهایی با ارزش افزوده بالا

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی خبر داد: کالاهایی که ارزش هرتن صادراتی آنها بالای ۲ هزار دلار است، شناسایی شده و پس از تحلیل حدود ۱۹۰۰ کالای مختلف، در گروه‌بندی کالاها مشخص شده اند، که تمرکز بیشتر بر گروه‌های «تجهیزات پزشکی و دارو، ماشین‌آلات الکتریکی، ماشین‌آلات الکترونیکی، خودرو، کیف و کفش چرم» است. بر همین اساس، امتیازات ویژه ای برای صدور کالاهایی با ارزش افزوده بالا، در نظر گرفته شده است.
به گزارش راه امروز: مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت گفت: بحران کووید ۱۹ شرایط سختی را برای صادرات نسبت به گذشته رقم زد، اما با این حال، عملکرد صادراتی کشور با وجود همه محدودیت ها قابل قبول است. 

میرابوطالب بدری، در ادامه با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت دو سیاست اصلی را  دنبال می کند، افزود: در راستای تمرکز بر صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا، یک تحلیل چند ساله انجام شده که نشان می دهد ارزش یک تن کالای صادراتی کشور در ۲۰ سال گذشته همواره  ۴۰۰ دلار بوده اما با روند چند ساله کالاهایی که ارزش هرتن صادراتی آنها بالای ۲ هزار دلار است، شناسایی شده‌اند، که پس از تحلیل حدود ۱۹۰۰ کالای مختلف، در گروه‌بندی کالاها مشخص شد، تمرکز باید در گروه‌های «تجهیزات پزشکی و دارو، ماشین‌آلات الکتریکی، ماشین‌آلات الکترونیکی، خودرو، کیف و کفش چرم» قرار گیرد. 

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: به منظور افزایش ظرفیت این گروه‌های کالایی در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان، جلساتی با ستادهای نانو، بایو، لیزر و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم  و از سوی دیگر در تلاش هستیم، که تسهیلات، مشوق های صادراتی، سوبسیدها، و بخشودگی ها  برای این گروه از کالاها متمرکز شود.

چراکه به گفته این مقام مسوول دولتی، هر اندازه میزان صادرات این اقلام افزایش یاید، در وهله نخست ارزآوری بیشتری برای کشور به همراه دارد و از سوی دیگر به دلیل پیوندهای پیشین و پسینی که با دیگر صنایع دارد، می توانند، صنایع دیگر را ارتقا دهند.
 
بنابه اظهارات بدری، سیاست دیگر سازمان توسعه تجارت «مدیریت واردات» است. که بررسی شده در بخش های مهم ارزآوری مثل «نفت، گاز پتروشیمی و فولاد» به چه میزان مواد اولیه و واسطه ای مورد نیازشان وارد می شود تا نیاز آنها از طریق تولید داخل و با مشارکت برخی نهادها وتولیدکنندگان مرتفع شود. 

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی، در ادامه توضیح داد: به طور نمونه واردات الکترود گرافیتی در صنعت فولاد و پودر آلومینا در صنعت آلیومینیوم از مهم‌ترین مواد اولیه وارداتی است که به این منظور با دعوت از مدیران عامل شرکت‌ها، چگونگی تامین این مواد از داخل مورد بررسی قرار گرفت و سپس از طریق مذاکره با صندوق نوآوری و شکوفایی، تقاضاهای مدیران این شرکت‌ها جهت داخلی‌سازی مواد و یا تکنولوژی مورد نیاز مطرح شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر