پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 58354
تاریخ انتشار: 15 آبان 1399 18:50
حاشیه های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا/

ترامپ: شمارش آرا را متوقف کنید

رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر خواستار توقف شمارش آرا شد.
به گزارش راه امروز: دقایقی پس از توئیت ترامپ درباره توقف شمارش آرا، «کاملا هریس» معاون بایدن در پیامی در توئیتر تاکید کرد که تک تک آرا باید شمرده شوند.  ترامپ در پیامی دیگری توئیتر نوشت که هر رایی پس از روز انتخابات آمده باشد مورد شمارش قرار نمی‌گیرد!


وضعیت نامشخص ۶ رای الکترال نوادا
جو بایدن هم اکنون با کسب ۵۸۸ هزار و ۲۵۲ رای در ایالت نوادا از دونالد ترامپ پیش افتاده است. نامزد جمهوریخواهان تاکنون ۵۸۰ هزار و ۶۰۵ رای در این ایالت به دست آورده است. به این ترتیب فاصله آرای دو نامزد به ۷ هزار و ۶۴۷ رای کاهش یافته است. این در حالی است که تاکنون ۸۶ درصد کل آرای نوادا شمارش شده است. به نظر می‌رسد که با شمارش ۱۴ درصد باقی‌مانده هر دو نامزد امکان پیروزی در نوادا را دارند. تعداد آرای الکترال جو بایدن در صورت پیروزی در نوادا به ۲۷۰ خواهد رسید و به این ترتیب او رئیسجمهوری آینده خواهد بود.

کاهش اختلاف ترامپ و بایدن در آریزونا به نفع ترامپ
در حالیکه رسانه های آمریکایی پیشتر اعلام کرده بودند که بایدن در ایالت آریزونا پیروز شده حالا براساس اعلام نتایج جدید فاصله ترامپ و بایدن به سود ترامپ کاهش یافته است. درحال حاضر بایدن با فاصله 69 هزار رای جلوتر است اما گمانه زنی ها از این حکایت می کند اگر رشد آرای ترامپ به همین نسبت ادامه داشته باشد ممکن است در این ایالت پیروز شود.

آغاز شکایت‌های ستاد انتخاباتی ترامپ 
ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، در چندین ایالت با ادعای "بی‌نظمی و تخلف" در رای گیری و بدون ارائه مدارکی دعاوی حقوقی را آغاز کرده است. این ستاد همچنین شمارش آرا را در ایالت‌های مهم ویسکانسین، جورجیا، پنسیلوانیا و میشیگان به چالش کشیده است.
همزمان در چندین شهر آمریکا اعتراضاتی اکثرا مسالمت‌آمیز برپا شده، اما در شماری از شهرها از جمله در نیویورک، پورتلند و دنور این اعتراضات به درگیری‌هایی با پلیس منجر شده و دهها نفر هم بازداشت شده‌اند. حامیان ترامپ در پنسیلوانیا از ایالت‌های کلیدی که در حال حاضر با پیشتازی او همراه است با فریادهایی خواستار متوقف شدن شمارش آرا شده‌اند.
تام وولف، فرماندار پنسیلوانیا به رغم درخواست ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ برای توقف شمارش آرای صندوق‌ها، گفته که شمارش آرا در این ایالت "ادامه" خواهد یافت.این ستاد ادعای "سرقت" انتخابات پنسیلوانیا از سوی دموکرات‌ها را مطرح کرده. این ادعاها در حالی مطرح می شود که هیچ گزارشی از تقلب یا بی‌نظمی گزارش نشده است.

در ایالت آریزونا که جو بایدن پیشتاز است، حامیان ترامپ خواستار ادامه شمارش آرا شده اند. ناظران بین‌المللی گفته‌اند که شواهدی از وقوع تقلب در انتخابات وجود ندارد. در همین حال بلندپایه ترین مقام امنیت سایبری در سازمان امنیت ملی آمریکا گفته دولت شواهدی از مداخله خارجی در شمارش آرای انتخابات در دست ندارد.  کریستوفر کربز در بیانیه‌ای گفت که "شواهدی وجود ندارد که یک کشور متخاصم امکان جلوگیری از رای دادن یا تغییر شمارش آرا را پیدا کرده باشد."  سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نتیجه گیری کردند که در سال ۲۰۱۶ روسیه در پشت تلاش‌ها برای کمک انتخاباتی به دونالد ترامپ و شکست هیلاری کلینتون قرار داشت. روسیه این اتهام را رد کرد.

کاهش فاصله بایدن و ترامپ در جورجیا
آمار غیررسمی نشان می‌دهد که با شمارش ۹۸ درصد آراء مأخوذه در ایالت جورجیا، فاصله بایدن و ترامپ به حدود ۲۳ هزار رأی یعنی ۰.۴ درصد کاهش یافته است.در این ایالت فعلا دونالد ترامپ پیش است. جورجیا 16 رای الکترال دارد و اگر بایدن در این ایالت پیروز شود، انتخابات را برده است. 

درخواست ستاد ترامپ برای توقف شمارش آراء در جورجیا
در حالیکه بیش از ۹۰ هزار رأی در ایالت «جورجیا» هنوز شمارش نشده است، ستاد انتخاباتی ترامپ خواستار توقف شمارش آرا در ایالت جورجیا شد.۹۹ درصد آراء در ایالت جورجیا با ۱۶ رأی الکترال شمارش شده است و «دونالد ترامپ» توانسته ۴۹.۶ درصد آراء را به خود اختصاص دهد و «جو بایدن» نامزد دموکرات ۴۹.۱ درصد آراء را به دست آورده است.

واکنش روسیه به نتایج انتخابات آمریکا
سخنگوی کرملین درباره تحولات انتخابات امریکا گفت:  جمع‌بندی نتایج انتخابات و اوضاع کنونی به شیوه‌ای است که نمی‌توان اظهارنظری در این خصوص کرد. در این شرایط، قطعاً ترجیح می‌دهیم صبر کنیم و منتظر بمانیم تا اوضاع تاحدودی مشخص شود و شفافیت‌های بیشتری صورت بگیرد. روسیه همیشه از حامیان دونالد ترامپ بوده است. 

روحانی: دولت بعدی آمریکا تسلیم می‌شود
حسن روحانی، رییس جمهور ایران در واکنش به تحولات انتخابات آمریکا گفت: "نتیجه انتخابات امشب و یا تا فردا مشخص می‌شود برای ما مهم نیست که چه فردی رییس جمهوری آمریکا می‌شود، اما بی‌تردید دولت بعدی این کشور در برابر ملت ایران تسلیم می شود. آمریکایی‌ها راهی ندارند جز اینکه در برابر قانون، مقررات و فشار افکار عمومی و صبر و مقاومت این ملت بزرگ تسلیم شوند"

کمپین ترامپ دمکرات‌ها را به دسیسه در پنسیلوانیا متهم کرد
کمپین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می‌گوید برای متوقف کردن شمارش آرا در پنسیلوانیا شکایتی را طرح کرده است چون "دمکرات ها برای سلب رای و تضعیف آرای جمهوری خواهان درحال دسیسه هستند." این کمپین همچنین از وزیر امور ایالتی پنسیلوانیا که مسئول برگزاری انتخابات است انتقاد کرد که پیش‌تر گفته بود رای گیری در این ایالت روان و راحت انجام شده است.  کارزار ترامپ در بیانیه‌ای گفت که مقام‌های دمکرات این ایالت ناظران انتخابات را واداشته‌اند ۸ متر از محل شمارش آرا فاصله بگیرند که به گفته این کمپین "فضایی برای ناظران باقی نمی‌گذارد تا به وظایف خود عمل کنند."
متیو ویل، مدیر "مرکز تحقیقات فراجناحی پروژه انتخابات" به بی بی سی گفت که او نگران مناقشه در پنسیلوانیاست چون اعضای دیوان عالی پیشتر در مورد شکایتی که حزب جمهوری خواه پنسیلوانیا درباره ضرب الاجل شمردن آرای پستی مطرح کرده بود، به بن بست خوردند.
این پیش از پیوستن قاضی محافظه کار ایمی کنی برت به دیوان عالی بود. ترامپ او را برای پر کردن یک کرسی خالی دیوان بعد از مرگ قاضی لیبرال، روت بیدر گینزبرگ، نامزد کرده بود.  ویل گفت: «فکر می‌کنم این خطر وجود دارد که برخی از این برگه‌های (پستی) رای که روز انتخابات پست شده و تا جمعه نخواهد رسید، کنار گذاشته شود.» کمپین ترامپ همچنین در پنسیلوانیا اعلام پیروزی کرد در حالی که شمارش آرا در این ایالت هنوز کامل نشده و پیروزی هیچ یک از دو نامزد در آن پیش بینی نشده است.

کم‌رنگ‌ شدن امید دموکرات‌ها به اکثریت یافتن در سنا
با پیروزی سوزان کالینز سناتور جمهوری خواه در ایالت مین، امید دموکرات ها به پس گرفتن کنترل مجلس سنای کنگره کمرنگ‌تر شده است. سوزان کالینز موفق شد در یک رقابت فشرده سارا گیدیون از حزب دموکرات را شکست دهد و کرسی خود را در سنا حفظ کند. دموکرات ها خیلی امیدوار بودند که با گرفتن چهار کرسی از جمهوری خواهان کنترل این مجلس را به دست گیرند.

تجمع‌های انتخاباتی در آمریکا
پس از نزدیک شدن جو بایدن به پیروزی طرفداران ترامپ برای توقف شمارش آرای پُستی، در برابر مرکز شمارش آراء در آریزونا و میشیگان تجمع کردند و طبق برخی گزارش‌ها، تلاش کردند به زور وارد این مراکز شوند اما پلیس مانع آنها شد. اداره انتخابات آریزونا اما اعلام کرد کار نیروهای این اداره برای شمارش آراء همچنان ادامه دارد و آنها تا زمان پایان شمارش به کارشان ادامه خواهند داد.

از سوی دیگر درخواست ترامپ برای توقف شمارش آرا و ادعای تقلب از طرف او شماری از مردم آمریکا چهارشنبه شب (بامداد پنجشنبه به وقت تهران) در شهرهای پورتلند، فیلادلفیا، شیکاگو و نیویورک به خیابان‌ها آمدند. معترضان خواستار شمارش تمام آراء انتخابات شدند و علیه نژادپرستی در آمریکا شعار دادند.

آخرین آمار از وضعیت انتخابات کنگره آمریکا
 در انتخابات مجلس سنای آمریکا تا این لحظه ۴۸ دموکرات و ۴۸ جمهوری‌خواه به این نهاد راه پیدا کرده‌اند. در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا اما دموکرات‌ها با ۲۰۴ نماینده در مقایسه با ۱۹۰ نماینده جمهوری‌خواه، پیشتاز هستند.

آخرین وضعیت آراء مردمی
شمارش آراء انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا (۱۳ آبان ماه) نشان می‌دهد که «جو بایدن» تا این لحظه ۷۲ میلیون و ۴۹ هزار و ۳۴۱ رأی مردمی به دست آورده که معادل ۵۰.۴ درصد آراء است و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز تاکنون ۶۸ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۱۵۰ رأی مردمی به دست آورده است که معادل ۴۸ درصد آراء می‌باشد.

وضعیت آراء در ایالات باقیمانده

نوادا با ۶ رأی الکترال شمارش ۷۵ درصد آراء - ترامپ ۴۸.۷ و بایدن ۴۹.۳
 پنسیلوانیا با ۲۰ رأی الکترال با شمارش ۸۹ درصد آراء - ترامپ ۵۰.۷ و بایدن ۴۸.۱
جورجیا با ۱۶ رأی الکترال با شمارش ۹۸ درصد آراء - ترامپ ۴۹.۷ و بایدن ۴۹.1
آلاسکا با ۳ رأی الکترال با شمارش ۵۰ درصد آراء - ترامپ ۶۲.۱ و بایدن ۳۳.۵
کارولینای شمالی با ۱۵ رأی الکترال با شمارش ۹۴ درصد آراء- ترامپ ۵۰.۱ و بایدن ۴۸.۷

وکیل ترامپ: فکر می‌کنید ما احمقیم؟

رودی جولیانی از وقوع تقلب گسترده در شمارش آرای پستی خبر داد و خطاب به بایدن گفت: شما فکر می کنید ما احمقیم؟ شما فکر می کنید ما کودنیم؟ در آرای پستی تقلب شده است. در نوادا، ویسکانسین و میشیگان تخلفاتی در رای گیری و شمارش آرا رخ داده است. فیلادلفیا قبلا هم سابقه تقلب انتخاباتی داشته است. در واقع فیلادلفیا به تقلب‌های انتخاباتی مشهور است
عناوین مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر