شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 55419
تاریخ انتشار: 17 شهريور 1399 23:46
از سوی معاون فنی گمرک مطرح شد

سه پیشنهاد جدید برای کاهش رسوب کالا

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در نامه ای به سرپرست وزارت صمت به ارائه سه پیشنهاد به منظور کاهش اقلام رسوبی در گمرکات پرداخته است.
به گزارش راه امروز:  مهرداد جمال ارونقی درنامه خود عنوان کرده که ترخیص اقلام اظهار شده به گمرک بدون نیاز به اصلاح ثبت سفارش طبق ردیف تعرفه استنباطی به گمرک، مشروط به ثابت بودن شرح تجاری کالا باشد. از این رو، سه پیشنهاد به منظور تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا و به منظور تامین به موقع مواد اولیه واحدهای تولیدی و تامین کالاهای اساسی و ضروری  مطرح کرده است. 

در بند اول این نامه آورده شده که تغییر گروه کالایی درون خود گروه های ۲۱ یا ۲۲ (که هر دو گروه شامل تامین ارز نیمایی باشد) صورت گیرد. در بند دوم تصریح شده که تغییر گروه کالایی، درون خود گروه های ۲۳ تا ۲۶ (که هر چهار گروه کالایی شامل تامین ارز از محل صادرات باشند) صورت گیرد. مانند گروه کالای اظهاری ۲۳ و گروه کالای استنباطی گمرک نیز همان ۲۳ باشد همچنین در بند سوم تاکید شده که تغییر گروه کالایی صرف در جهت کاهشی باشد، مثلا از ۲۵ به ۲۴ یا از ۲۳ به ۲۲ و...؛ همچنین ادامه انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا بدون نیاز به اصلاح ثبت سفارش و فرآیندهای بعدی آن امکان پذیر باشد. قطعا پذیرش پیشنهادات فوق از ایستایی غیرمعمول برای اصلاح یا ویرایش ثبت سفارش کاسته و اثر چشم گیری در کاهش زمان ترخیص کالا خواهد گذاشت.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران همچنین  در نامه دیگری خطاب به سرپرست وزارت صمت آورده است: نظر به اینکه گمرک ایران در راستای سیاست های اتخاذ شده در این خصوص، مطالبه ثبت سفارش معتبر از نظر زمانی را برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای مشمول گروه یک کالایی ضروری نمی داند، با این وجود با توجه به اینکه ترخیص اقلام مشمول گروه یکم کالایی مشمول اخذ و ارائه مجوزهای قانونی مختلف بوده و سازمان های متولی صدور مجوز های قانونی، در هنگام بررسی موضوع جهت صدور مجوز های مربوطه، ثبت سفارش معتبر از نظر زمانی مطالبه کنند که این امر تسهیلات ارائه شده در این زمینه را تحت الشعاع قرار دهد، مستدعی است که در راستای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای اساسی و ضروری و حتی مواد اولیه واحدهای تولیدی و جلوگیری از بوروکراسی زائد اداری و ایستایی های به وجود آمده، در صورت صلاحدید دستور صادر شود که مراتب به کلیه سازمان های همجوار جهت اقدام لازم و پذیرش موضوع ابلاغ شود.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر