يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 4648
تاریخ انتشار: 13 مهر 1392 07:53

 به گزارش راه مردم، سفر روحانی به نیویورک واکنش‌های مختلفی به‌همراه داشت. از موافقانی که رویکرد دولت تدبیر و امید را راهگشای مشکلات کشور می‌دانند، تا آنهایی که شکل دیپلماسی رییس‌جمهوری را مطابق با ارزش‌های جمهوری اسلامی نمی‌دانند. در این میان اما برخی منتظر انعکاس رویکرد تازه سیاست خارجی در خطبه‌های ائمه جمعه به‌عنوان یکی از تریبون‌های رسمی و تاثیرگذارکشور بودند؛ تریبونی که در نخستین هفته پس از بازگشت روحانی از سفر پرحاشیه «نیویورک»، ایرادی جدی بر روند دیپلماسی رییس‌جمهوری از آن به گوش نرسید. البته برخی از ائمه جمعه نسبت به «ضرورت بی‌اعتمادی به آمریکا» هشدار مستقیم و غیرمستقیم دادند. دیروز اولین نماز جمعه پس از بازگشت حسن روحانی از نیویورک اقامه شد. سفری با رویکردی جدید و اتفاقاتی تازه؛ از استقبال جهان از رییس‌جمهوری ایران گرفته تا شکستن تابوی مذاکره با آمریکا که اوج آن در تماس تلفنی روحانی و اوباما بود. تغییر رویکردی که دیروز نمود آن را می‌شد در جملات خطیبان نماز جمعه جست‌وجو کرد. البته عبور کمرنگ از شعار مرگ بر آمریکا هم از نوع خود جالب توجه بود. چنان که محمدحسین صفارهرندی وزیر سابق ارشاد اسلامی که دیروز سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود پس از سر داده شدن شعار «مرگ بر آمریکا» از سوی برخی حاظران گفت: «مگر من شعار دادم که شما جواب من را می‌دهید؟» هرچند وی بلافاصله پس از اعتراض به شعار‌دهندگان گفت: «این خشم به واسطه خاطرات گذشته این مردم است و این می‌تواند پیام ما باشد.»  اما ساعاتی بعد صفارهرندی به فارس گفت: وقتی از نماز جمعه برگشتم انعکاس مطلبی را که خطاب به نمازگزاران و مردم گفته بودم مشاهده کردم؛ متاسفانه یکی از خبرگزاری‌ها، به‌گونه‌ای متضاد با آنچه  واقع شده بود، خبر را انعکاس داده یا برداشت نادرست بازتاب‌دهنده خبر، به چنین چیزی دامن زده است. این عضو‌مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام تصریح ‌کرد: یکی از رسانه‌ها برای خبر سخنرانی بنده تیتری زده بود که عنوانش «اولین واکنش‌ها به شعار مرگ بر آمریکا در نماز جمعه تهران» بود.   ماجرا از این قرار است که من با استناد به این اقدام خودجوش مردم، گفتم بنده شما را دعوت به شعار نکردم بلکه این شعار متاثر از خاطرات تلخی است که از گذشته نسبت به آمریکا دارید. وی بر همین اساس گفت: حتما می‌توان منتظر بود در 13آبان امسال شعارهای مردم طنین بالاتری نسبت به گذشته داشته باشد و این کاملا متاثر از رفتاری خواهد بود که احیانا آمریکایی‌ها در روزهای آینده در خلال پیشرفت مذاکرات از خود نشان می‌دهند.

همچنین برخی از نمازگزاران پس از اتمام نماز در تهران با آتش‌زدن پرچم آمریکا و پاره‌کردن عکس اوباما اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های این کشور نشان دادند.
در ادامه واکنش‌های ائمه‌جمعه در سراسر کشور نسبت به سفر رییس‌جمهوری به نیویورک را می‌خوانید.
امام‌جمعه گرگان: دیپلماسی ایران هوشمندانه بود
آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی: دیپلماسی هیات ایرانی در نیویورک به‌ویژه شخص رییس‌جمهوری، هوشمندانه بود... شب قبل از سخنرانی رییس‌جمهوری از کاخ سفید تماسی گرفته شد که تقاضای ملاقات اوباما با روحانی بیان شد، اما دکتر روحانی این تقاضا را با زبانی هوشمندانه و دیپلماسی خاص رد کردند و این درست بود... در تماس تلفنی اوباما با روحانی، رییس‌جمهوری گفتند که مذاکرات ۱+5 باید سرعت پیدا کند و تاکید کردند که هرگونه فعالیت در عرصه خارجی بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت خواهد بود و این همان نرمش قهرمانانه است که از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شد.
امام‌جمعه بندرعباس: اثبات مهرورزی ایران از برکات سفر رییس‌جمهوری به آمریکا
آیت‌الله نعیم‌آبادی: سفر اخیر رییس‌جمهوری کشورمان به آمریکا دارای نکات مثبت بسیاری بود که اثبات چهره مهرورزی و دوستی جمهوری اسلامی ایران در صحنه جهانی از بزرگ‌ترین برکات این سفر بود.
امام‌جمعه شهرکرد: آمریکا فریبکار است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین نکونام: امام(ره) سازش نکردند تا عزت اسلام حفظ شود زیرا می‌دانستند قطع رابطه با آمریکا به نفع کشور است. مقام‌معظم‌رهبری هم چنین تفکری را دنبال می‌کنند زیرا می‌دانند آمریکا فریبکار است.
امام‌جمعه قم: نباید احساس کنیم، چیزی به دست نیامده است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی‌بوشهری: دولتمردان آمریکایی با دوری از رفتار منافقانه، قدر فرصت استثنایی به‌دست‌آمده را بدانند و ملت نباید احساس کند که چیزی به دست نیامده است.
خطیب جمعه خرم‌آباد: مواضع رییس‌جمهوری در چارچوب راهبردهای نظام بود
حجت‌الاسلام متقی‌نیا: مواضع رییس‌جمهوری در سازمان ملل هوشمندانه ودر چارچوب راهبردهای نظام بود... مواضع رییس‌جمهوری به تبعیت از فرمایش‌های رهبری، اقتدار و صلابت ملت ایران را به رخ جهانیان کشید.
امام‌جمعه موقت تهران: آمریکا صدق گفتار خود را ثابت کند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم صدیقی: ما منتظر صدق گفتار دولتمردان آمریکا درعمل هستیم... در فضای جدیدی که پس از انتخابات به وجود آمد و دولتی با شعار تدبیر و امید وارد میدان شد افکار عمومی داخلی و خارجی امیدوارند با سرپنجه تدبیر، تحریم‌های ظالمانه از ملت قهرمان ایران برداشته شود... بعد از انتشار خبر گفت‌وگوی تلفنی اوباما با آقای روحانی، آمریکا بی‌صداقتی خود را آشکار کرد.
امام‌جمعه رشت: روحانی عزت ایران را به نمایش گذاشت
آیت‌الله زین‌العابدین قربانی: سخنان رییس‌جمهوری در سازمان ملل متحد عزت، حکمت و قدرت ایران اسلامی را در جهان به نمایش گذاشت.
امام‌جمعه ساری: مذاکره با آمریکا جرم نیست
آیت‌الله نورالله طبرسی: سخنان رییس‌جمهوری اسلامی ایران، اوباما را وادار کرد که بگوید آمریکا در صدد تغییر در ایران نیست که این جمله به معنای پذیرفتن استحکام و قدرت جمهوری اسلامی ایران است. امام‌جمعه ساری گفت: مذاکره با آمریکا جرم نیست و دلیل بر تسلیم نیز نمی‌باشد، اما مذاکره برد - برد مهم است.
خطیب‌جمعه زاهدان: سخنان روحانی دنیا را تحت‌تاثیر قرار داد
حجت‌الاسلام احمد راهداری: سخنان رییس‌جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل دنیا را تحت‌تاثیر قرار داد.
امام‌جمعه مشهد: آمریکا در هر شرایطی دشمن است
آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی: رهبر فرزانه انقلاب در مورد نرمش قهرمانانه دو شرط را مد نظر داشتند، نخست آنکه دشمن را شناخته و دوم اینکه از سیاستگذاری دشمن فهم لازم را داشته باشیم... گفت‌وگوی رییس‌جمهوری آمریکا با رییس‌جمهورکشورمان و بعد از آن تهدید ایران توسط اوباما در دیدار با نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که آمریکا در هر شرایطی دشمن است.
امام‌جمعه کیش: مواضع رییس‌جمهوری خط بطلان بر سیاست ایران هراسی بود
حجت‌الاسلام علی یوسف‌پور: مواضع رییس‌جمهوری خط بطلانی بر سیاست‌های دشمنان در زمینه ایران‌هراسی بود... لحن مقام‌های آمریکایی پس از سفر رییس‌جمهوری به نیویورک تغییرکرد... امروز مقاومت ملت ایران و دیپلماسی موفق کشور، مواضع بر حق کشورمان را در انظار جهانی به اثبات رسانده است.
امام‌جمعه اردبیل: غربی‌ها به‌شدت به مذاکره با ایران نیاز دارند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن عاملی: پنج‌بار تلاش آمریکا برای تماس مستقیم روسای جمهوری ایران و آمریکا و پافشاری متعدد آنان برای دیدار با هیات ایرانی در استانبول و دستور مستقیم رییس‌جمهوری آمریکا به وزیر خارجه این کشور برای مذاکره با مقام‌های اروپایی به منظور برقراری ارتباط با ایران از جمله اقدام‌های
غربی‌هاست که از نیاز شدید آنان برای انجام مذاکره با ایران حکایت دارد.


منبع: شرق

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر