يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 46389
تاریخ انتشار: 02 اسفند 1397 08:17
انتخابات اتاق‌های بازرگانی هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و دارندگان کارت عضویت و کارت بازرگانی با شرکت در مهم‌ترین انتخابات بخش خصوصی، نمایندگان خود را برای نهمین دوره راهی پارلمان اقتصاد کشور می‌کنند. جزئیات اطلاعات انجمن نظارت نشان می‌دهد که بالاترین تعداد داوطلبان در سه اتاق تهران، مشهد و اصفهان ثبت شده است.
به گزارش راه امروز: لیست نهایی افراد تایید صلاحیت شده برای انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور اعلام شد. انجمن نظارت بر انتخابات دوره نهم اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور روز گذشته به تفکیک ۳۳ اتاق بازرگانی، این فهرست را منتشر کرد. انتخابات اتاق بازرگانی هر چهارسال یک‌بار برگزار می‌شود و اعضای اتاق‌های بازرگانی با شرکت در مهم‌ترین انتخابات بخش خصوصی به مدت چهارسال، نمایندگان خود را راهی پارلمان اقتصاد کشور می‌کنند. از این رو به اعتقاد صاحبان کسب و کار، مشارکت بیشتر بخش خصوصی در این انتخابات می‌تواند موجب افزایش اعتبار بخشی به اتاق بازرگانی شود. مطابق لیست اعلامی از سوی انجمن نظارت بر انتخابات دوره نهم اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور بالاترین میزان تایید صلاحیت‌ها مربوط به سه اتاق تهران، مشهد و اصفهان است. تعداد کاندیداها در اتاق تهران ۱۷۵، در اتاق مشهد ۷۴ نفر و در اتاق اصفهان ۵۸ نفر است.

در ادوار گذشته بیشترین و جنجالی‌ترین رقابت‌های انتخاباتی مربوط به اتاق بازرگانی تهران بوده است. حضور ائتلاف‌های مختلف گواه این ادعاست. اتاق بازرگانی تهران دارای بیشترین کرسی در اتاق بازرگانی ایران است. از این رو فضای رقابت در تهران متفاوت از س ایر اتاق‌هاست. پس از پایان ثبت‌نام‌ها اعلام شد که ۱۸۲ نفر برای کاندیداتوری در اتاق بازرگانی تهران ثبت نام کرده‌اند. اما لیست نهایی افراد تایید صلاحیت شده حکایت از حضور ۱۷۵ کاندیدا در این دوره از انتخابات دارد. از تعداد افراد تایید صلاحیت شده در اتاق بازرگانی تهران، ۸۸ نفر در بخش بازرگانی تایید صلاحیت شده‌اند که برای به دست آوردن ۱۶ کرسی در این اتاق با یکدیگر رقابت خواهند کرد. بنابراین از حدود هر ۶ نفر، یک نفر می‌تواند کرسی بازرگانی اتاق تهران را به دست آورد. در بخش صنعت نیز ۵۶ نفر تایید صلاحیت شده‌اند. این تعداد افراد نیز برای به دست آوردن ۱۴ کرسی اتاق تهران رقابت می‌کنند. بنابراین در این بخش نیز به ازای هر ۴ نفر، یک نفر راهی پارلمان اقتصاد کشور می‌شود. در بخش کشاورزی نیز ۲۳ نفر توانسته‌اند تایید صلاحیت بگیرند که برای کسب ۶ صندلی از اتاق بازرگانی پایتخت وارد میدان رقابت می‌شوند. بنابراین از حدود هر ۴ نفر، یک نفر از این گروه، وارد اتاق تهران می‌شود. در بخش معدن نیز ۸ نفر برای به دست آوردن ۴ کرسی به رقابت می‌پردازند که به ازای هر ۲ نفر، یک نفر می‌تواند در پارلمان بخش خصوصی پایتخت حضور یابد.
فضای رقابت در اتاق‌های شهرستان
در اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها، فضای آرام‌تری بر انتخابات حاکم است اما لابی‌های انتخاباتی در همه شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد. تمامی اتاق‌های شهرستان‌ها باید دارای ۱۵ عضو هیات نمایندگان باشند. به عبارتی کاندیداهای تایید صلاحیت شده در سایر اتاق‌ها برای کسب ۱۵ کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند. هیات‌رئیسه تمامی اتاق‌ها ۵ نفر است. اما موضوع دیگری که درمورد تمام اتاق‌های بازرگانی به‌جز اتاق تهران مطرح است،‌تعداد کرسی‌هایی است که هر اتاق می‌تواند در اتاق ایران به‌دست آورد. اتاق بازرگانی تهران بیشترین کرسی اتاق ایران را در اختیار دارد.
این اتاق ۴۰ کرسی را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که سایر اتاق‌ها نسبت به اعضای آن اتاق می‌توانند دارای کرسی در اتاق ایران باشند. اعضای اتاق‌ها را دارندگان کارت‌های عضویت و بازرگانی حقیقی و حقوقی تشکیل می‌دهند. بر اساس ضوابط، تا ۱۵۰ نفر عضو، یک کرسی به آن اتاق در پارلمان اقتصاد کشور داده می‌شود. اما چنانچه تعداد اعضای یک اتاق بالاتر از ۱۵۰ نفر باشد، به ازای هر ۱۰۰ نفر یک کرسی به آن اتاق در پارلمان بخش خصوصی کشور تعلق می‌گیرد.
به‌عنوان مثال چنانچه اتاقی ۸۰۰ عضو داشته باشد، ۸ کرسی در اتاق ایران را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین هر اتاق می‌تواند از حداقل یک تا حداکثر ۱۵ کرسی را به خود اختصاص دهد. اما سهم کرسی هر اتاق در پارلمان بخش خصوصی ثابت نیست چراکه در طول چهارسال امکان دارد به تعداد اعضای اتاق‌ها افزوده شده باشد و آن اتاق بتواند سهم بیشتری را از کرسی‌های اتاق ایران در اختیار گیرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر