دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 4582
تاریخ انتشار: 10 مهر 1392 21:43
«جان بولتون» سفیر سابق آمریکا که به اتخاذ مواضع جنگ‌طلبانه شهره است، با انتشار یادداشتی در روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» به شدت از «باراک اوباما» به دلیل تلاش برای نزدیک شدن به ایران انتقاد کرده و نوشته است «روحانی اوباما را بازی می‌دهد».

به گزارش راه مردم : بولتون در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه ماه گذشته بدترین ماه ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» بوده، نوشته است: رئیس‌جمهور اوباما بعد از بالا آوردن آن افتضاح دیپلماتیک و سیاسی در قضیه سوریه، هفته گذشته هم تلاشی را برای «پیشرفت» در موضوع ایران به راه انداخت که حتی از قضیه سوریه هم برای منافع ملی آمریکا خطرناک‌تر بود. همان‌طور که «ولادیمیر پوتین» در قضیه سوریه آقای اوباما را بازی داد، «حسن روحانی» هم همین ابتدای کار در پاسخ به تلاش جنون‌آمیز کاخ سفید برای دست دادن با وی، او را تحقیر کرد.
«جان بولتون» در ادامه دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا را نیز دیداری تبلیغاتی توصیف کرده است. وی همچنین نوشته است «اوباما با اشتیاق و آرام آرام در حال وارد شدن به جریان تبلیغاتی است که روحانی» به راه انداخته است.
وی در ادامه با بیان اینکه غرب به اشتباه متوجه نشده است که روی کار آمدن روحانی یک «تغییر سیاست ظاهری» از جانب ایران بوده، نوشته است روحانی به خوبی می‌داند طرف غربی می‌خواهد چه چیزی بشنود و از همین راه هم چند سال قبل زمانی که مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را بر عهده داشت، توانست با دادن برخی امتیازات «زمان و اعتبار لازم برای ایران جهت فائق آمدن بر مسائل فنی در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای» را برای ایران به ارمغان بیاورد.
سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، همچنین به شدت از «مجموعه شکست‌های اوباما در عرصه سیاست خارجی» و به خصوص سیاست وی در قبال سوریه انتقاد کرده و نوشته است که او نمی‌داند این موضوع «چه جراحت عمیقی» به اعتبارش وارد کرده است.
وی در مورد شکست‌های اوباما در مورد سوریه می‌نویسد: اوباما در طول یکسال گذشته نتوانست به هدف تعیین‌شده خود برای سرنگونی «بشار اسد» عمل کند، نتوانست اسد را متقاعد کند که خط قرمزش علیه تسلیحات شیمیایی جدی است، نتوانست پاسخی به عبور از خط قرمز بدهد، به جز اقلیتی کوچک در مجلس نمایندگان نتوانست هیچ حمایتی از مواضع خود جلب کند، و نتوانست موضوع تسلیحات شیمیایی سوریه را حل کند و فقط آن را طولانی‌تر کرد.
بولتون با اشاره به اینکه اوباما تاکنون به هیچ‌یک از تهدیدهای خود عمل نکرده، نوشته است حکومت ایران می‌داند «جمله تبلیغاتی «همه گزینه‌ها روی میز است» اوباما، هیچ وزن عملی‌ای ندارد.
وی می‌افزاید: راهبرد آقای روحانی روشن است: آرام کردن فضای لفاظی علیه برنامه هسته ای، دادن امتیازات موقت و نمایشی نظیر صدور مجوز بازرسی از مراکزی هسته‌ای از پیش اعلام شده، و در مقابل دریافت مجوز از غرب برای غنی‌سازی در سطح فعالیت رآکتورها. به محض اینکه این هدف محقق شد، راه برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و مقاصد تهران باز می‌شود.
بولتون با اشاره به اینکه ایران در ادامه برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها را از جامعه بین‌الملل طلب می‌کند، نوشته دیپلمات‌های غربی نیز با بیان اینکه برداشته شدن تحریم‌های جزئی مشکلی ایجاد نمی‌کند، به این خواسته تن خواهند داد، اما روحانی به خوبی می‌داند که بازگشت تحریم‌های برداشته شده، بسیار دشوار و شاید هم غیرممکن است و به بهانه‌ای جدی نیاز دارد.
وی همچنین مدعی شده است که ایران از مذاکرات استفاده می‌کند تا به برنامه هسته‌ای و موشکی خود در محل‌های اعلام‌نشده ادامه دهد و اوباما نیز با به کار بردن عبارت «روند دیپلماتیک در جریان است»، اسرائیل را از حمله پیش‌دستانه به تاسیسات هسته‌ای ایران بازمی‌دارد.
بولتون در پایان نوشته است: حتی «هملت» هم فهمید که «ممکن است یک نفر لبخند بزند، اما انسان ناکسی باشد». ممکن است رئیس‌جمهور اوباما هم یک روز به این موضوع پی ببرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر