دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 41591
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1396 12:09
ايرنا: دادستان تهران مطالبه جدي مردم از دستگاه قضائي مبني بر برگزاري محاکمه سريع و علني آشوبگران خيابان پاسداران را انتظاري بجا دانست و گفت: پرونده‌هاي اين دسته از متهمان به‌زودي پايان مي‌يابد.

ايرنا: دادستان تهران مطالبه جدي مردم از دستگاه قضائي مبني بر برگزاري محاکمه سريع و علني آشوبگران خيابان پاسداران را انتظاري بجا دانست و گفت: پرونده‌هاي اين دسته از متهمان به‌زودي پايان مي‌يابد. عباس جعفري دولت‌آبادي در بيست‌ونهمين جلسه شوراي معاونان دادسراي تهران درباره موضوع آشوب‌هاي منطقه پاسداران تهران افزود: ريشه اين آشوب‌ها به گذشته و دو اتفاق قبلي شامل تجمع گروهي از يکي فرقه خاص مقابل زندان اوين و اجتماع آنها در منطقه پاسداران بازمي‌گردد که تجمع مقابل اوين با آشوب‌هاي دي‌ماه امسال تلاقي زماني داشت. او ادامه داد: با تدبير وزارت کشور و همکاري نهادهاي امنيتي و پليس با عوامل دو حادثه قبلي مدارا شد و با توجه به هم‌زماني اين اتفاقات با سالروز پيروزي انقلاب، تدبير بر اين بود که تا حد امکان درگيري رخ ندهد، اما اين برخورد همراه با مدارا موجب افزايش جسارت افرادي شد. دادستان تهران درباره علت درگيري آشوبگران منطقه پاسداران با پليس، به دستگيري يکي از اين افراد توسط پليس اشاره کرد که بهانه‌اي براي تجمع آنان در منطقه و ارتکاب برخي جرائم و جنايات ازجمله شهادت سه مأمور نيروي انتظامي شد و دراين‌باره گفت: رويکرد ابتدايي پليس در مقابل اين افراد مدارا بود؛ چون پليس قدرت مقابله را داشت؛ لذا پس از تصميم شوراي تأمين بر برخورد با اقدامات مجرمانه اين افراد، ظرف زمان کمي متهمان دستگير شدند. او با اشاره به اقدامات دادسراي تهران درمورد آشوب‌های  منطقه پاسداران و ضمن تشکر از مددي و امين‌ ناصري دو نفر از معاونان دادسراي تهران به لحاظ حضور در صحنه و مديريت وضعيت، عملکرد دادستاني در مديريت اين حادثه را تجربه‌اي مفيد خواند که براي رويدادهاي مشابه قابل بهره‌برداري است. جعفري دولت‌آبادي گفت: حجم ناامني حاصل از اين حادثه، برخورد قاطع و سريع دادستاني را مي‌طلبيد و لذا فرداي آن روز هفت معاون دادستان و ٣٠ قاضي بسيج شدند که تحقيق از کليه متهمان و تعيين تکليف آنها را در همان روز به دنبال داشت.
انجام تحقيقات از متهمان
دادستان تهران با اشاره به برگزاري جلسات متعدد با پليس و نهادهاي امنيتي و همچنين پيگيري‌هاي دادستاني تهران براي سرعت‌بخشيدن به تحقيقات، درباره نتيجه اين پيگيري‌ها گفت: تحقيقات پليس ظرف روزهاي اخير به پايان رسيده و وزارت اطلاعات نيز در حال انجام تحقيقات تکميلي است. جعفري دولت‌آبادي اقدام ديگر دادستاني تهران در مديريت پرونده ناآرامي‌های پاسداران را حضور يکي از معاونان خود در بيمارستان‌هاي اطراف به منظور شناسايي مجروحان حادثه اعم از مردم عادي، مأموران و متهمان اعلام کرد و افزود: اين اقدام موجب شد رقم دقيقي از مجروحان حادثه و وضعيت آنها به دست آيد.
اعلام شکايت مالکان منازل منطقه پاسداران
دادستان تهران همچنين از اعزام يکي از معاونان دادسرا به منطقه پاسداران براي ارزيابي ميزان خسارات وارده به مردمي که آشوبگران در جريان تعقيب پليس و پيش از آن به منازل آنها وارد شده بودند، خبر داد که منتهي به ارائه شکوائيه از سوي برخي مالکان منازل به دادستاني تهران شد. جعفري‌دولت‌آبادي از ديگر اقدامات دادسرا دراين‌خصوص را بازديدهاي مکرر قضات ناظر از زندان عنوان و اظهار کرد: شب اول حادثه، سه نفر از سرپرستان دواير نظارت تا ساعت سه‌ونيم نيمه‌شب با متهمان ملاقات کردند. روز پنجشنبه (٣/١٢/١٣٩٦) دادستان تهران در زندان حضور يافت و پس از آن نيز بازديد قضات ناظر از متهمان به طور منظم انجام مي‌شود؛ ضمن اينکه در جهت حفظ حقوق متهمان به تمام خانواده‌ها اطلاع‌رساني شده و مساعدت‌هاي لازم به متهمان مورد توجه قرار گرفته است. او مطالبه جدي مردم از دستگاه قضائي درباره متهمان پرونده آشوب در منطقه پاسداران را محاکمه سريع و علني متهمان دانست و اين مطالبه را از آن جهت که عده‌اي جرئت يافته‌اند در پايتخت به مردم و مأموران حمله کنند، انتظاري بجا دانست و افزود: البته چنين جسارتي ناشي از ضعف دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي نبوده، بلکه ريشه در تصميم شوراي تأمين دائر بر جلوگيري از درگيري داشته است؛ اما آنجا که به ارتکاب جنايت تبديل ‌شد، برخورد جدي ضرورت يافت. دادستان تهران با اظهار اميدواري مبني بر اينکه تحقيقات پرونده‌هاي اين دسته از متهمان به‌زودي پايان يابد، از معاونان دادسرا خواست در اين رابطه به قضات دادسراي شهيد مقدس مساعدت کنند تا پرونده‌هاي معد محاکمه به دادگاه ارسال شود. جعفري‌دولت‌آبادي وجود امنيت براي مردم را به‌مثابه هوا حياتي دانست و تسريع در محاکمه را زمينه‌ساز بازگشت امنيت به شمار آورد و ضمن تشکر از «محمد شهرياري»، سرپرست دادسراي جنايي که در اقدامي جهادي ظرف ٤٨ ساعت تحقيقات پرونده شهادت مأموران ناجا در کلانتري پاسداران را به سرانجام رساند و پرونده را با صدور کيفرخواست به دادگاه ارسال کرده است، گفت: تحقيقات دادستاني تعطيل‌بردار نيست و بايد بسيجي‌وار خدمت کرد و معاوناني که اين‌گونه جهادي کار مي‌کنند قابل قدرداني هستند. دادستان تهران با اشاره به برنامه‌ريزي دادسراي تهران از ارسال حداقل ٢٠ پرونده اتهامي به دادگاه ظرف ١٠ روز آينده خبر داد و با اعلام اينکه دادستاني در مقابل آزمون بزرگي قرار گرفته است و اگرچه آشوب‌هاي فتنه سال ١٣٨٨ را پشت سر گذاشته‌ايم؛ اما در اين حد نبود که منطقه‌اي از شهر به ناامني کشيده شود و به مأموران ناجا به طرز وحشيانه‌اي حمله شود، افزود: سرعت و قاطعيت در برنامه کاري دادستاني است و در عين حال معتقد به رعايت حقوق متهمان هستيم؛ اگرچه که  مرتکب جنايت شده‌اند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر