دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 4082
تاریخ انتشار: 01 مهر 1392 13:38
به گزارش خبرنگار راه مردم، محمدرضا نعمت زاده در مراسم افتتاح بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف ایران گفت: فرش تاریخ و جغرافیای  ایران است از آن جهت که گذشتگان و پدران ما هم  در این صنعت فعالیت داشته اند و صنعت فرش با مرزو بوم  کشورمان عجین گشته است به طوری که هر  روستای در این سرزمین برای خود طرح، ایده و خلاقیتی متفاوت دارد.

وی در ادامه با انتقاد از استاندارد سازی صنعت فرش اظهار داشت:  من با استانداردسازی فرش مخالفم زیرا هنر و هنرمند را نمی توان به صورت استاندارد و در چارچوب مشخصی قرار داد گر استانداردسازي در اين حوزه صورت گيرد بايد در اجزاي فرش دستبافت سوق دهد در غير اين صورت به هيچ وجه نمي شود قالي و قاليچه ايراني را استاندارد کرد.آنهايي که استانداردسازي فرش را اجرا کردند با مشکلاتي روبرو شدند که نمونه آن بلوک شرق بود که با اعمال اين اشتباه سعي کرد استاندارد را در فرش ايجاد کند.

نعمت زاده با اشاره به برگزاري کنفرانس پتروشيمي که چند سال پيش در کشور انجام شد اظهار داشت: در اين کنفرانس سخنران امريکايي با مشاهده فرشي که زير تريبون انداخته شده بود گفت: دولت امريکا به مردم خود جفا مي کند که نمي گذارد اين محصول زيباي ايراني وارد خانه هاي ملت امريکا شود.

وي اضافه کرد: اميدواريم که براساس تلاش هاي در دست انجام با کاهش تحريم ها بتوانيم ضمن صادرات فرش دستبافت ايران مردم دنيا را با اين هنر اصيل ايراني آشنا کنيم.

وزير به تصميم دولت مبني بر چگونگي هزينه کردن ارز حاصل از صادرات که در دولت گذشته تصميماتي در آن خصوص گرفته شد اشاره کرد و گفت: اين تصميم به نظر من نامناسب است و حتي ستاد تدابير ويژه نيز نامه  هايي در اين خصوص ارسال کرده ولي سازمان امور مالياتي اين تصميم را ابلاغ کرده است و  بايد مقررات اضافي و موانع صادراتي در حوزه فرش دستباف ايران از ميان برداشته شود.

نعمت‌زاده افزود: فرش بخشی از درآمد و صادرات ایران را تشکیل داده است اما متاسفانه در پنج ماهه امسال کاهش صادرات داشته‌ایم. در این راستا به دنبال لغو دریافت مالیات‌های صادراتی هستیم و درحال حاضر بیشتر کار وزارتخانه معطوف به مقررات زدایی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  در پایان افزود:‌ امیدواریم در برنامه‌ریزی 100 روزه این موانع برطرف شود.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر