دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 40210
تاریخ انتشار: 07 آبان 1396 16:39
در پی برگزاری همه‌پرسی اخیر کردستان عراق و افزایش اختلافات میان احزاب کُردی، اکنون مسعود بارزانی نه تنها منصب ریاست اقلیم را از دست داده بلکه "اختیارات" او نیز سلب می‌شود.
در پی برگزاری همه‌پرسی اخیر کردستان عراق و افزایش اختلافات میان احزاب کُردی، اکنون مسعود بارزانی نه تنها منصب ریاست اقلیم را از دست داده بلکه "اختیارات" او نیز سلب می‌شود. 

به گزارش فرارو، به نقل از العربیه، پارلمان کردستان عراق، امروز جلسه‌ای برای بررسی توزیع اختیارات منصب ریاست اقلیم کردستان و اعطای این اختیارات به قوای مقننه، مجریه و قضائیه برگزار می‌کند.

منابعی از درون پارلمان اقلیم گفته‌اند جنبش تغییر و جماعت اسلامی که در جلسات گذشته پارلمان را تحریم کرده بودند، امروز در این جلسه شرکت خواهند کرد. این دو گروه مخالف سیاست‌های بارزانی هستند. چند روز پیش، جنبش تغییر خواهان برکناری بارزانی و انحلال منصب ریاست اقلیم شد. 

یک منبع "آگاه" اعلام کرده که جعفر ایمینکی، معاون رئیس پارلمان اقلیم، پیام رئیس اقلیم را قرائت خواهد کرد.

خبرها حاکی از آن است که این پیام حاوی متن استعفای بارزانی است. این در حالی است که امید خوشناو، رئیس فراکسیون حزب دموکراتیک خبر استعفای بارزانی را تکذیب کرد. خوشناو افزود در این جلسه مسئله توزیع اختیارات رئیس اقلیم و اعطای این اختیارات به پارلمان، دولت و شورای قضاوت بحث خواهد شد. 

دوره ریاست بارزانی بر اقلیم کردستان در اواخر ماه اکتبر به پایان می‌رسد. منابع کردی اعلام کردند که بارزانی برای تمدید یا کاندیداتوری مجدد اقدام نخواهد کرد.

پارلمان عراق برای برگزاری انتخابات در اقلیم در اول ژولای 2018 آماده می‌شود.

شبکه العربیه به نقل از منابع پارلمانی کُردی نوشته که در جلسه امروز، پارلمان اقلیم، ممکن است منصب ریاست این اقلیم را منحل کند. 

بارزانی از سال 2007 تاکنون رئیس اقلیم کردستان است. در سال 2013 به دلیل هجوم داعش، ریاست بارزانی تمدید شد. او در 25 سپتامبر گذشته علیرغم هشدارهای منطقه‌ای و بین المللی بر برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق اصرار کرد. این امر باعث افزایش اختلافات میان کُردها شد. علاوه بر این باعث از دست دادن مناطقی شد که اخیرا آن ها را تصرف کرده بودند.

برچسب ها: بارزانی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر