شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 3914
تاریخ انتشار: 27 شهريور 1392 23:45
حاشیه نگاری شبکه ایران از مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علامه طباطبایی

توفیقی وزیر خوانده شد/سلیمی معارفه شد/شریعتی نیامد که تودیع شود

در حالی که در سالن اجتماعات جایی برای سوزن انداختن نبود و استاد و دانشجو و خبرنگار همگی سر پا ایستاده بودند، با نهایت ادای احترامی که -شایسته دست اندر کاران دولت تدبیر و امید و اعتدال است- دکتر صدر الدین شریعتی با تمامی حاشیه هایش با اینکه در جلسه حضور نیافته بود، تودیع و دکتر حسین سلیمی با برق چشمان دانشجویانی که انگار جانی دوباره گرفته بودند، معارفه شد .سرپرست وزارت علوم در این مراسم گفت:‌ مدیریت سیاسی در دانشگاه‌ها، مدیریتی شکست خورده است.

به گزارش راه مردم، مراسم معارفه سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی در غیاب شریعتی رییس سابق این دانشگاه علی‌رغم دعوتی که از وی شده بود، برگزار شد. م سرپرست وزارت علوم، سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی، کواکبیان و جمعی از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم که از ساعت 14:30 امروز (چهارشنبه 27 شهریور ماه) در دانشگاه حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد،حضور داشتند.

 


در ابتدای مراسم محمدرضا ضیایی بیگدل، یکی از اساتید بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی ضمن ابراز خوشحالی از انتصاب سرپرست جدید دانشگاه علامه، گفت: در دوره آقای شریعتی من به اجبار مفتخر به بازنشستگی و قطع تدریس شدم و مرا به دانشگاه که خانه دومم بود راه ندادند.با برخوردی که با من شد ، شاید قضاوت من در مورد دکتر شریعتی عادلانه و منصفانه نباشد، اما اجازه از شما می پرسم : آیا مدیریت آقای شریعتی منطبق با مدیریتی موفق در یک دانشگاه سرآمد بود؟ ودانشجویان و دانشگاهیان یکصدا فریاد کشیدند: نه خیر.
بیگدل در ادامه افزود: من با شناختی که من از دکتر سلیمی دارم، شهادت می‌دهم که ایشان مدیری توانمند،‌ متواضع، متدین و باتقواست. وی همچنین گفت: انتخاب سلیمی را که معرفی شده از سوی پیشکسوتان دانشگاه علامه بود، به خانواده این دانشگاه تبریک می‌گویم. بیگدل همچنین از سلیمی و توفیقی درخواست کرد تا تمهیدات لازم برای فراهم ساختن استقلال از دست رفته دانشگاه‌ها را بیندیشند و در مدیریت دانشگاه‌هایی که کارنامه درخشانی در دوران مدیریتی خود ندارند، تغییر ایجاد کنند.
همچنین دبیر مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه، توفیقی را وزیر خطاب کرد و افزود: من توفیقی را شایسته‌ترین فرد برای وزارت علوم می‌دانم، به همین دلیل می‌خواهم او را وزیر خطاب کنم.
وی همچنین افزود: قاطبه دانشگاهیان از هر طریق که باشد،‌ از طرح کاندیداتوری دکتر توفیقی به عنوان وزیر علوم حمایت خواهد کرد.
دکتر جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر مدیریت اخلاق و عقلانیت در دانشگاه‌ها، گفت: مدیریت سیاسی در دانشگاه‌ها، مدیریتی شکست‌خورده است.
وی با بیان اینکه باید گرایش‌های سیاسی را در مسئولیت‌های دانشگاهی کنار بگذاریم، اظهار کرد: مدیریت سیاسی، آفت توسعه علمی است و به خصوص افرادی که در دانشگاه مسئولیت می‌گیرند، باید گرایش‌های سیاسی خود را کنار بگذارند.
وی همچنین با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که دانشگاه را مبدا همه تحولات خوانده است و با آرزوی طول عمر برای رهبر معظم انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری گفتمان علمی را به گفتمان مسلط در جامعه تبدیل کرده و علم را اولویت اصلی جامعه و مایه اقتدار ملی عنوان کرده‌اند.
سرپرست وزارت علوم همچنین با تشکر از خدمات رییس سابق دانشگاه علامه در عین حال از دکتر سلیمی سرپرست دانشگاه نیز تشکر کرد که «قبول زحمت کرد.»
توفیقی خاطرنشان کرد: همه شما شرایط من را برای تصمیم‌گیری‌ها می‌دانید؛ بنابراین خدا را شکر می‌کنم ما را به سمت این تصمیم هدایت کرد و این تصمیم نیز مورد استقبال دانشگاهیان دانشگاه علامه قرار گرفت؛ بنابراین به آقای سلیمی توصیه می‌کنم قدر حمایت شما را بداند.
وی بزرگترین وظیفه سلیمی، سرپرست دانشگاه علامه را حفظ پشتیبانی دانشگاهیان این دانشگاه و افزایش آن دانست و گفت: انتخاباتی که در 24 خرداد 92 برگزار شد که پیامش تدبیر، امید و اعتدال بود و اولین وظیفه هر مدیری در این دوره این است که پیام انتخابات را درک و متناسب با شرایط جدید، دانشگاه را مدیریت کند.
سرپرست وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه یکی از پیام‌های انتخابات این بود که مردم با برخی شیوه‌های مدیریت در هشت سال گذشته موافق نبودند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند نقاط قوت دولت‌های قبلی را شناسایی کرده و ادامه دهید و نقاط ضعف را نیز برطرف کنید؛ بنابراین اولین درخواستمان این است که از این پس با پیام انتخابات 24 خرداد مدیریت کنید.
به گفته توفیقی، یکی دیگر از پیام‌های این انتخابات، پیام اخلاق و عقلانیت است که دانشگاه‌ها امروز به آن نیاز دارند.
سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه با اخلاق می‌توان در قلب مردم نفوذ کرد و ماند، گفت: این بزرگترین سرمایه است و در کنار آن می‌توان با عقلانیت درست تصمیم گرفت؛ چرا که مدیریت همگام با مشورت، مشارکت و عقلانیت می‌تواند به مدیریتی موفق تبدیل شود.
تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری این است که چگونه می‌توان جایگاه علوم انسانی را متحول کرد و به نظر من جایگاه اول در تحول علوم انسانی، دانشگاه علامه است که باید در این عرصه قدم بردارد. از سوی دیگر باید شرایطی ایجاد کنیم که بهترین استعدادهای کشور به سمت رشته‌های علوم انسانی بیاید.
سرپرست وزارت علوم همچنین با تاکید بر اینکه دانشگاه باید سرشار از نواندیشی، تولید فکر و ایده باشد، گفت: در سند دانشگاه اسلامی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است نیز این سیاست‌ها آمده و حمایت از روحیه پرسشگری و فضای باز سیاسی در آن تاکید شده است.
توفیقی تاکید کرد: دانشجویان باید در فضای امن و بدون اضطراب، تفکر انتقادی خود را مطرح کنند و فضای دانشگاه، فضایی با نشاط باشد؛ چرا که خلاقیت و نوآوری از دل همین فضا به وجود می‌آید.
وی با بیان اینکه آرامش در دانشگاه‌ها خوب است، افزود: آرامش باید همراه با نشاط باشد، نه آرامشی همراه با سکوت، رکود و حاشیه‌نشینی.
سرپرست وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه امروز نسل جدید دانشگاه‌ها در دنیا، دانشگاه‌های کارآفرین هستند، گفت: این کارکرد مختص دانشگاه‌های فنی نیست و دانشگاه‌های علوم انسانی خود را از حوزه کاربردی کنار نکشند.
توفیقی، دانشگاه کارآفرین را دانشگاه ماموریت‌گرا و در خدمت جامعه و حل نیازهای مردم دانست و تصریح کرد: بحث کارآفرینی در کشور ما بسیار رشد کرده و شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرفت خوبی کرده‌اند. این موضوع می‌تواند در حوزه علوم انسانی نیز گسترش یابد و دانشجویان بیشتر درگیر آن شوند.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی نیز در جمع دانشگاهیان گفت: خواهش من این است که حرمت همه را در این دانشگاه نگه دارید و اشاره به کلام حضرت علی (ع) در جنگ صفین کرد و گفت: آن زمان که چاه های آب بر روی آنها بسته شده بود و آنها را از دشمن پس گرفتند ، به ایشان پیشنهاد شد که آب را به تلافی بر دشمن ببندند.مولای متقیان گفت: ما مبارزه می کنیم تا کسی آب را بر روی کسی نبندد.
وی ادامه داد تمام تلاش ما هم همین است. ممکن است در پاره ای از موارد اختلاف نظر داشته باشیم اما حرمت شکنی نخواهیم کرد و سپس از زحمات دکتر شریعتی در طی دوران ریاست تشکر کرد و گفت ایشان در زمینه احیای املاک بسیاری از دانشگاه و ارتقای دوره های تحصیلات تکمیلی و نشریات پزوهش خدمات جدی داشتند.
سلیمی همچنین از خطوط قرمز خود گفت و این که جز خط قرمز ها انشا اله در در بقیه حوزه ها یک فضای با نشاط و آزادانه ایجاد خواهیم کرد.
از حاشیه های این مراسم نیز شعارهای دانشجویان بود که در میانه مراسم یکصدا فریاد می زدند:
"توفیقی توقیقی حمایت حمایت" ، " توفیقی متشکریم" ، " روحانی متشکریم" و پلاکارد هایی دانشجویان جلوی دوربین عکاسان می گرفتند و بر روی آنها نوشته شده بود. " دانشگاه زنده است"
"دانشجو ذلت نمی پذیرد" و سرود معروف یار دبستانی من که یکصدا با تمام وجود می خواندند.

منبع: شبکه ایران
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر