شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 36429
تاریخ انتشار: 24 ارديبهشت 1396 12:59
رئیس سابق سازمان سینمایی گفت: به رغم اینکه گاهی به سینماگران اتهام سیاه نمایی زده می شود، مستندهای برخی از نامزدها که این روزها توسط مردم دنیا دیده می شود، سراسر سیاه نمایی است و انتقادی هم از آن نمی شود.
راه امروز: رئیس سابق سازمان سینمایی گفت: به رغم اینکه گاهی به سینماگران اتهام سیاه نمایی زده می شود، مستندهای برخی از نامزدها که این روزها توسط مردم دنیا دیده می شود، سراسر سیاه نمایی است و انتقادی هم از آن نمی شود.
 حجت الله ایوبی روز یکشنبه در نشست هم اندیشی هنرمندان جوان، اظهار کرد: همه ما می دانیم این روزها بسیار مهم است و پیش از این در مسیری قرار داشتیم که انتهایش معلوم شد. اما این مسیر خوشبختانه تغییر کرد. 
وی افزود: گزارش منتشر شده سینماگران نشان داد؛ به اندازه 40 سال سینمای ایران، در سال 95 جایزه بین المللی کسب کرده ایم. 
ایوبی تصریح کرد: اگر جای مدیران صدا و سیما بودیم 370 بار برنامه هایی درباره حضور سینماگران در عرصه های بین المللی تهیه می کردیم. 
وی این دستاوردها را پیروزی فکر و اندیشه ایران در دنیا دانست و افزود: سال گذشته حدود 700 جایزه جهانی و به طور متوسط دو جایزه در هر روز سینماگران ایران در جشنواره های جهانی کسب کرده اند. درخواست های همکاری برای تولید فیلم های سینمایی مشترک در این دولت صورت گرفت. تحریم ها علیه ایران هم حقوقی و هم زبانی بود. 
این مدیر فرهنگی ادامه داد: بسیاری از شرکت ها به رغم این که می توانستند از نظر قانونی با ما همکاری کنند، حتی تمایل به مذاکره با ایران را در دولت نهم و دهم نداشتند. 
ایوبی گفت: امیدوارم این راه موفقیت دولت یازدهم ادامه یابد و احساس کردم سرنوشت کشورمان اهمیت دارد و نباید منافع شخصی خود را فدای منافع ملی کنیم. 
وی همچنین خاطر نشان کرد: باید خدا را شکر کنیم شکاف موجود در ایران بین افکار عمومی و عقاید مختلف است و این نشانه یک جامعه توسعه یافته از نظر سیاسی است. شکاف بین ادیان و قومیت ها نیز نشانه های جوامع توسعه نیافته است. اما متحیرم از این که در مناظره ها برخی از نامزدها به دنبال بررسی شکاف فقیر و غنی و قومیت ها هستند که این امر بسیار آسیب زننده است. 
رئیس سابق سازمان سینمایی با اشاره به مستندهای برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: برای فیلم «ابد و یک روز» و تعبیر سیاه نمایی آن من بسیار مورد نقد قرار گرفتم. در حالی که در این فیلم بر شرافت، عرق به خانواده احترام به والدین تاکید می شود. اما متهم به سیاه نمایی است. در حالی که در مستندهای برخی از نامزدها که دنیا آن را می بیند، تصاویر سیاهی دیده می شود و نقدی هم به آن ها صورت نمی گیرد. 
وی با اشاره به برخی ضعف های مناظره های تلویزیونی بیان کرد: متاسفانه در کشورمان نهادهای مدنی چندان قوی عمل نمی کنند. نظام حزبی هنوز در ایران کاملا محقق نشده است. از این رو حرف های فریبنده نمی تواند آشکار شود. این که وعده ها قرار است چطور محقق شود؟! چنانچه از مناظره های تلویزیونی و وعده های برخی نامزدها متوجه نشدیم که بالاخره یک حزب قرار است چه عملکردی در حوزه های مختلف داشته باشد؟! در این مناظره ها وعده یارانه ها حرص و طمع را ترویج می کند. 
رئیس سابق موسسه فرهنگی اکو درباره تاثیرگذاری قشر هنرمند بر انتخاب فرد اصلح توسط مردم خاطرنشان کرد: مردم نیاز به کمک در انتخاب اصلح دارند. در ایران که حزب وجود ندارد، این کمک باید از سوی روشنفکران و هنرمندان و چهره ها صورت بگیرد. ما به کمک شما نیاز داریم. جوانان هنرمند به ویژه در عرصه سینما باید در نظر بگیرند که در دولت یازدهم تلاش شد انحصار در سینما شکسته شود. این شکسته شدن انحصار هزینه بر است و ما نیز هزینه اش را پرداخت کرده و می کنیم. عده ای دوست ندارند این راه باز شود و جوانان وارد میدان شوند. اما افتخار ما این است در دولت یازدهم این راه بر جوانان باز شده است.

** بیژن میرباقری: نیاز داریم تا در دولت دوازدهم افق دید مدیران فرهنگی تغییر کند
در ادامه این نشست بیژن میرباقری، کارگردان سینما گفت: نیاز داریم در دولت آینده افق دید مدیران فرهنگی دکتر روحانی تغییر کند. زیرا مدیران فرهنگی در پشت میز و جلوی میز حرف های متفاوتی می زنند. به گونه ای از ماهیت نظام میز و شغل شان صحبت می کنند، گویی ما در این نظام و کشور زندگی نمی کنیم. 
وی افزود: تجربه دوره دوم دولت اصلاحات به ما ثابت کرد نتیجه دولت اصلاحات نباید بشود. متاسفانه در حوزه فرهنگ در دولت احمدی نژاد عادت کرده ایم معیشت و فعال بودن خود را ارزیابی کنیم. اما ما و مدیران فرهنگی باید بیاندیشیم آیا توانسته ایم کاری کنیم که نتیجه کارمان فرهنگ و دانایی برای مردم هم باشد؟!

** مجید برزگر: از مسیری که به آن تعلق خاطر دارم حمایت می کنم
مجید برزگر از مستندسازان کشور دیگر سخنران این نشست بود و گفت: تعلق خاطرم از نظر سیاسی در چند دهه گذشته به اصلاحات برمی گردد. در دوره ای که باور کردیم می توانیم حرف بزنیم. فکر می کنم حالا بعد از تماشای مناظره ها می توانم قاطع بگویم که ادامه مسیری که به آن تعلق خاطر دارم، حمایت از دکتر حسن روحانی است. 
وی افزود: شاید او را به تمام کمال نتوانم تایید کنم؛ اما این راهی است که به آن تعلق دارم و می توانم مدعی باشم که دولت دوازدهم درصورت توفیق دکتر روحانی، باید به خواسته های سینماگران پاسخ دهد.

مجید توکلی: در دولت یازدهم اتفاقات خوب سینما را شاهد بودیم
مجید توکلی نیز در این نشست گفت: انتخاب امروز به تعبیر آقای اسحاق جهانگیری انتخاب بین بد و بدتر نیست. انتخاب بین راه و بیراهه است. بیراهه ای که ما را به عقب برمی گرداند. در دولت آقای روحانی توانستم فیلم بسازم. 
وی افزود: در دولت یازدهم در سینما اتفاقات خوبی را شاهد بوده ایم. شاید اگر هنر و تجربه را یک مصداق آن در نظر بگیریم، می تواند تاییدی باشد که برای ریاست جمهوری دولت دوازدهم انتخابمان ایشان باشد. این رای ما نیست که صرفا تاثیر دارد. بیایید لطرافیانی که رای نمی دهند، را تشویق به رای دادن کنیم تا مبادا کسانی بر سینما حاکم شوند که نتوانیم حرفمان را بزنیم.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه هفته جاری 29 اردیبهشت ماه در سراسر کشور به طور همزمان برگزار می شود.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر